Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Vitamina B3: origine, surse, proprietati si beneficii, DZR, simptome carenta, contraindicatii

 

Vitamina B3, cunoscuta, de asemenea, drept niacina, vitamina Pellagra Preventer (PP) sau acid nicotinic este una dintre cele mai importante vitamine, implicate in majoritatea proceselor genetice din celulele organismului. In continuare vom discuta pe rand despre originea acesteia, surse din care provine, proprietati si beneficii, DZR, contraindicatii dar si despre manifestarile deficitului de niacina din organism.

 

Din cuprins:

 

 

Vitamina PP - origine

 

Acidul nicotinic sau niacina face parte din complexul de vitamine B. Vitamina B3 a fost descoperita la inceputul anil 1900, in cadrul Serviciului de Sanatate Publica din Statele Unite.

In aceea perioada, o boala care se manifesta prin piele crapata cu aspect solzos, cu pete depigmentate, dar si prin aparitia unor probleme digestive si un tonus scazut afecta mare parte din locuitorii din sudul statului. Boala purta numele de pelagra si s-a raspandit mai apoi si in tara noastra. Leacul pentru a scapa de pelagra consta in consumul de alimente bogate in proteine si vitamine. La doar cativa ani distanta, niacina era desemnata ca fiind nutrientul esential care lipsea din dieta bolnavilor de pelagra.

Niacina etimologie

De ce si-a castigat vitamina B3 denumirea de acid nicotinic sau nicotinamida? Cu siguranta ca acesti doi termeni ne duc cu gandul la substanta care exista in tigari, iar aceasta asociere are si o explicatie: izolarea vitaminei B3 pentru prima data intr-un laborator a avut loc ca urmare a unor studii care vizau obtinerea acesteia pe cale artificiala, din tutun.

Surse de vitamina B3

 

Suplimentele alimentare pe baza de vitamina B3 se gasesc in farmacii si pot achizitionate chiar si fara prescreptie medicala. Din fericire, aportul necesar de niacina poate fi obtinut prin consumarea unor categorii de alimente care reprezinta surse bogate de vitamina B3. Iata, deci, care sunt produsele pe care ar trebui sa le consumam pentru a beneficia de proprietatile acidului nicotinic.

 

Carne:

  • Carne de peste (ton, somon, cod);
  • Carne de pui;
  • Carne de curcan;
  • Carne de vita (organele in special);
  • Carne de miel;
  • Carne de caprioara.

 

Fructe de mare:

  • Creveti;

 

Lactate:

  • Iaurturi;
  • Branzeturi;
  • Derivate;

 

Legume:

  • Spanac;
  • Broccoli;
  • Sparanghel;
  • Ciuperci;
  • Vinete;
  • Conopida;
  • Fasole verde;
  • Morcovi (cruzi);
  • Mazare.

 

Fructe:

  • Avocado;
  • Zmeura;
  • Pepene galben;
  • Smochine.

 

Alte categorii de alimente:

  • Nuci;
  • Migdale;
  • Arahide;
  • Seminte de mustar;
  • Cereale integrale;
  • Drojdia de bere;
  • Produse bio.

 

Spre deosebire de alte vitamine care fac parte din complexul B, niacina are proprietatea de a avea o componenta stabila. Din acest motiv, alimentele care o contin pot fi gatite in moduri diverse, fara sa-si piarda din potentialul nutritiv.

In plus, pe langa alimentele mentionate in lista de mai sus, este important sa consumam si produse care contin triptofan(respectiv crevetii, scoicile, tofu sau pieptul de pui). Organismul nostru are capacitatea de a transforma triptofanul in vitamina B3, cu ajutor din partea vitaminei C, a fierului si a altor catorva vitamine din complexul B.

Proprietati si beneficii vitamina B3

Proprietatile pe care vitamina B3 le are asigura functionarea optima a organismului, actionand pe mai multe directii. Prin urmare, vitamina B3 este responsabila de mai multe actiuni care au rolul de a coordona sau facilita diverse procese care au loc in organismul uman. Printre cele mai importante functii ale niacinei se numara:

 

  • Stimularea secretiei gastrice;
  • Absorbitia fierului;
  • Vasodilatatia tesuturilor cutanate;
  • Consolidarea sistemului nervos central;
  • Metabolizarea proteinelor, glucidelor si a lipidelor;
  • Reducerea nivelului de colectelor;
  • Cresterea nivelului glicemic.

 

Avand in vedere caracteristicile mentionate anterior, vitamina B3 are un rol de baza in prevenirea si tratarea mai multor tipuri de afectiuni:

  • Pelagra;
  • Indigestie;
  • Diaree;
  • Cefalee;
  • Hipertensiune;
  • Respiratie greoaie;
  • Alcoolism;
  • Depresie;
  • Insomnii;
  • Anxietate;
  • Acnee;
  • Ameteli;
  • Hiperactivitate;
  • Hipotiroidismul;
  • Diabetul zahar;
  • Guta;
  • Osteoartrita;
  • Durerile menstruale;
  • Tulburari ale gustului si mirosului;
  • Boala Alzheimer;
  • Degeraturi.

 

Pe langa toate acestea, vitamina B3 sustine procesele care au loc la nivel de ADN. Acidul dezoxiribonucleic, o componenta principala a tesutului ADN are nevoie de vitamina B3 pentru a produce celule. Aceasta legatura intre ADN si niacina face ca cea din urma sa joace un rol important in prevenirea diverselor tipuri de cancer.

Doza zilnica recomandata

 

Aportul zilnic necesar de vitamina B3 difera in functie de varsta, dar si de sexul pacientului. Astfel, iata care sunt valorile DZR-ului pentru copii, adulti si pentru categoriile speciale de pacienti:

 

  • Copii intre 0-6 luni - 4 mg
  • Copii intre 1-3 ani - 6 mg
  • Copii intre 4-8 ani - 8 mg
  • Baieti intre 9-13 ani - 12 mg
  • Persoane de gen masculin peste 14 ani - 16 mg
  • Fete intre 9-13 ani - 12 mg
  • Persoane de gen feminin peste 14 ani - 14 mg
  • Femei care alapteaza - 17 mg
  • Femei insarcinate - 18 mg.

Carenta de vitamina B3

Deficitul de vitamina B3 produce o serie de efecte negative in corpul nostru. Manifestarile cele mai comune ale carentei de niacina sunt urmatoarele:

  • Apetit scazut;
  • Dificultati digestive;
  • Probleme ale pielii;
  • Slabiciune musculara.

 

Factori care pot conduce la o lipsa de vitamina B3 in corp:

  • Alcoolul in exces;
  • Curele de antibiotice;
  • Zaharurile rafinate;
  • Problemele gastrointestinale.

 

Boli produse de deficitul de niacina:

  • Migrenele;
  • Dermatitele;
  • Colesterol ridicat;
  • Pelagra;
  • Depresiile.


In acelasi timp, cantitati importante de vitamina B3 se pierd ca urmare a procesului de mictiune, mai ales in cazul persoanelor care au deja deficiente de vitamina B12, de aceea este necesar sa asiguram organismului aportul optim pentru ca organismul sa functioneze eficient.

Vitamina B3 contraindicatii

Cu toate ca nu se cunosc pana acum efecte adeverse ale excesului de vitamina B3, se recomanda ca aceasta sa fie utilizata cu prudenta in cazul urmatoarelor categorii de pacienti:

 

  • Pacientii cu glaucom;
  • Pacientii care acuza functionarea deficienta a ficatului;
  • Pacientii cu ulcer peptic;
  • Pacientii cu guta.

 

Conform specialistilor, vitamina B3 provenita din surse naturale nu are efecte negative pentru sanatate. Riscuri minime exista doar in cazul suplimentelor de niacina, motiv pentru care a fost stabilita o limita superioara tolerabila de 35 mg, la pacientii adulti si sanatosi.

Produsul a fost adaugat in cos