Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Superalimente: proprietati, beneficii si cum le poti include in dieta zilnica

Cuvantul “superaliment” este peste tot: se afla in mass-media, in culoarele magazinelor alimentare si chiar in produsele de infrumusetare. Dar ce sunt superalimentele? Si ce le face atat de super?

Se pare ca, in fiecare saptamana, un nou “superaliment” gaseste o modalitate de a produce stiri. Intr-o saptamana este acovado, in saptamana urmatoare sunt semintele de chia, etc.

Cuprins:

Ce sunt superalimentele?

Beneficiile superalimentelor

Exemple de superalimente

Includerea superalimentelor in dieta zilnica

Ce sunt superalimentele?

Superalimentele sunt un grup divers de alimente bogate din punct de vedere nutritional (ofera o cantitate imensa de nutrienti si o cantitate minima de calorii), cu un continut ridicat de antioxidanti, enzime, aminoacizi, grasimi bune, vitamine si minerale benefice.

Termenul de “superaliment” este un cuvant la moda, adesea evitat de nutritionisti, deoarece implica faptul ca alimentele in cauza au superputeri ce pot vindeca diferite afectiuni. Cu toate acestea, nutritionistii sunt de acord ca alimentele incluse in mod obisnuit in categoria de superalimente au multe beneficii pentru sanatate si fac parte dintr-o dieta sanatoasa.

Acestea fiind spuse, desi superalimentele nu sunt remedii propriu-zise, ele contin mai multi nutrienti decat alimentele obisnuite si pot contribui la prevenirea sau ameliorarea diferitelor boli cronice.

Beneficiile superalimentelor:

Continutul ridicat de vitamine si minerale din superalimente pot ajuta organismul sa previna bolile si sa se mentina sanatos. Atunci cand sunt incorporate intr-o dieta bine echilibrata, aceste alimente pot promova sanatatea inimii si pierderea in greutate. De asemenea, imbunatatesc nivelul de energie si pot chiar sa reduca efectele imbatranirii.

Antioxidantii gasiti in multe superalimente pot ajuta la prevenirea cancerului, in timp ce grasimile sanatoase pot reduce riscul de boli de inima. Fibrele, care se gasesc in multe superalimente, au capacitatea de a preveni diabetul si problemele digestive, in timp ce fitochimicalele reduc riscul de a dezvolta boli cardiovasculare.

Mai mult decat atat, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca superalimentele protejeaza organele de toxine, ajuta la scaderea colesterolului, regleaza metabolismul si reduc inflamatiile.

Exemple de superalimente

Quinoa

Quinoa este o super cereala bogata in fibre si proteine; de fapt, contine mai multe proteine decat orice alte tipuri de cereale. Pe langa nivelurile ridicate de proteine, quinoa contine si o cantitate considerabila de fier si potasiu.

Aceasta cereala nu contine gluten in mod natural si este adesea utilizata ca inlocuitor al orezului. In plus, quinoa este o sursa excelenta de multe vitamine, minerale si antioxidanti.

Fructele de padure

Aceste fructe dulci, intens colorate, au un continut ridicat de fibre, antioxidanti si fitochimicale numite flavonoide, care pot ajuta la intarirea sistemului imunitar si la prevenirea diferitelor tipuri de cancer. Afinele sunt considerate un superaliment, deoarece sunt bogate in mangan si vitamina K, dar alte fructe de padure, cum ar fi zmeura, capsunii si goji  sunt, de asemenea, demne de statutul de superaliment.

Legumele cu frunze verzi

Legumele ce au frunze de un verde inchis, cum ar fi spanacul sau varza Kale, sunt bogate in vitaminele A, C si K si sunt o sursa buna de fibre, magneziu, calciu si fier. De asemenea, au un continut scazut de calorii si chiar ajuta la combaterea obezitatii.

Pestele gras

Somonul, sardinele si macroul sunt o sursa grozava de proteine si acizi grasi omega-3, despre care se crede ca ajuta la scaderea riscului de boli de inima si accident vascular cerebral. Cu toate acestea, desi acesti pesti sunt alimente indicate pentru o dieta sanatoasa, retine ca pot contine niveluri ridicate de mercur. De aceea, ar trebui consumati cu masura.

Semintele de chia

Desi au intrat in atentia nutritionistilor abia din anii ‘80, semintele de chia dateaza din 3500 i. Hr., pe cand erau un element esential in dieta aztecilor. In maya, “chia” inseamna tarie, ceea ce are sens avand in vedere ca aceste seminte sunt o sursa excelenta de proteine. De asemenea, sunt bogate in acizi grasi omega-3, fibre si antioxidanti.

 

Alte superalimente: spirulina, ciocolata neagra, nuca de cocos, strugurii, usturoiul, turmericul, nucile braziliene, ceaiul verde, ouale, avocado, ghimbirul, kefirul etc.

Includerea superalimentelor in dieta zilnica

Superalimentele ofera o serie de beneficii, dar concentrarea asupra unuia sau a doua astfel de alimente nu este suficienta. Pentru a avea parte de toate beneficiile superalimentelor este nevoie sa consumi cat mai multe dintre ele, creand o dieta bine echilibrata si sanatoasa. Concentrarea asupra alimentelor pe baza de plante si consumul unui amestec adecvat de proteine, grasimi, fibre si vitamine sunt incredibil de benefice pentru sanatatea ta.

Incearca sa inlocuiesti cat mai multe dintre alimentele cunoscute a fi daunatoare organismului, cum ar fi alimentele procesate si carnea rosie, cu superalimente. Portiile mici de peste gras reprezinta un inlocuitor grozav pentru carnea rosie, in timp ce o mana de fructe de padure sau de nuci reprezinta o gustare mult mai sanatoasa decat chips-urile sau bomboanele. Schimba orezul alb, faina alba si pastele rafinate cu cereale integrale.