Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Efectele nocive ale zaharului asupra organismului si cum sa reducem consumul

Zaharul are o reputatie dulce-amaruie cand vine vorba de sanatate. Acesta apare in mod natural in toate alimentele care contin carbohidrati, cum ar fi fructele, legumele, cerealele si lactatele. Este in regula sa consumi alimente integrale care contin zahar natural. Alimentele vegetale contin, de asemenea, cantitati mari de fibre, minerale si antioxidanti, iar produsele lactate contin proteine si calciu.

Deoarece corpul tau digera aceste alimente incet, zaharul din ele ofera un aport constant de energie celulelor tale. Totodata, s-a demonstrat ca un aport ridicat de fructe, legume si cereale integrale reduce riscul de boli cronice, cum ar fi diabetul, bolile de inima si unele tipuri de cancer.

Cuprins:

Consumul unei cantitati prea mari de zahar

Efectele nocive pe care le poate avea zaharul asupra organismului

Cum putem reduce consumul de zahar?

Consumul unei cantitati prea mari de zahar

Cu toate acestea, daca mananci prea mult zahar adaugat – adica zahar pe care producatorii de alimente il adauga produselor pentru a avea o aroma mai intensa sau pentru a prelungi perioada de valabilitate, te poti confrunta cu probleme de sanatate.

In dieta omului modern, in special a romanilor, sursele de top sunt bauturile racoritoare, bauturile din fructe, iaurturile aromate, cerealele, prajiturile, bomboanele si majoritatea alimentelor procesate. Dar zaharul adaugat este prezent si in alimentele pe care s-ar putea sa nu le consideri indulcite, cum ar fi mezeurile, painea si ketchup-ul.

Drept urmare, consumam mult prea mult zahar adaugat. Conform statisticilor, barbatii adulti consuma in medie 24 de lingurite de zahar adaugat pe zi. Acest lucru este egal cu 384 de calorii.

Iata ce efecte nocive poate avea zaharul asupra organismului:

·         Boli de inima. Consumul de zahar este asociat cu hipertensiunea arteriala si cu modificarile inflamatorii din organism. Dietele bogate in zahar pot, de asemenea, sa creasca nivelul trigliceridelor, care sunt un marker al bolilor cardiovasculare, precum si sa provoace ateroscleroza, o boala caracterizata prin depozite de grasime care infunda arterele;

·         Obezitate. Consumul de prea mult zahar adaugat creste riscul de obezitate. Bauturile dulci, cum ar fi sucurile carbogazoase, sucurile din fructe si ceaiurile dulci sunt bogate in fructoza, un tip de zahar simplu. Consumul de fructoza provoaca tulburari in centrii foamei din creier, ceea ce poate duce la cresterea foametei si a comportamentului de alimentatie excesiva. In plus, consumul excesiv de fructoza poate provoca rezistenta la leptina, un hormon important care regleaza foamea si semnaleaza organismului sa nu mai manance;

·         Diabet de tip II. Obezitatea, care este adesea cauzata de consumul de prea mult zahar, este considerata cel mai puternic factor de risc pentru diabet. Consumul de zahar in exces determina si rezistenta la insulina, un hormon produs de pancreas care regleaza nivelul zaharului din sange. Rezistenta la insulina face ca nivelul zaharului din sange sa creasca, fapt ce ridica riscul de diabet de tip II;

·         Probleme ale pielii. Aportul de zahar in exces provoaca cresterea secretiei de androgeni. Acesti hormoni vor duce la producerea excesiva de sebum si la inflamarea pielii, ceea ce poate creste riscul de a dezvolta acnee. De asemenea, alimentatia bogata in zahar poate agrava ridurile si poate accelera procesul de imbatranire a pielii;

·         Depresie. Efectele nocive ale consumului de zahar se observa si la sanatatea psihica, nu doar la cea fizica. Conform cercetarilor, o dieta bogata in zahar adaugat si alimente procesate poate creste riscul de a dezvolta depresie. Zaharul cauzeaza dependenta, crescand nivelurile de opioide si dopamina din creier, un fenomen numit in mod obisnuit “sugar rush”. Consumul multor alimente procesate este asociat cu un risc mai mare de a dezvolta depresie si schimbari de dispozitie.

Cum sa reducem consumul de zahar?

Nu trebuie neaparat sa renunti la toate ingredientele dulci. Alegerea alimentelor si bauturilor care folosesc alternative de zahar in locul zaharului obisnuit te poate ajuta sa reduci cantitatea de zahar din dieta ta, fara a compromite aroma.

O alternativa la zaharul obisnuit sunt indulcitorii artificiali, care pot fi pe baza de substante chimice, de exemplu aspartam, sau derivati din surse naturale, cum ar fi stevia. Este o conceptie gresita comuna ca indulcitorii sunt daunatori sanatatii. In comparatie cu zaharul, indulcitorii contin mai putine sau zero calorii si nu afecteaza nivelul zaharului din sange, fiind extrem de benefici pentru cei care doresc sa slabeasca sau au diabet zaharat de tip 2.

O alta idee buna este sa schimbi zaharul obisnuit cu Xylitol. Acesta este un indulcitor 100% natural, extras din mesteacan, ce poate fi consumat in siguranta si de catre persoanele care sufera de diabet. In plus, xylitolul nu poate fi descompus de bacterii si ciuperci, prin urmare persoanele care consuma acest ingredient au riscuri mai mici de a dezvolta afectiuni ale cavitatii bucale, avand in vedere ca bacteriile si ciupercile prezente aici nu se pot hrani cu xylitolul.

In cele din urma, trebuie sa retii ca reducerea consumului de zahar poate fi usoara. Nu ai nevoie decat de putina atentie si de cateva alegeri de viata mai sanatoase. In timp, te vei obisnui cu aceste schimbari, iar organismul tau se va simti mult mai energic si mai sanatos.