Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Catina - Proprietati, beneficii si remedii naturale pe baza de ulei de catina, pulbere de catina si ceai de catina

 

Catina (nume stiintific Hippophae Rhamnoides L.) este un arbust de talie mica, cu beneficii pentru sanatate recunoscute de secole. 

 

Utilitatea sa in domeniul medicinei alternative este descrisa de o aplicabilitate extinsa, catina jucand rol de adjuvant naturist in tratarea unei liste extinse de afectiuni, atat interne, cat si externe. 




CUPRINS:

Despre catina: Informatii generale
Ce proprietati nutritive asigura catina?
Consumul de catina: Efecte benefice multiple
Ce afectiuni poate trata catina?
Cum poate fi consumata catina?
Consumul de catina: Contraindicatii

Despre catina: Informatii generale 

Acest arbust fructifer isi are originile in zona Asiei Centrale, fiind o planta cu fructe ce variaza in functie de cromatica. Astfel, putem intalni arbusti cu fructe albe, galbene si chiar rosii. 

 

La noi, catina se poate intalni adesea in zone de munte, dar si in ariile cu nisip si pietris, caracteristice luncilor sau litoralului Marii Negre. 

 

Din punct de vedere al aspectului, catina masoara intre 2 si 6 metri, fiind un arbust cu numoroase ramificatii, acoperite cu spini de forma alungita. Frunzele de catina prezinta o cromatica ce variaza intre limitele spectrului verde-cenusiu, iar florile sunt de mici dimensiuni. 

 

Fructele sale masoara aproximativ 1 centimetru, avand pentru inceput o nuanta de verde. Pe masura ce se coc, acestea capata una dintre nuantele pe care le-am amintit in randurile de mai sus. 

 

Fructele de catina reprezinta, de altfel, cea mai utilizata partea a acestui arbust, in industrii precum pharma, beauty si chiar amenajari anterioare, ca decoratiune de provenienta vegetala. . 

 

Ce proprietati nutritive asigura catina?

Fructele de catina garanteaza un continut ridicat de vitamina C, de doua ori mai mare decat cel regasit in fructele de macese si de 10 ori mai mare decat cel pe care il ofera citricele.

 

De exemplu, 100 gr de suc, realizat din fructe de catina, pot contine intre 400 si 800 mg vitamina C. 

 

De asemenea, fructele arbustului despre care discutam astazi mai contin si alte vitamine

    • Vitamina A
    • Vitamina B1
    • Vitamina B2
    • Vitamina B6
    • Vitamina B9
    • Vitamina E
    • Vitamina K
    • Vitamina P
    • Vitamina F

 

Alti nutrienti regasiti in structura nutritionala a fructelor de catina: 

 

    • Beta caroten; 
    • Calciu; 
    • Fosfor; 
    • Magneziu;
    • Potasiu; 
    • Fier; 
    • Sodiu; 
    • Acizi grasi; 
    • Amionoacizi etc.

Consumul de catina: Efecte benefice multiple 

Catina este recunoscuta pentru mutiplele efecte pozitive pe care le are asupra organismului uman. Iata-le pe cele mai importante dintre acestea:

Catina are efect imunostimulator 

Consumul fructelor de catina permit organismului sa ramana la un nivel de sanatate optim si chiar sa lupte impotriva anumitor afectiuni. De asemenea, sunt binecunoscute proprietatile antibiotice ale catinei, ce pot fi utilizate impotriva prezentei anumitor bacterii in corp. 

 

Catina are efect emolient 

Uleiul de catina se poate gasi in compozitia unei game variate de cosmetice, in special la creme de maini si picioare, datorita proprietatii acestuia de a contribui la refacerea tesuturilor afectate. 

Catina are efect citoprotector 

Acest aliat al sistemului imunitar poate sustine organismul impotriva factorilor nocivi, prin protejarea celulelor. 

Catina are efect antioxidant 

Catina este unul dintre cele mai cunoscute alimente bio de pe piata cu rol antioxidant, sustinand eforturile organismului pentru a neutraliza radicalii liberi, fapt ce poate preveni aparitia celulelor canceroase. 

Catina are efect antiinflamator 

Atat la interior, cat si la exteriorul organismului, catina poate actiona ca un bun antiinflamator si antibacterian. De aceea, poate fi integrata pe lista cu solutii pentru tratarea anumitor afectiuni ale pielii. 

Catina are efect depurativ

Consumul regulat de catina favorizeaza un nivel mult mai bun de eliminare a toxinelor, atat la nivelul sistemului digestiv, cat si la nivelul ficatului 

Catina are efect vitaminizant

Un suc de catina, sau un smoothie pe baza fructelor acestui arbust, ofera energie pentru o zi intreaga. Iata alte 25 de retete delicioase de smoothie, pe care te invitam sa le descoperi pe blogul nostru. 

 

Ce afectiuni poate trata catina?

Catina, la fel ca multe alte alimente bio sau suplimente bio pe care le poti descoperi pe site-ul nostru, reprezinta un ingredient natural de luat in calcul, pentru tratarea anumitor afectiuni de ordin: digestiv, hepatic, gastroduodenal sau endocrin. De asemenea, consumul de catina poate fi recomandat si in cazul tratamentului pentru ulcerul gastric

 

Mai mult decat atat, fructele acestei plante pot fi prescrise si in cazul pacientilor care se confrunta cu anumite forme de avitaminoza (carenta de vitamine ce poate reprezenta o cauza pentru slabirea sistemului imunitar).  

 

Afectiuni ale pielii ale caror simptome pot fi ameliorate cu ajutorul catinei: eczeme, urticarie, infectii, puroi, pojar, eruptii cutanate si dermatoze. 

 

Consumul de catina poate fi recomandat in cazul starilor letargice, surmenajului, stresului, depresiei si episoadelor de anxietate, exista sansa ca aceste simptomele acestor probleme sa poata fi diminuate cu ajutorul acestei plante. 

 

De cele mai multe ori, insa, este recomandat consumul de catina in cazul racelilor / virozelor respiratorii, datorita aportului de vitamine pe care aceasta il poate oferi, asa cum am vazut in randurile de mai sus. 



Cum poate fi consumata catina? 

Cele mai cunoscute 3 forme ale catinei, in cadrul tratamentelor dezvoltate in timp pe baza acestei plante, sunt: pulberea, uleiurile si ceaiul, acestea fiind simplu de achizitionat atat de la plafar, cat si de pe internet, printr-o simpla comanda plasata online pe site-ul nostru.  

1. Pulberea de catina uscata

Pe baza macinarii fructelor de catina, se obtine o pulbere, ale carei efecte vitaminizant si remineralizant sunt benefice pentru sanatatea organismului. 

 

Moduri in care se poate consuma pulberea de catina: (1) ca atare - patru lingurite pe zi; (2) adaugata in preparatele pe care le consumi: supe, prajituri, salate, sosuri etc. 

2. Uleiul din fructe de catina

Acest produs poate fi obtinut atat din fructe uscate, cat si din fructe proaspete. Consumul uleiului de catina are efecte benefice asupra ficatului, poate trata ulcerul gastric, stimuleaza circuitul cardiovascular si, de asemenea, incetineste procesul de imbatranire. 

 

Mai mult decat atat, uleiul din fructe de catina poate trata probleme aparute la nivelul pielii, precum eczemele, pielea uscata sau mancarimile aparute pe fond nervos. De asemenea, este util in accelerarea procesului de vindecare a arsurilor, ranilor si ulceratiilor. 

 

Prepararea uleiului de catina: 

 

(1) Se zdrobeste o cantitate de aproximativ 1 kg de fructe de catina, pana cand se obtine o pasta omogena; 

(2) Aceasta se amesteca bine cu ulei de floarea soarelui intr-un bol, lasandu-se apoi la macerat pentru o luna. 

(3) Dupa trecerea acestei perioade, mixtura este strecurata bine printr-un tifon; 

(4) Se depoziteaza in recipiente din sticla opaca, astfel incat calitatea produsului sa nu fie afectata de actiunea luminii. 

3. Ceaiul din fructe de catina

Daca iti place starea de energie pe care ti-o ofera cafeaua de dimineata, insa esti constient de riscurile unui consum prea ridicat al acestui lichid, il poti inlocui pentru o perioada cu ceaiul de catina. Mai mult decat atat, ceaiul de catina asigura necesarul de vitamine, pentru o zi plina, asa cum iti doresti ca toate sa fie. 

 

Consumul cu regularitate al ceaiului de catina poate ajuta organismul in actiunea sa de neutralizare a radicalilor liber, poate combate diferite afectiuni ale pielii si are un efect imunostimulator recunoscut. Citeste aceste articol de pe blog pentru a descoperi si alte ceaiuri pentru imunitate

 

Totodata, ceaiul de catina reduce nivelul de colesterol, contribuind la curatarea vaselor din sistemul cardiovascular. Este recomandat si persoanelor care se confrunta cu dureri articulare, fiind si un bun adjuvant in reglarea problemelor de tranzit intestinal. 

 

Prepararea ceaiului de catina: 

 

  1. Lasa fructele la uscat intr-un spatiu bine aerisit si in care nu patrunde lumina, pana cand observi ca acestea incep sa se stafideasca; 
  2. Intr-o ceasca, adauga 2 lingurite cu fructe de catina stafidite, apoi toarna peste acestea apa fierbinte; 
  3. Perioada de infuzare este de aproximativ 15 minute; 
  4. Dupa ce acest interval de timp a trecut, strecoara ceaiul; 
  5. Dupa gust, poti adauga o felie de lamaie, sau una de portocala. 



Consumul de catina: Contraindicatii

Se recomanda informarea corecta, in privinta consumului de catina, deoarece exista si o serie de contraindicatii: 

 

  • Se recomanda ca ceaiul de catina sa nu fie consumat dupa orele dupa-amiezii,, pe baza faptului ca are un puternic efect energizant; 
  • Catina este un aliment cu rol in incetinirea procesului de coagulare a sangelui, de aceea, nu este indicat sa fie consumata in aceleasi intervale de timp in care s-a administrat un anticoagulant ca: Aspirina, Diclofenac, Ibuprofen; 
  • Se recomanda evitarea consumului de catina inainte de o interventie chirurgicala, pentru a se evita astfel sangerarile abundente; 
  • Catina nu este recomandata personaelor care se confrunta cu alergii, pancreatita acuta sau astm.; 
  • De asemenea, acest aliment este interzis in timpul lunilor de sarcina si in perioada de alaptare. 

 

Iata care sunt cele mai importante informatii pe care trebuie sa le stii despre catina, in privinta beneficiilor pe care le ofera organismului, pe baza de proprietatilor de care se bucura. 

 

Daca ti-a placut acest articol, tine cont de faptul ca pe blogul Obio poti descoperi si alte sfaturi interesante despre rolul produselor noastre pentru o viata cat mai buna, de care sa te bucuri alaturi de cei dragi! Pe curand!