Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Stil de viata sanatos: traieste bio si ai grija de sanatatea ta

Viata omului modern se desfasoara intr-un ritm alert, stresant, pe o planeta care sufera din cauza poluarii din sol, apa, aer. In aceste conditii, poate parea ideal sa ne fixam drept tinta un stil de viata sanatos, care sa ne ajute sa petrecem ani de calitate alaturi de cei dragi. Cu toate acestea, foarte multi dintre semenii nostri au reusit sa isi transforme stilul de a trai si sa adopte un regim de viata sanatos, urmand cateva tinte clare.

Vrei sa afli cum poti atinge un asemenea deziderat? Urmareste randurile de mai jos si vei descoperi metode utile pentru a trai bio avand grija de sanatatea ta.

Cuprins:

Importanta unui stil de viata sanatos

Viata fara sanatate este lipsita de sens, sanatatea deplina fiind cea care ne permite sa ne traim viata la potential maxim, in fiecare clipa. Un stil de viata sanatos ii permite organismului sa functioneze la parametri optimi, cu o minte treaza si cu spiritul mereu la inaltime.

O viata sanatoasa nu reprezinta doar beneficiul personal, ci si al celor apropiati. Fiind sanatosi, putem visa si putem munci pentru a ne atinge visele, ne putem educa si creste copiii, suntem un motiv de bucurie si un exemplu pozitiv pentru ei.

Un regim de viata sanatos inseamna viata traita pana la adanci batraneti in conditii bune, nefiind o povara pentru cei din jurul nostru, ci un ajutor si o permanenta inspiratie. Putem trai astfel daca avem ambitia de a ne schimba, urmand cateva sfaturi pentru o viata sanatoasa.

Ce presupune un stil de viata sanatos?

Conceptul de regim de viata sanatos este un cumul de patru tinte care, daca sunt atinse, definesc un mod de a trai benefic pentru organismul uman: dieta echilibrata, odihna, activitatea fizica si echilibrul mental si spiritual.

Dieta echilibrata

O dieta echilibrata este cea care da organismului nutrientii de care are nevoie pentru a functiona optim, fara a depasi numarul maxim de calorii zilnic. O nutritie sanatoasa este asigurata de consumul de fructe si legume proaspete, cereale integrale, seminte si nuci, dar si de proteine (produse lactate, oua, carne, precum si unele vegetale).

Numarul de calorii reflecta cantitatea de energie pe care alimentele consumate o furnizeaza organismului; acesta foloseste energie pentru indeplinierea functiilor, iar surplusul il depoziteaza sub forma de grasime. Pentru o functionare optima a organismului, este necesar ca numarul de calorii din alimentele ingerate sa nu depaseasca necesarul de energie. In medie, o persoana adulta are nevoie de aproximativ 2000 de calorii zilnic, dar acest numar este pur orientativ. Necesarul de calorii depinde de varsta, sex, activitatea fizica, specific anatomic personal.

De ce este importanta alimentatia sanatoasa? Foarte multe alimente−prajituri, carne procesata, fast-food, bauturi carbogazoase−furnizeaza asa-numitele „calorii goale”, adica au un continut redus de nutrienti. Pentru a fi sanatos, organismul are nevoie sa fie hranit cu nutrienti de calitate, in cantitate optima, nu cu bombe de calorii.

Odihna suficienta

Odihna este esentiala pentru functionarea normala a organismului uman. Acesta este construit sa activeze cel mai bine in reprize scurte de activitate, alternate cu momente de repaos. Reprizele scurte de pauza in timpul activitatii ofera un plus de creativitate si relaxare, ajuta refacerea fizica si psihica, incurajeaza mentinerea unei stari mentale pozitive.

Cea mai importanta pauza de odihna este somnul de noapte. Acesta favorizeaza imbunatatirea concentrarii si a puterii de munca, refacerea fizica a organismului (cei care dorm bine noaptea au o conditie fizica mai buna si au nevoie de mai putine calorii pentru a fi in forma) si functionarea optima a sistemului imunitar. Dieta echilibrata, somnul odihnitor si pauzele luate cat mai des, sportul si sanatatea sunt intim conectate in reteta unei vieti traite la un nivel calitativ superior.

Activitatea fizica

Activitatea fizica este una dintre cele mai complexe si benefice modalitati prin care organismul uman se mentine in forma. Aceasta nu inseamna munca fizica pana la epuizare si nici un surogat precum o plimbare in parc. Miscarea iti face bine daca o efectuezi in mod sistematic, urmarind metodic tintele si cuantificandu-ti progresele. Traind sportul in acest fel, poti urma si diete sanatoase recomandate de nutritionisti si poti beneficia de un somn odihnitor.

Echilibrul mintal si spiritual

Numeroase studii interdisciplinare au evidentiat o puternica legatura intre stalpii unui stil de viata sanatos si unul dintre premiile garantate: echilibru mintal si starea de bine. Psihologic vorbind, omul activ, odihnit si hranit sanatos este si echilibrat. Descoperirea si intretinerea legaturii cu verticala–spiritualitateanu–face decat sa amplifice starea de bine si sa confere fiintei umane sens, plenitudine.

Piramida alimentara a omului sanatos

Cunoscut drept „farfuria stilului alimentar sanatos”, acest concept descrie fundamentul unui regim de viata sanatos. Baza este data de exercitiile fizice si controlul greutatii, nivelul urmator il constituie alimentatia bazata pe fructe si legume, cereale integrale si uleiuri/grasimi sanatoase, pe urmatorul palier regasim semintele si nucile, leguminoasele dar si pestele, carnea slaba si ouale, pentru ca la penultimul etaj sa se afle produsele lactate si suplimentele alimentare. Ultimul etaj–insemnand cea mai mica pondere intr-un regim alimentar sanatos–este reprezentat de dulciuri, sare, cereale procesate si carne rosie.

Organizarea unui meniu echilibrat zilnic

Urmand principiile piramidei alimentare, un regim alimentar sanatos impune, in principiu, urmatoarea structura a unui meniu:

  • - intre 6 si 8 portii de cereale, din care minim 3 sa fie constituite din cereale integrale–o felie reprezinta 1 portie de paine, 1 portie de orez inseamna aproximativ 30 de grame;
  • - intre 2 si 4 portii de fructe si intre 4 si 6 portii de legume–fructele si legumele sunt un mare plus intr-o dieta sanatoasa, fiind sursa principala de vitamine si minerale de calitate;
  • - 2-3 portii de produse lactate degresate sau semidegresate si 2-3 portii de carne, oua, nuci, leguminoase uscate (fasole, linte).

Daca respecti plafonul de calorii, atunci putem vorbi in termeni reali de o nutritie sanatoasa, bazata pe satisfacerea nevoilor reale de hranire ale organismului tau.

Dieta echilibrata in fiecare saptamana

Pentru a evita monotonia culinara, apeleaza la feluri diferite de mancare, avand grija ca intre ingredientele utilizate sa nu adaugi mult ulei sau surplus de grasimi si, in niciun caz, potentiatori de aroma! Acestia din urma pot da un gust deosebit mancarurilor, dar se bazeaza, in mare parte, pe sare si pe un amestec de chimicale cu influenta negativa asupra corpului tau.

Alimente sanatoase si mai putin sanatoase

In general, din comoditate sau din nestiinta, omul modern consuma un amestec de alimente sanatoase si nesanatoase, fara a tine cont de nevoile sale, cu scopul de a se satura, ori de a savura senzatiile si aromele culinare.

Produse pentru un regim alimentar sanatos

O nutritie sanatoasa inseamna alegerea cu grija a alimentelor si a ingredientelor pe care le consumi, precum si alcatuirea unui meniu de zi cu zi care sa-ti furnizeze necesarul de nutrienti.

Din categoria fructelor, poti utiliza mere (bogate in vitamina C si antioxidanti), avocado (bogat in grasimi sanatoase, fibre si potasiu), capsune (sarace in carbohidrati, dar bogate in fibre, mangan), banane (cea mai bogata sursa de potasiu), afine (foarte bogate in antioxidanti).

Legumele ar trebui sa ocupe un loc central in alimentatia zilnica: ardei gras (bogat in vitamine), broccoli (cantitati mari de vitamina C si K), morcovi (bogati in antioxidanti), ceapa si usturoi (bogate in elemente bioactive care intaresc sistemul imunitar), rosii (bogate in potasiu si vitamina C).

Intre carnurile recomandate, cea de miel se distinge prin continutul ridicat de acizi Omega 3, carnea de vita este bogata in fier iar pieptul de pui are un continut proteic ridicat.

Pestele si fructele de mare nu ar trebui sa lipseasca din dieta saptamanala a unui om ce doreste sa traiasca sanatos: somonul este un peste popular datorita gustului deosebit si continutului bogat de nutrienti, sardina-foarte bogata in nutrienti, fructele de mare si crevetii au un nivelul ridicat de proteine si reprezinta un important rezervor de vitamine si minerale.

Produse de evitat

Daca intelegi importanta de a-ti sustina sanatatea prin alimentatie, trebuie sa stii ca unele produse alimentare si ingrediente sunt efectiv nocive pentru organism.

Bauturile dulci procesate–carbogazoase sau nu, cu un continut urias de zahar si indulcitori similari–sunt responsabile pentru dereglarea, uneori, iremediabila, a corpului: cresterea rezistentei la insulina, instalarea diabetului, boala ficatului gras.

Fast-food–sau junk-food, adica mancarea alcatuita din resturi–precum pizza, shaorma, burgeri, cartofi prajiti sunt amestecuri de ingrediente procesate, prajite in uleiuri uzate, asezonate cu sosuri in care procentul de ingrediente naturale este infim. Toate acestea sunt veritabile bombe de calorii cu un continut nutritiv extrem de redus. 

De asemenea, dulciurile si cerealele din comert pentru micul dejun sunt nocive, din cauza continutului extrem de ridicat de zahar–unul dintre principalii vinovati pentru cresterea alarmanta a problemelor de greutate.

Beneficiile unei alimentatii bio

Importanta alimentatiei sanatoase este demonstrata de efectele extraordinare asupra dezvoltarii si functionarii organismului uman. Un regim alimentar sanatos, o dieta echilibrata, completata cu activitati fizice reprezinta calea catre un stil de viata sanatos, catre o viata traita frumos.

Intarirea sistemului imunitar

Sanatatea nu este un dat, ci reprezinta rezultatul victoriilor sistemului tau imunitar contra diversilor agenti patogeni–bacterii, virusuri etc. Daca aceasta bariera functioneaza optim, cu atat mai eficient iti vei feri corpul de afectiuni.

Sistemul imunitar este incredibil de complex: trebuie sa fie suficient de puternic pentru a putea lupta eficient impotriva unei game diversificate de boli si infectii, dar ponderat si selectiv in reactii, pentru a nu provoca alergii sau boli autoimune. Diabetul tip 1 este exemplul perfect al unei reactii exagerate si profund distructive a sistemului imunitar asupra celulelor beta-pancreatice.

In asemenea conditii, alimentatia sanatoasa este cel mai mare ajutor pe care il poti acorda sistemului imunitar. Nutrientii furnizati de hrana sunt mult mai eficient absorbiti decat cei proveniti din suplimente nutritive, reprezentand esenta functionarii optime a acestui sistem.

Efect antioxidant

Antioxidantii sunt compusi moleculari care previn sau incetinesc actiunea distructiva a radicalilor liberi la nivel celular. Radicalii liberi sunt molecule instabile produse de organism prin procesarea hranei si la presiunea mediului inconjurator. Majoritatea antioxidantilor provine din surse externe (indeosebi cereale integrale, legume si fructe), o mica parte fiind produsa de organism (endogeni).

Atunci cand nu ai un regim de viata sanatos, organismul nu poate procesa si elimina eficient radicalii liberi, a caror rata de generare poate creste din cauza poluarii, radiatiei UV, fumului de tigara sau inflamatiilor din organism. Atunci se produce stresul oxidant de ale carui efecte negative sunt legate afectiuni grave–cancer, artrita, boala Parkinson, afectiuni cardiovasculare etc.

Intre cei mai eficienti antioxidanti exogeni si sursele lor, poti retine:

  • - Vitamina A–prezenta in produse lactate, oua, ficat;
  • - Vitamina C–se gaseste in cantitati mari in majoritatea fructelor si a legumelor, in special, capsune, citrice, ardei gras;
  • - Vitamina E–cantitati insemnate vei gasi in nuci si seminte, ulei de floarea soarelui sau masline;
  • - Beta-caroten–in morcovi, spanac, mazare sau mango;
  • - Licopen–in pepene, rosii;
  • - Luteina–in porumb, papaya, portocale;
  • - Seleniu–in orez, porumb, cereale integrale, branzeturi, oua.

Ameliorarea alergiilor

Prin definitie, alergia este o manifestare a unui sistem imunitar hipersensibil la substante sau compusi (precum polenul, ingrediente alimentare), care, in mod, normal nu au efect potential nociv sau stresant pentru organism. Simptomele produse de alergeni sunt variate si difera de la om la om, peste 80% dintre persoanele alergice fiind sensibile la mai mult de un alergen.

Pe langa clasicele antihistaminice, picaturi de ochi si spray-uri nazale, cu o actiune eficienta impotriva simptomelor specifice alergiilor, unele diete sanatoase recomandate de nutritionisti ofera organismului o mai buna capacitate de control a simptomelor si o ajustare de finete a functionarii sistemului imunitar.

Mentinerea unei greutati corporale normale

Mentinerea unei greutati corporale normale este o conditie esentiala pentru a beneficia de o stare de sanatate buna. Un regim alimentar sanatos este completat de un program de exercitii fizice ajustat pe nevoile si pasiunile tale.

Prin inaintarea in varsta, metabolismul–modul in care organismul tau extrage energie din mancare–incetineste, iar activitatile fizice scad in intensitate si durata. In conditiile in care cantitatea de calorii consumata zilnic ramane aceeasi sau creste, sansele de a deveni supraponderal cresc exponential, organismul avand tendinta naturala de a construi depozite de grasime din caloriile neconsumate. Solutia este simpla si eficienta: o nutritie sanatoasa printr-o dieta echilibrata si un program de exercitii fizice regulate.

Pentru ca suntem ceea ce mancam, nu poate exista indoiala ca intre ingredientele unei vieti fericite si implinite un loc central il ocupa alimentatia. Asadar, daca traiesti bio si consumi cu grija alimente proaspete, dai trupului sansa unei functionari la cote optime, sanatatea trupeasca fiind esentiala pentru sanatatea mintala si o permanenta stare de bine.