Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Dieta bio - beneficiile acesteia pentru organism

Cuprins:
Ce sunt produsele bio?
Ce beneficii aduce o dieta bio sanatatii tale?
Ce produse pot fi considerate cu adevarat biologice si pe care le poti introduce in dieta bio?
 
Alimentele bio sau ecologice, proaspete sau prelucrate prin metode ecologice sunt acele produse cultivate fara utilizarea unor substante chimice sintetice, pesticide si ingrasaminte si nu contin organisme modificate genetic.

Conform Comisiei Europene sunt considerate ca fiind organice sau ecologice numai acele alimente care sunt cultivate pe un sol fertilizat cu compost si ingrasaminte naturale. Agricultura conventionala utilizeaza pe langa ingrasamantul natural, substante chimice precum erbicide, fungicide, insecticide, pesticide. Acelasi sistem de lucru este urmat si pentru cresterea si procesarea animalelor, carnea considerata ecologica provenind numai de la animale hranite cu alimente naturale si cultivate fara pesticide sau reziduuri chimice. In cele ce urmeaza vom vedea in ce consta o dieta bio si care sunt beneficiile acesteia pentru organism.

Ce sunt produsele bio?

Pe lista produselor ecologice, organice din care este alcatuita o dieta bio se afla produse proaspete precum legume si fructe, cereale, carne si produse lactate, dar si alimente procesate, cum ar fi biscuiti si batoane, gemuri, dulceturi, sucuri si bauturi bio, dar si produse congelate.
 
Atentie! O “dieta bio extinsa” include si suplimente, cosmetice si produse de igiena personala cu compozitie biologica. In general, atunci cand optezi pentru o dieta bio este bine sa evaluezi impactul tuturor produselor cu care intra in contact organismul, de la alimente si pana la produsele de ingrijire.
 
Termenul „bio” se refera la caracteristicile procesului de productie al alimentelor pe care le cumparam de pe piata, al suplimentelor alimentare si al produselor de intretinere de uz personal, cosmetice, detergenti.
 
De asemenea, este bine sa stii ca regulamentul UE privind agricultura ecologica certifica sub umbrela bio termeni precum:

    • “bio/eco”
    • “organic/ecologic”
    • “ecologice/organice controlata”
    • “agricultura ecologica/ecologica”
    • “organic-dinamic”
    • “biologic-organic”.

 
Alimentele bio sau eco sunt cultivate cu ajutorul ingrasamintelor naturale si fara a utiliza:

    • fertilizatori,
    • substante chimice artificiale,
    • hormoni,
    • antibiotice,
    • organisme modificate genetic.

De asemenea, alimentele bio nu sunt crescute pe sol artificial sau coapte fortat prin injectare cu substante chimice sau prin expunere la medii toxice, coaja acestora nu este cerata si tratata cu substante periculoase pentru organism, in scopuri comerciale si pentru a le creste perioada de valabilitate. De exemplu, coaja citricelor care nu fac parte din categoria bio este toxica pentru organismul uman.
 
Cele mai sensibile legume si fructe la reziduuri de pesticide si pe care este bine sa le cumperi in varianta bio sunt:

    • Piersici,
    • Mere,
    • Ardei grasi,
    • Telina,
    • Nectarine,
    • Capsuni,
    • Cirese,
    • Pere,
    • Struguri,
    • Spanac,
    • Salata verde,

 
Cele mai rezistente legume si fructe la reziduuri de pesticide si pe care poti sa le cumperi si in varianta conventionala sunt:

    • Papaya,
    • Broccoli,
    • Varza,
    • Banane,
    • Kiwi,
    • Mazare dulce,
    • Sparanghel,
    • Mango,
    • Ananas,
    • Porumb dulce,
    • Avocado,

 
Animalele crescute bio nu traiesc in mediu stresant pentru organismul lor si nu sunt hranite cu:

    • fainuri industriale,
    • antibiotice,
    • hormoni de crestere.

 
Un produs alimentar procesat pentru a fi considerat bio nu trebuie sa contina aditivi alimentari artificiali precum:

    • indulcitori artificiali,
    • conservanti, coloranti,
    • arome,
    • monoglutamat de potasiu – potentiator de satietate.

 
Un produs cosmetic de ingrijire sau de make-up bio nu trebuie sa contina in compozitia sa:

    • coloranti artificiali,
    • parfumuri de sinteza,
    • organisme modificate genetic,
    • substante artificiale - pesticide, aditivi sau hormoni de crestere,
    • substante nocive precum parabeni, ftalati, triclosan, metale grele.


De asemenea, produsele de ingrijire sau de make-up bio nu sunt testate pe animale, nu este folosita iradierea in procesul de productie.
 
Toate alimentele si produsele biologice au un termen de valabilitate mai redus decat cel al produselor conventionale. In cazul dietei eco extinse, este bine sa stii ca termenul de valabilitate al cosmeticelor este de maximum 6 luni de la deschiderea ambalajului.

Ce beneficii aduce o dieta bio sanatatii tale?


 
Dieta bio poate contribui la sanatatea organismului tau prin aportul adus la intarirea sistemului imunitar datorita continutului ridicat de antioxidanti comparativ cu cel al produselor obtinute din culturi conventionale.

De asemenea, dieta bio are un rol protectiv pentru celulele organismului ajutand la diminuarea contactului direct al acestuia cu substante chimice, toxice, alimentele bio prezentand un risc mai mic de alergii si eczeme, mai ales in cazul copiilor si al sugarilor.

Dieta bio reprezinta o componenta a numeroase tratamente medicale de suport in tratarea multor afectiuni digestive, autoimune si tumorale.
 
Printre principalele beneficii ale dietei bio putem enumera:

  1. Dieta bazata pe alimente provenite din culturi biologice poate aduce un aport mai ridicat de nutrienti organismului fata de o dieta conventionala. Alimentele si produsele bio contin mai multi nutrienti decat produsele provenite din culturi conventionale si inregistreaza niveluri mai ridicate in compozitie de vitamine precum vitamina C, Zinc si Fier.
  2. Dieta bio contribuie la intarirea sistemului imunitar, deoarece produsele provenite din culturi organice inregistreaza niveluri mai ridicate de antioxidanti, cu peste 50% mai crescute decat produsele provenite din culturi conventionale.
  3. Dieta bio poate reduce considerabil riscul de a dezvolta tumori, deoarece produsele provenite din culturi organice inregistreaza niveluri de nitrati cu aproximativ 30% mai reduse decat produse provenite din culturi conventionale.
  4. Dieta bio contribuie la reducerea riscului de aparitie a unor boli cardiovasculare, deoarece produsele lactate si produsele din carne bio au un continut mai ridicat de acizi grasi, omega-3 si cantitati mai mari de fier, vitamina E si carotenoide in compozitia lor.
  5. Dieta bio regleaza procese metabolice din organism, contribuie la pastrarea unei greutati normale, deoarece produsele bio pot contine in general niveluri mai reduse de grasimi naturale si nu contin grasimi nocive.
  6. Dieta bio reduce semnificativ riscul de expunere a organismului la bacterii rezistente la antibiotice si la reziduuri de pesticide, in special cadmium, care este o substanta potential periculoasa pentru organismul uman.
  7. Dieta bio contribuie la mentinerea sanatatii pielii, a unghiilor si a parului, datorita aportului redus de substante toxice si datorita aportului ridicat de nutrienti benefici.
  8. Nu in ultimul rand, dieta eco aduce beneficii comunitatii in care traiesti si mediului in general, deoarece contribuie la protectia acestuia si la reducerea volumului de reziduuri toxice din natura.



Ce produse pot fi considerate cu adevarat biologice si pe care le poti introduce in dieta bio?

 
Caracterul biologic al produselor care pot fi introduse intr-o dieta bio poate fi verificat prin certificatele si etichetele care se regasesc pe aceste produse. Indicatiile care atesta un produs bio pot fi:

    • 100% bio - un produs realizat integral din ingrediente organice;
    • Bio - cel putin 95% dintre ingredientele produsului sunt organice;
    • cu componenta bio: Cel putin 70% dintre ingredientele produsului sunt organice.

Atentie! Produsele alimentare care contin mai putin de 70% ingrediente organice nu pot fi certificate ca fiind cu adevarat bio.
 
Cateva aspecte critice legate de dieta bio
 
Atunci cand ai decis sa urmezi o dieta bio este bine sa te informezi asupra certificatelor bio si asupra ingredientelor pe care le intalnesti pe etichetele produselor.

    • Produse bio de tip „junk food”

Pe piata produselor bio exista si alimente etichetate ca fiind bio, dar care nu sunt neaparat sanatoase, deoarece au un continut ridicat de zahar si grasimi la fel ca toate celelalte produse conventionale. Chips-urile, bauturi cu eticheta bio, dar care au in compozitie mult zahar chiar denumit bio sau alte grasimi bio pe eticheta, pot avea asupra organismului aceleasi efecte daunatoare ca si produsele conventionale.
 

In absenta pesticidelor, alimentele biologice sunt vulnerabile la paraziti, care pot elibera substante naturale, dar toxice si posibil cancerigene, uneori chiar mai periculoase decat pesticidele. Cele mai periculoase substante sunt micotoxinele, produse de fungi. De exemplu, micotoxinele prezente in furaje biologice care intra in alimentatia bovinelor, sunt metabolizate de acestea si remodelate in produse si mai periculoase pe care le-ai putea gasi apoi in lactate, de altfel produs biologic.
 
Atentie! Citeste etichetele produselor inainte de a le introduce in dieta bio si cumpara produse numai din sure certificate.
 
Concluzie

Dieta bio poate fi benefica pentru organism deoarece este alcatuita din alimente si produse sanatoase si care aduc un aport ridicat constant si consistent de nutrienti naturali. De asemenea, prin urmarea unei diete bio, organismul este mult mai protejat de riscul de contaminare directa cu substante chimice care pot deveni nocive pe termen mediu si lung. Pentru un efect benefic sporit, este bine sa urmezi o dieta bio extinsa, in care sa incluzi toate acele produse alimentare si nonalimentare prin care organismul este hranit sau cu care intra in contact direct. O dieta bio se extinde de la alimente si pana la produsele de ingrijire a corpului.
 
Referinte:
Brawn, Marie Jane. “What is Organic Food, and is it Better Than Non-Organic?”, Healthline, 2016, https://www.healthline.com/nutrition/what-is-organic-food. Accesat in 11.12.2020.
Curatolo, Angela. “Everything You Wanted to Know about Biofood.” Youth time, 2014,
https://youth-time.eu/everything-you-wanted-to-know-about-biofood/ . Accesat in 11.12.2020.
Duram, Leslie A. “Organic food.” Britannica, 2020,
https://www.britannica.com/topic/organic-food. Accesat in 11.12.2020.
Zelman, Kathleen M. „How to Eat Organic Foods on a Budget.” Webmd, 2020,
https://www.webmd.com/food-recipes/features/how-to-eat-organic-foods-on-a-budget#1. Accesat in 11.12.2020.