Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Deficit de magneziu - ce este, simptome, cauze, tratament, ghidul complet de la A la Z

 

 

Magneziul este cel care participa la numeroase reactii chimice si are un rol important la nivel cardiac, muscular si nervos. Este un mineral foarte raspandit pe pamant, fiind regasit atat in sol, cat si in plante, animale si in corpul omenesc, utilizat pe scara larga pentru imbunatatirea sanatatii.

 

Cu toate acestea, cum procedam atunci cand avem deficit de magneziu? Afla, din ghidul complet de mai jos, ce este deficitul de magneziu, care sunt simptomele deficitului de magneziu, precum si tratamentul pe care il poti lua in aceste situatii.

Care sunt beneficiile magneziului?

Controlul glicemiei, sinteza proteinelor si prevenirea aritmiilor cardiace sunt doar cateva dintre procesele in care este implicat magneziul. De acest mineral depind atat sanantea fizica, cat si sanatatea psihica a organismului, magneziul fiind cel care:

  • Contribuie la mentinerea unui nivel optim de zahar in sange si are un rol major in prevenirea diabetului zaharat.
  • Actioneaza asupra digestiei si ajuta la ameliorarea tranzitului lent.
  • Creste densitatea minerala osoasa, fiind implicat direct in formarea oaselor si ajutand la ameliorarea simptomelor de osteoporoza.
  • Imbunatateste functia respiratorie, deficitul de magneziu fiind cel care ingreuneaza respiratia.
  • Contracareaza oboseala si starea permanenta de extenuare, ajutand la mentinerea unui nivel optim de energie.
  • Ajuta la transportul ionilor de potasiu si calciu in membranele celulare si sustine functionarea optima a sistemului muscular.
  • Are un aport considerabil in terapia starilor depresive, in cresterea rezistentei fizice, precum si in combaterea inflamatiilor si prevenirea migrenelor.

Ce inseamna deficitul de magneziu?

Deficitul de magneziu reprezinta un dezechilibru in organism iar statisticile confirma faptul ca 3 din 4 adulti sufera de un deficit de magneziu. Trebuie sa stii ca un adult are nevoie de aproximativ 300-400 de mg de magneziu pe zi, in functie de inaltime, greutate si sex, astfel incat sa mentina un echilibru fizic si psihic.

Care sunt persoanele predispuse la deficitul de magneziu?

Persoanele cele mai predispuse la deficitul de magneziu sunt copiii, femeile insarcinate si persoanele in etate. Cu toate acestea, nu sunt singurele categorii care pot suferi de deficit de magneziu. Sunt vizate si persoanele care nu au o alimentatie corecta, care sufera de tulburari digestive cronice sau consumatorii de alcool, chiar si in doze mici.

Care sunt semnele si simptomele deficitului de magneziu?

Exista numeroase persoane care sufera de deficit de magneziu, fara sa fie constienti de acest lucru. Chiar daca deficitul de magneziu se poate observa prin analizele de sange, doar un procent din corpul nostru este distribuit in sange. De aceea, un test de sange nu este suficient pentru a depista deficitul de magneziu. Semnele deficitului de magneziu presupun:

  • Ameteli si furnicaturi
  • Stare generala proasta
  • Lipsa poftei de mancare
  • Convulsii
  • Contractii ale muschilor si crampe
  • Ritm cardiac anormal
  • Iritabilitate
  • Anxietate
  • Migrene
  • Insomnie
  • Constipatie
  • Varsaturi
  • Greata
  • Atacuri de astm

Care sunt cauzele deficitului de magneziu?

Deficitul de magneziu este de cele mai multe ori cauzat si de un regim alimentar dezechilibrat. Astfel, lipsa din alimentatie a alimentelor bogate in magneziu, precum migdalele, alunele sau fasolea conduce la scaderea nivelului acestui mineral din organism. In plus, alte cauze care pot sa determine deficitul de magneziu sunt dietele pentru slabit, consumul de grasimi in cantitate mare, consumul excesiv de zahar si carne, diabetul zaharat, administrarea de antibiotice si nu in ultimul rand, nivelul ridicat de stres, la care se adauga alcoolul, consumul de cafea si fumatul.

Cum stii ca ai deficit de magneziu? Diagnostic

Un medic specialist te poate diagnostica corect, pentru a vedea daca ai un deficit de magneziu sau daca suferi de hipomagnezamie, pe baza unui examen fizic si a unui test de sange. Mai mult, trebuie sa ii comunici medicului tot istoricul medical si simptomele pe care le ai, astfel incat sa fii diagnosticat corect. Analizele de sange pentru nivelul de magneziu seric nu-ti poate confirma toata cantitatea din corp, depozitata in oase si in tesuturile musculare, insa reprezinta o metoda utila pentru a vedea daca suferi sau nu de hipomagnezemie.

Ce este bine sa mananci cand ai deficit de magneziu?

Daca ai o carenta de magneziu in corp, exista si remedii naturiste, care te pot ajuta. Din lista de remedii face parte si alimentatia corecta, care include urmatoarele produse:

  • Legumele verzi: spanac, broccoli, mazarea, bogate in magneziu. Se adauga si leguminoasele: fasole, cartofi si telina.
  • Cerealele integrale: painea neagra si painea cu cereale
  • Fructele uscate: nuci, alune, seminte de susan, seminte de dovleac, smochine.

Cand se recomanda suplimentele de magneziu?

Suplimentele alimentare completeaza remediile naturiste pentru deficitul de magneziu. Acestea se administreaza daca iti cunosti starea de sanatate si in functie de efort, sex si varsta, conform indicatiilor medicului. Suplimentele de magneziu trebuie sa contina:

  • Carbonat de magneziu
  • Vitamina B6
  • Extract de rhodiola rosea
  • Oxid de zinc

Toate acestea contribuie la asimilarea magneziului in organism, protejand ritmul cardiac si sustinand capacitatea de aparare a organismului la diferite tipuri de stres. Suplimentele care contin magneziu se administreaza in fiecare zi, cate un comprimat, dupa masa. Magneziul este disponibil sub forma de capsule, comprimate filmate, drajeuri sau granule, singur sau alaturi de alte vitamine si minerale. 

Care sunt riscurile excesului de magneziu?

Chiar daca doresti sa-ti protejezi organismul si sa imbunatatesti starea de sanatate, nu trebuie sa faci exces de magneziu. In acest fel, vei oferi corpului mai mult magneziu decat are nevoie si decat poate sa proceseze, fiind la fel de periculos ca si carenta acestui mineral. Printre simptomele excesului de magneziu se numara tensiunea scazuta, starea de greata si voma, insotite de dureri de cap si dificultati de concentrare.

Deficitul de magneziu la copii - sfaturi si recomandari

Cauzele care duc la deficitul de magneziu la copii sunt puse pe seama unei alimentatii dezichilibrate, care include mancarea de tip fast-food, dulciurile in exces si bauturile carbogazoase. O alta cauza a carentei de magneziu in organism este stresul, tot mai intalnit si in randul celor mici, mai ales daca sunt diagnosticati cu ADHD sau deficit de atentie. Lipsa de magneziu in randul copiilor se poate manifesta prin:

  • Apatie
  • Lipsa poftei de mancare
  • Varsaturi sau greata
  • Palpitatii
  • Oboseala
  • Crampe musculare
  • anxietate

In situatia in care copiii se confrunta cu o deficienta severa de magneziu, se pot observa si urmatoarele manifestari:

  • Uscaciune a pielii
  • Urinari dese
  • Scadere mare in greutate

Cea mai buna solutie impotriva carentei de magneziu implica o dieta sanatoasa. Opteaza pentru alimente sanatoase, bogate in magneziu, precum cartofii, bananele, legumele verzi, cerealele integrale, migdalele, alunele, tofu sau semintele de dovleac, care ii vor asigura mineralele de care are nevoie.

Deficitul de magneziu in sarcina - ce trebuie sa stii?

  • In timpul lunilor de sarcina, femeile pot acuza crampe musculare la nivelul gambelor si dureri abdominale, acestea fiind consecinte directe ale carentei de magneziu. Aceste simptome pot fi insotite si de palpitatii si de oboseala cronica.
  • Din aceste motive, este indicat ca femeile insarcinate sa-si faca un set de analize, care pot depista deficitul de magneziu.
  • Daca femeile insarcinate intampina un deficit sever de magneziu in sarcina, uterul devine rigid, deci nu se mai poate relaxa. Astfel, se pot declansa atat contractii premature, cat si nastere prematura.
  • De indata ce femeile insarcinate corecteaza deficitul de magneziu, simptomele se amelioreaza, fara sa aiba efecte negative asupra fatului.
  • Specialistii recomanda un aport de magneziu de 310 mg pe zi, mai mare decat in cazul femeilor care nu sunt insarcinate, deoarece magneziul are un rol important in cresterea celulara a embrionului. Fatul are nevoie de un aport crescut de magneziu, in special in ultimele trei luni de sarcina, atunci cand retine aproximativ 8 mg de magneziu pe zi, in oase si muschi.
  • Femeile care alapteaza au nevoie de un aport crescut de magneziu, deoarece o parte din acest mineral este transferat celui mic prin laptele matern.

 

Magneziul indeplineste numeroase roluri in organism, incepand cu buna functionare a muschilor si imbunatatirea metabolismului uman. Acesta ajuta corpul sa absoarba mineralele importante si vitaminele esentiale, necesare pentru un stil de viata echilibrat.

 

Sursa foto: https://unsplash.com/photos/2Y8ol_OBS1I

Produsul a fost adaugat in cos