Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Ce este colagenul? 3 secrete pentru o piele de invidiat

colagenul

Dintre toate tipurile de proteine care alcatuiesc organismul uman, colagenul se gaseste in cantitatea cea mai mare. Acesta intra in structura pielii, a tendoanelor, ligamentelor, oaselor, muschilor si vaselor de sange. 

Colagenul este esential pentru sanatatea articulatiilor si pentru mentinerea fermitatii epidermei. Cu toate acestea, odata cu inaintarea in varsta, productia sa scade, ceea ce favorizeaza aparitia ridurilor. 

Descopera ce este colagenul si la ce foloseste, precum si beneficiile pe care le aduce.

Cuprins:

Ce este colagenul?

Ce fel de proteina este colagenul? Acesta este cel mai abundent tip de proteina structurala din organism (alcatuieste structura tesuturilor) (1) si este compusa din aminoacizii glicina, prolina si hidroxiprolina (1).

Aceasta proteina se gaseste in principal in oase, cartilaje, piele si tendoane. Printre functiile sale se numara intarirea oaselor, mentinerea structurii pielii si regenerarea tisulara (1). 

Din punct de vedere etimologic, termenul „colagen” provine din grecescul „kólla”, care inseamna lipici (3). Denumirea sugereaza unul dintre principalele sale roluri. Aceasta proteina este un element de baza al matricei extracelulare care reprezinta totalitatea moleculelor din spatiul extracelular (din exteriorul celulelor). Prin intermediul matricei, colagenul contribuie la mentinerea tuturor tesuturilor la un loc (4). 

Fibroblastele, celulele tesutului conjunctiv, sunt responsabile de productia de colagen. Odata cu inaintarea in varsta, acestea nu mai functioneaza corespunzator, iar sinteza de colagen este afectata (1). Pierderea colagenului si a elastinei, o alta proteina structurala, reprezinta principalul factor care favorizeaza aparitia ridurilor si a pielii imbatranite (1). 

Tipuri de colagen

Desi se cunosc 28 de tipuri de colagen, cele mai abundente sunt tipul I, II, III si IV (2).

  • Tipul I: este cel mai comun si se gaseste in toate tesuturile conjunctive;
  • Tipul II: se gaseste la nivelul articulatiilor si al discurilor intervertebrale (cartilajele dintre oasele coloanei vertebrale);
  • Tipul III: element al fibrelor reticulare din structura vaselor de sange si din piele; 
  • Tipul IV: intra in componenta rinichilor, urechii interne si cristalinului.

90% din colagenul prezent in organism este de tip I (1). 

Functiile colagenului

Colagenul are numeroase functii in organism cum ar fi (1, 4, 5):

  • stimuleaza regenerarea tisulara (a tesuturilor);
  • este implicata in raspunsul imun;
  • contribuie la comunicarea si migrarea celulara;
  • asigura suport spatiului extracelular al tesuturilor conjunctive;
  • alcatuieste matricea oaselor, pielii, tendoanelor, ligamentelor;
  • contribuie la mentinerea elasticitatii si fermitatii pielii;

Beneficiile colagenului

Colagenul se gaseste sub forma de suplimente, in varianta pudra, capsule sau lichid (1). Adesea, colagenul din aceste produse este hidrolizat, ceea ce inseamna ca a fost impartit in fragmente mai mici astfel incat organismul sa il absoarba eficient (1). 

Aceasta proteina se gaseste, insa si in numeroase produse cosmetice, dar si in diferite alimente, cum sunt cele de origine animala (1).

Suplimentarea colagenului poate avea o serie de beneficii, insa acestea trebuie confirmate prin mai multe studii. 

Poate imbunatati aspectul pielii

O serie de cercetari a demonstrat potentialul suplimentelor pe baza de colagen in  imbunatatirea elasticitatii pielii si ameliorarea ridurilor (1). 

O metaanaliza a 19 studii, in care s-au administrat suplimente pe baza de colagen hidrolizat, a confirmat aceste efecte. In aceste studii, au fost inclusi participanti cu varste cuprinse intre 20 si 70 de ani, preponderent de gen feminin. Rezultatele au confirmat ca suplimentul a redus eficient ridurile, a imbunatatit elasticitatea si hidratarea tegumentelor, dupa 90 de zile de utilizare (6).

Poate reduce durerile articulare

Riscul de osteoartrita creste odata cu inaintarea in varsta, iar acest lucru este favorizat de scaderea sintezei de colagen (2). 

Aceasta proteina mentine integritatea articulatiei. O serie de studii a aratat ca suplimentarea sa poate reduce inflamatia si rigiditatea articulara, diminuand astfel durerile la acest nivel (2). 

Ar putea preveni demineralizarea osoasa

Deteriorarea masei osoase odata cu inaintarea in varsta creste riscul de osteoporoza. Pentru ca in structura oaselor se gaseste colagenul, scaderea productiei se asociaza cu deteriorarea acestora. Suplimentarea cu aceasta proteina ar inhiba demineralizarea osoasa (2). 

Poate ajuta la cresterea masei musculare

Colagenul se gaseste la nivelul muschiului scheletic. Suplimentarea acestei proteine ar putea fi benefica la persoanele cu sarcopenie – atrofierea masei musculare aparuta odata cu inaintarea in varsta (2). 

Poate sustine sanatatea cardiovasculara

Colagenul intra in structura peretilor arterelor (vase care transporta sange oxigenat), asigurandu-le elasticitatea. In cazul unei productii scazute de colagen in organism, peretii vaselor de sange pot deveni mai rigizi, favorizand ateroscleroza – formarea placilor de aterom. Suplimentarea ar putea reduce rigiditatea arteriala (2). 

Ar putea imbunatati aspectul unghiilor si al parului

Pe langa beneficiile pentru piele, colagenul poate avea efecte pozitive si in ceea ce priveste podoaba capilara si unghiile. Suplimentarea ar putea preveni fragilitatea unghiilor si ar promova cresterea parului (2). 

Colagen, pentru o piele de invidiat

Colagen, pentru o piele de invidiat

De la ce varsta se ia colagen?

Este cunoscut faptul ca, incepand cu varsta de 20 de ani, productia de colagen in organism scade progresiv. Pana la varsta de 40 de ani, sinteza acestei proteine este deja redusa semnificativ. Avand in vedere acest lucru, suplimentele pe baza de colagen pot fi luate inca de la varsta de 20 de ani. Totusi, chiar daca ai depasit de mult aceasta varsta, administrarea de colagen iti poate aduce in continuare beneficii (7). 

Cum functioneaza colagenul pentru piele?

Ii poti furniza mai mult colagen pielii prin urmatoarele metode:

1. Suplimente pe baza de colagen hidrolizat 

Suplimentele pe baza de colagen hidrolizat ar stimula productia naturala de colagen in corp, dar si sinteza altor proteine din structura pielii, cum ar fi elastina si fibrilina (2). Astfel, acesta ar putea incetini procesul de imbatranire a pielii (2). 

Care este necesarul zilnic de colagen? In majoritatea studiilor, dozele eficiente au fost de 2,5-15 g colagen hidrolizat/zi, iar rezultatele au fost vizibile dupa administrarea timp de minim 8 saptamani (1). 

Totusi, suplimentele alimentare nu inlocuiesc o dieta echilibrata. Asigura-te ca adopti un stil de viata sanatos

2. Produse de ingrijire pe baza de colagen

Sunt disponibile si diferite produse cosmetice pe baza de colagen, cum ar fi creme, lotiuni sau seruri faciale. Acestea nu stimuleaza productia endogena de colagen, insa ar preveni deshidratarea pielii prin formarea unei bariere protectoare (3). In orice caz, sunt importante si celelalte produse din rutina de ingrijire a tenului (cleanser, tonic facial, crema hidratanta, crema de protectie solara). 

3. Alimente care stimuleaza sinteza de colagen

O alimentatie echilibrata si variata ajuta organismul sa produca mai mult colagen. Astfel, este important ca dieta sa includa surse de glicina si prolina (aminoacizii precursori), cum ar fi carnea alba si rosie, pestele, lactatele, fasolea (3). 

In plus, este esential sa ai un aport optim de vitamina C, deoarece acest nutrient stimuleaza productia de colagen. Fructele (kiwi, fructe de padure, citrice, mere) si legumele cu frunze verzi sunt bogate in vitamina C. Zincul si cuprul ar fi, de asemenea, alte substante implicate in productia acestei proteine structurale. Crustaceele, leguminoasele boabe, nucile si cerealele integrale sunt bogate in acesti nutrienti (3). 

Cu alte cuvinte, nu doar produsele de ingrijire conteaza. Trebuie sa ai o dieta sanatoasa si foarte variata, astfel incat pielea sa primeasca substantele nutritive necesare. 

Excesul de colagen

In general, suplimentele pe baza de colagen sunt considerate sigure si bine tolerate, nefiind asociate cu toxicitate (8). 

De obicei, suplimentul nu provoaca reactii adverse. Totusi, rar, acesta poate produce simptome digestive neplacute, cum ar fi senzatia de prea plin sau gust neplacut (8).

Pentru a evita excesul de colagen si posibilele efecte adverse, este indicat sa nu depasesti doza recomandata pe ambalaj (8).

Surse de colagen

Corpul sintetizeaza colagen prin combinarea glicinei cu prolina (3). Sursele alimentare bogate in acesti aminoacizi sunt:

carnea de pui cu piele, vita, porc si articulatii de porc, curcan; 

  • ouale;
  • lactatele;
  • leguminoasele boabe (fasolea, nautul, lintea);
  • pestele; 
  • supa de oase–se prepara prin fierberea la foc mic a oaselor de animale, timp de 1-2 zile. O gasesti si in comert, gata preparata (3).

Nu uita de fructe si legume, pentru a creste aportul de vitamina C.

Contraindicatii colagen

In general, suplimentele pe baza de colagen sunt considerate sigure si nu se cunosc deocamdata contraindicatii. Pentru ca, inca nu s-au studiat efectele colagenului in sarcina si alaptare, cel mai indicat este ca produsele care il contin sa fie evitate in aceste cazuri (9). 

Prin urmare, colagenul are functii foarte importante pentru sanatate. Acesta poate fi suplimentat dupa varsta de 20 de ani, insa o alimentatie echilibrata este in continuare esentiala. 

Referinte:

  1. Kubala, Jillian. “What Is Collagen, and What Is It Good For?” Healthline, Healthline Media, 9 Feb. 2022, www.healthline.com/nutrition/collagen. Accessed 23 July 2022.
  2. ‌Van, Gavin. “Top 6 Benefits of Taking Collagen Supplements.” Healthline, Healthline Media, 21 Dec. 2021, www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits. Accessed 23 July 2022.
  3. “Collagen and Your Body.” WebMD, 2022, www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-collagen-and-your-body#:~:text=Collagen%20is%20a%20protein%20your,reason%2C%20collagen%20supplements%20are%20popular.. Accessed 23 July 2022.
  4. McIntosh, James. “What Is Collagen, and Why Do People Use It?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 4 May 2022, www.medicalnewstoday.com/articles/262881. Accessed 23 July 2022.
  5. Wu, Marlyn, et al. “Biochemistry, Collagen Synthesis.” Nih.gov, StatPearls Publishing, 13 Sept. 2021, www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507709/#:~:text=Collagen%20is%20protein%20molecules%20made,tendons%2C%20bones%2C%20and%20ligaments.. Accessed 23 July 2022.
  6. de Miranda, Roseane B., et al. “Effects of Hydrolyzed Collagen Supplementation on Skin Aging: A Systematic Review and Meta‐Analysis.” International Journal of Dermatology, vol. 60, no. 12, 20 Mar. 2021, pp. 1449–1461, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/, 10.1111/ijd.15518. Accessed 23 July 2022.
  7. Iconic Skin Clinic. “What Age Should I Start Taking Collagen Supplements? - Iconic Skin Clinic.” Iconic Skin Clinic, 10 June 2020, iconicskinclinic.com/what-age-start-taking-collagen-supplements/#:~:text=Start%20in%20Your%2020s%20or%20Early%2030s&text=We%20know%20specifically%20that%20the,60%20to%20take%20it%20instead.. Accessed 23 July 2022.
  8. Snyder, Cecilia. “How Much Collagen Should You Take per Day?” Healthline, Healthline Media, 18 Sept. 2020, www.healthline.com/nutrition/how-much-collagen-per-day. Accessed 24 July 2022.
  9. “COLLAGEN PEPTIDES: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” Webmd.com, 2019, www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1606/collagen-peptides#. Accessed 24 July 2022.