Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Imunitate scăzută la copii și adulți: soluții și sfaturi

Sistemul imunitar este protecția noastră în fața infecțiilor care ne pot pune sănătatea și chiar viața în pericol. Persoanele care au imunitate scăzută sunt mai predispuse la boli grave, iar în caz de infecții au simptome mult mai severe, care pot duce la complicații. Acest lucru se întâmplă inclusiv în cazul COVID-19, o boală care poate ucide persoanele cu sistem imunitar slăbit sau compromis.
 
De aceea, este important să recunoaștem din timp semnele care pot indica o imunitate scăzută la adulți și la copii și să luăm măsuri, pentru a ne întări sistemul imunitar și a ne proteja astfel sănătatea. Din fericire, există soluții la îndemâna oricui, care presupun în special schimbarea stilului de viață și urmarea unui tratament naturist pentru stimularea imunității. Iată care sunt cele mai importante informații pe care trebuie să le cunoaștem despre acest subiect.
 
Cuprins:
Simptome în caz de imunitate scăzută
Cauzele care duc la imunitate scăzută
Analize care arată dacă ai imunitate scăzută
Tratament pentru imunitate scăzută
Sfaturi pentru persoanele care au imunitate scăzută
Vaccinarea

Simptome în caz de imunitate scăzută

Cel mai clar semn care indică imunitate scăzută este predispoziția la infecții. Asta înseamnă că o persoană cu sistem imunitar slăbit se va îmbolnăvi mult mai des, va suferi mai mult pe perioada bolii și se va vindeca mai greu. De asemenea, în caz de imunitate scăzută apar inclusiv infecții care nu s-ar manifesta deloc la o persoană cu sistem imunitar puternic.
 
Cele mai frecvente infecții care pot fi întâlnite sunt: 

    • Pneumonii
    • Meningite
    • Bronșite
    • Infecții ale pielii.

 
În cazul celor cu sistem imunitar slăbit, aceste boli apar foarte des și recidivează frecvent, chiar și la scurt timp după vindecare.
 
Există însă și alte simptome care pot să apară la persoanele vulnerabile: 

    • Inflamarea organelor interne
    • Anemie sau alte anomalii ale sângelui
    • Probleme digestive (crampe, diaree, lipsa poftei de mâncare etc.)
    • Întârziere în dezvoltare (la copii).


Cauzele care duc la imunitate scăzută

Sistemul imunitar este alcătuit din mai multe componente: organe (splină, timus, amigdale), ganglioni limfatici, anticorpi, celule (leucocite). Prin urmare, orice problemă care apare la nivelul unora dintre acești „soldați” care asigură protecția organismului va duce la o imunitate scăzută.
 
Există multe afecțiuni sau situații în care sistemul imunitar slăbește: 

    • Infecția cu HIV
    • Anumite tipuri de cancer
    • Hepatită virală
    • Anumite tratamente (chimioterapia).

 
De asemenea, imunitatea scăzută poate să apară și în caz de malnutriție, în special la persoanele în vârstă. Unele studii au sugerat o posibilă legătură între anumite deficiențe nutriționale, întâlnite destul de frecvent la bătrâni. Este vorba în special de carențe de zinc, seleniu, fier, cupru, acid folic și vitamine (A, E, C și B6). Din păcate, aceste deficiențe apar mai des la persoanele în vârstă, care tind să aibă o dietă mai limitată și mai puțin bogată în substanțe nutritive, de obicei din cauza unor boli care le impun un regim alimentar strict.
 
Vârsta înaintată este un risc în sine pentru imunitatea scăzută, pentru că organismul bătrânilor produce mai puține celule T, care au un rol esențial în eliminarea bacteriilor și virusurilor. Totodată, cercetătorii au observat și o diminuare a funcției măduvei osoase, care produce mai puține celule stem - acestea se pot transforma inclusiv în celule ale sistemului imunitar, protejând astfel organismul.
 
De aceea, orice tip de infecție va provoca simptome mult mai severe la vârstnici și uneori se poate ajunge chiar la complicații grave sau la deces, mai ales în cazul unor boli respiratorii, cum este COVID-19. Este dificil de stabilit o limită clară a vârstei dincolo de care crește riscul, dar statisticile arată că infecțiile respiratorii sunt o importantă cauză de deces la nivel mondial în cazul persoanelor care au peste 65 de ani.

Analize care arată dacă ai imunitate scăzută

Pentru a stabili dacă o persoană are imunitate scăzută, în urma observării simptomelor, medicul va recomanda analize de sânge specifice. Acestea includ:

    • Hemoleucograma (evaluează numărul și procentul de leucocite, macrofage și fagocite din sânge)
    • Imunograma (evaluează anticorpii sau imunoglobulinele produse de aceste celule).

 
Astfel, analiza va măsura nivelul celor patru clase de imunoglobuline (Ig):

    • IgA - asigură apărare împotriva bacteriilor și virusurilor
    • IgE - indică o posibilă alergie
    • IgM - arată că organismul este atacat de un agent patogen (infecție acută)
    • IgG - neutralizează toxinele produse de o bacterie și asigură imunitate pe termen lung, după o infecție. De asemenea, anticorpii IgG pot pătrunde prin placentă, asigurând astfel și protecția copilului în primele luni de viață.

 

Tratament pentru imunitate scăzută


Nu există medicamente pentru întărirea sistemului imunitar, ci doar o abordare holistică, legată în special de stilul de viață. Totuși, nici aceasta nu poate face minuni peste noapte, pentru că sistemul imunitar este un mecanism extrem de complex și nu putem acționa asupra mai multe organe sau tipuri de celule simultan. De aceea, este important să aflăm mai întâi care este cauza slăbirii sistemului imunitar și să acționăm în special asupra ei.
 
Iată care sunt cele mai eficiente măsuri pe care le putem lua pentru a ne întări sistemul imunitar.
 

Respectarea unei diete sănătoase

Este important să avem un meniu echilibrat, care să conțină cantități suficiente de vitamine, minerale, proteine și fibre. Nu trebuie să exagerăm și să consumăm în cantități foarte mari un anumit aliment, renunțând astfel la altele. Pentru un sistem imunitar puternic, meniul zilnic ar trebuie să conțină:

    • Fructe și legume proaspete (sunt bogate în vitamine, în special în vitaminele A, C și E)
    • Lactate (conțin calciu și vitamina D)
    • Ouă (conțin calciu și fier)
    • Carne slabă (conține proteine și minerale, în special fier)
    • Cereale integrale (conțin fibre care ajută la digestie).



Stabilirea unui program pentru activitate fizică


Mișcarea este esențială pentru sănătate și acționează pe foarte multe planuri: 

    • Scade tensiunea arterială
    • Protejează inima
    • Îmbunătățește starea de spirit
    • Stimulează circulația sângelui (astfel, celulele sistemului imunitar sunt mai active)
    • Menține o greutate corporală normală.

 
Prin urmare, ca să ne putem bucura de un sistem imunitar puternic trebuie să facem zilnic mișcare, cel puțin 30 de minute, preferabil în aer liber. Nu este obligatoriu să depunem un efort foarte intens, ne putem limita chiar și la o plimbare sau la mersul pe bicicletă. Persoanele care suferă de diferite afecțiuni cronice trebuie să discute mai întâi cu medicul, pentru că este posibil ca anumite exerciții fizice să nu fie recomandate, în cazul lor.

Respectarea orelor de odihnă

Stresul cronic și oboseala slăbesc în timp sistemul imunitar. De aceea, ca metodă de tratament pentru imunitate scăzută la adulți și la copii, dar și pentru a preveni această problemă, odihna este obligatorie. Lipsa somnului afectează producția normală a leucocitelor, celule care au un rol crucial în buna funcționare a sistemului imunitar.

 
Iată de ce este important să dormim suficient - cel puțin 7 ore pe noapte în cazul adulților, iar în cazul copiilor chiar și mai mult, în funcție de vârsta lor și de recomandarea medicului - perioada ideală de odihnă poate să varieze de la 8 la 17 ore pe zi.

Urmarea unui tratament naturist pentru imunitate scăzută


O soluție eficientă pentru stimularea sistemului imunitar, mai ales atunci când dieta este restrictivă și nu asigură toți nutrienții necesari organismului, o reprezintă suplimentele alimentare.
 
Există pastile pentru imunitare care sunt 100% naturale, iar pentru cei mici se poate administra un sirop de imunitate pentru copii sau un ceai special. Aceste suplimente conțin diferite extracte din plante, în special propolis sau echinaceea, care sunt recomandate de obicei în acest scop.
 
Tot în categoria de suplimente pot fi incluse și multivitaminele sau pastilele ori siropurile care conțin doar anumite vitamine sau minerale. Cele mai eficiente pentru întărirea imunității sunt:

    • vitamina A
    • vitamina D
    • vitamina E
    • fierul
    • acidul folic 

Toate aceste suplimente pot fi cumpărate din farmacii, din magazine cu produse naturiste sau chiar din magazine online.

Sfaturi pentru persoanele care au imunitate scăzută

Dacă schimbarea stilului de viață și administrarea suplimentelor naturiste nu pot întări suficient sistemul imunitar, atunci persoanele care știu că au imunitate scăzută trebuie să se protejeze, prin respectarea unor reguli simple, pe care le prezentăm în continuare.

Vaccinarea

Vaccinurile sunt foarte utile pentru prevenirea unor boli care pot duce la complicații grave în cazul persoanelor cu sistem imunitar fragil. Spre exemplu, vaccinarea anuala antigripală poate fi de mare ajutor, pentru că, dacă avem imunitate scăzută și facem gripă, atunci riscul să ajungem în spital cu simptome severe este foarte mare. Totuși, este esențial să discutăm cu medicul înainte de a face orice fel de vaccin, pentru că unele dintre acestea ar putea fi chiar contraindicate.

Respectarea unei igiene stricte

Igiena este foarte importantă pentru oricine, dar cu atât mai mult trebuie să fie respectată de persoanele cu sistem imunitar slăbit sau compromis. Astfel, ele trebuie să acorde o atenție mai mare acestui aspect, iar regula de bază este spălarea corectă a mâinilor, ori de câte ori este nevoie, dar în special în următoarele situații: 

    • înainte de masă
    • după folosirea toaletei
    • după suflarea nasului
    • după atingerea unui animal
    • după atingerea unor obiecte murdare
    • după contactul cu o persoană bolnavă.

 
Prin simpla spălare a mâinilor, putem preveni infecții respiratorii grave, precum gripa sau COVID-19, dar și infecții digestive, care pot fi greu de tratat. De aceea, este foarte important să-i învățăm și pe copii să respecte această regulă simplă de igienă și să se spele des pe mâini, mai ales că micuții sunt mai predispuși la boli, pentru că sistemul lor imunitar nu este încă suficient de puternic.
 
De asemenea, persoanele cu imunitate scăzută trebuie să mențină o mai bună igienă inclusiv în locuință și să dezinfecteze cât mai des suprafețele pe care le ating. Clanțele de la uși, aparatele electronice și alte obiecte care sunt atinse frecvent sunt de obicei pline de bacterii și virusuri care pot fi periculoase pentru un organism slăbit. Aceste obiecte trebuie dezinfectate regulat cu o soluție pe bază de clor.
 
În concluzie, există soluții prin care putem încerca să stimulăm activitatea sistemului imunitar, dar pentru rezultatele este nevoie de timp și de schimbarea stilului de viață. Suplimentele alimentare pot ajuta și ele, dacă sunt luate la recomandarea unui specialist, însă pastilele nu pot înlocui o dietă echilibrată.
 
 
Surse:
Medical News Today, Harvard Health Publishing, Immune Deficiency Foundation