Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Cresterea imunitatii - Ghid util de la A la Z

Sistemul imunitar reprezinta totalitatea structurilor prin care organismul se poate apara de diferiti agenti patogeni (bacterii, virusuri, paraziti etc). Cu ajutorul unei intregi retele de celule, organe si testuri, corpul nostru poate detecta si elimina eficient aceste amenintari venite din exterior, care provoaca diferite boli.

Insa nu intotdeauna sistemul imunitar functioneaza perfect, de aceea il putem „ajuta”, stimuland imunitatea, prin folosirea unor suplimente alimentare speciale si prin adoptarea unui stil de viata sanatos. Iata tot ce trebuie sa stii despre cresterea imunitatii.

Cuprins:

                Cum functioneaza sistemul imunitar?

                Sistemul imunitar reprezinta o retea de celule, organe si tesuturi specializate in apararea organismului impotriva agentilor patogeni (virusuri, bacterii, fungi, paraziti). Sistemul imunitar apara organismul prin identificarea substantelor straine si eliminarea acestora, utilizand diverse mecanisme. Un exemplu, de astfel de mecanism este fagocitoza, prin care unele celule imune inglobeaza (prind si inghit) particulele straine si le distrug prin digerare.

                Organele si tesuturile implicate in imunitate sunt:

                  • amigdalele,

                  • splina,

                  • timusul (aflat in spatele sternului),

                  • vasele limfatice (sistem de vase care transporta celulele imune numite limfocite),

                  • ganglionii limfatici,

                  Da, inclusiv intestinele! Bacteriile benefice care traiesc in interiorul intestinelor formeaza peste 70% din sistemul imunitar. Asadar, sanatatea florei intestinale este asociata cu o imunitate puternica.

                  Imunitatea este de 2 feluri: 

                    • Innascuta (nespecifica) – se transmite ereditar imunitatea de la mama la fat, in timpul sarcinii si alaptarii. Copilul va primi anticorpii mamei impotriva agentilor patogeni comuni pe care aceasta i-a intalnit in timpul vietii.

                    • Dobandita (specifica) – este formata pe masura ce organismul intalneste diferiti agenti patogeni si ii distruge. Deoarece celulele imune au memorie, urmatoarea data cand organismul intalneste acelasi agent patogen, il va distruge cu usurinta, fara sa mai apara imbolnavirea.

                    Ce inseamna un sistem imunitar slabit?

                    Atunci cand sistemul imunitar este slabit, acesta nu mai functioneaza corespunzator si creste riscul de imbolnavire. Persoanele cu sistem imunitar slabit se imbolnavesc mult mai des si mai sever decat cele care au un sistem imun puternic.

                    Sistemul imunitar devine slabit in diverse situatii care produc dezechilibre, cum ar fi:

                      • Stresul: produce dezechilibre hormonale in organism. Aceste dezechilibre favorizeaza eliminarea nutrientilor si blocarea activitatii leucocitelor – adica a celulor imune. Stresul este o stare perfect normala in unele situatii. Insa, atunci cand stresul este accentuat, dureaza prea mult sau devine cronic, acesta scade dramatic imunitatea si favorizeaza aparitia a numeroase afectiuni si infectii.

                      • Oboseala: odihna insuficienta este asociata cu un nivel de stres mai ridicat si cu o functionare anormala a organismului. In timpul somnului, organismul se reface. Daca nu ii permiti acest lucru, vor aparea dezechilibre si te vei imbolnavi.

                      • Alimentatia dezechilibrata: o dieta bazata pe alimente sarace in nutrienti si intens procesate industrial nu aduce un aport adecvat de substante nutritive. Alimentele care scad imunitatea sunt mezelurile, produsele fast-food, snacksurile, dulciurile. De asemenea, excesul unei grupe de alimente in detrimentul celorlalte conduce la deficite nutritionale. Proteinele, grasimile, carbohidratii, vitaminele, mineralele, antioxidantii si alte substante nutritive au un rol foarte important in buna functionare a sistemului imunitar si a intregului organism. Hidratarea este, de asemenea, importanta pentru sistemul imunitar. Apa se gaseste in toate celulele corpului si permite desfasurarea reactiilor din organism. O cantitate insuficienta de apa inhiba unele functii ale organismului.

                      • Fumatul: tigarile contin substante toxice, care agreseaza celulele organismului si cresc riscul de infectii.

                      • Greutatea anormala: obezitatea este asociata cu dezechilibre la nivelul tuturor sistemelor din corp, dar si cu o alimentatie dezechilibrata, in timp ce deficitul de greutate inseamna ca organismul nu primeste cantitatea necesara de nutrienti.

                      • Diferite boli: cancerele, SIDA, diabetul si afectiunile de malabsorbtie (boala celiaca) scad eficienta sistemului imunitar.

                      • Interventiile chirurgicale: orice interventie chirurgicala este asociata cu un aport insuficient de nutrienti inainte si dupa interventie. In ceea ce priveste interventiile chirurgicale de rezectie a unor fragmente din sistemul digestiv, acestea produc sindroame de malabsorbtie pe termen lung.

                      • Abuzul de antibiotice: antibioticele luate „dupa ureche”, fara prescriptie medicala, distrug microflora intestinala si cresc rezistenta organismului la substantele farmaceutice de care e posibil sa ai nevoie la un moment dat.

                      • Factorii genetici: unele afectiuni la nivelul sistemului imun pot fi transmise ereditar.

                      • Factorii de mediu: pesticidele, detergentii, poluarea, radiatiile, aditivii alimentari in exces sunt numai cativa factori de mediu care pot scadea imunitatea.

                      Care sunt semnele unui sistem imunitar slabit?

                      Simptomele unui sistem imunitar slabit sunt: 

                        • Infectiile frecvente, recurente (repetate) la nivelul pielii, cum ar fi cele de tipul herpes sau candida, dar si la nivelul sistemului respirator (bronsita, raceli comune)

                        • Infectii urinare, ale sinusurilor, ale urechii sau ale organelor

                        • Inflamatia organelor interne sau a ganglionilor limfatici

                        • Tulburari digestive (greata, diaree, apetit scazut)

                        • Stare de oboseala

                        • Anemie

                        • Intarzierea cresterii si dezvoltarii la copii

                        Cum iti poti creste imunitatea?

                        Imunitatea poate fi imbunatatita prin schimbarea stilului de viata si prin administrarea de suplimente alimentare. Schimbarea stilului de viata presupune adoptarea unei alimentatii echilibrate. Este important sa mananci o varietate de alimente, insa jumatate din alimentatia zilnica trebuie sa se bazeze pe fructe si legume, de preferat crude.

                        O alimentatie variata si adecvata ajuta organismul sa lupte impotriva agentilor patogeni, prin asigurarea hranei si energiei necesare. Iata care sunt alimentele pentru cresterea imunitatii, pe care trebuie sa la incluzi in dieta ta zilnica: 

                          • Cerealele integrale – produse de panificatie din faina integrala, fulgi de cereale integrale sau boabele de cerealele gatite.

                          • Produse proteice (carne, soia, ou, branzeturi, leguminoase boabe, nuci, alune).

                          • Legume proaspete

                          • Fructe proaspete.

                          Nu uita sa mananci 3 mese principale si 2 gustari si sa bei 6-8 pahare de apa zilnic. Odihneste-te cel putin 7 ore pe noapte, pentru a-i oferi timp corpului sa se refaca si pentru a reduce stresul.

                          Incearca sa reduci stresul, prin efectuarea unor activitati placute, calmante, cum ar fi plimbarile, vizionarea de filme sau timpul petrecut cu persoanele dragi. Renunta la fumat si limiteaza consumul de alcool! Acestea te fac susceptibil la contactarea agentilor patogeni si fac vindecarea mai dificila.

                          Activitatea fizica usoara sau moderata scade riscul aparitiei unor infectii si boli. Mai mult decat atat, aceasta ajuta la reducerea stresului, prin secretia de endorfine. Asadar, ar fi bine sa faci miscare zilnic, cel putin minim 30 de minute. Poti alege mersul pe jos, dansul, gradinaritul, clasele de aerobic, mersul pe bicicleta, zumba sau joggingul.

                          Suplimentele alimentare sunt o alegere inspirata in perioadele in care ai imunitatea mai scazuta. Alege suplimente pe baza de vitamina C, zinc, vitamina D, vitamina B12, vitamina A, vitamina E, acid folic, fier si probiotice. Nu utiliza doze mari de vitamine si minerale pe termen lung, ci doar atunci cand ai nevoie.

                          Vaccinarea este cea mai buna metoda de preventie a unor afectiuni periculoase. Discuta cu mediul tau de familie despre scena de vaccinare recomandata!

                          Remedii naturale pentru cresterea imunitatii

                          Iata care sunt cele mai eficiente suplimente naturale, pe care le poti consuma pentru a-ti creste imunitatea: 

                            • Polenul crud isi pastreaza calitatile, spre deosebire de cel uscat. Acesta contine o cantitate mare de minerale si vitamine, de antioxidanti si aminoacizi esentiali. Polenul crud se pastreaza la congelator si se poate adauga in diverse preparate (iaurt cu cereale, limonada, sucuri naturale, smoothie).

                            • Laptisorul de matca reprezinta o substanta secretata de glandele albinelor, cu care regina lor (matca) se hraneste intreaga viata. Acesta are rol antibacterian si antiviral si contine o cantitate semnificativa de aminoacizi, minerale, vitamine si enzime. Laptisorul de matca se gaseste in stare lichida sau sub forma de capsule.

                            • Spirulina este o alga marina folosita ca supliment sub forma de pulbere uscata. Aceasta contine o mare varietate de minerale si vitamine, dar si o cantitate mare de proteine.

                            • Extractul de soc negru ajuta la intarirea imunitatii, la ameliorarea simptomelor asociate cu raceala si infectiile si la grabirea vindecarii.

                            • Curcuma sau turmericul este un condiment, insa se gaseste si sub forma de capsule. In studiile pe animale, curcuma a reusit sa imbunatateasca functiile imune.

                            • Usturoiul consumat ca atare sau sub forma de capsule ajuta la intarirea imunitatii prin stimularea celulelor imune.

                            • Astragalus, planta cunoscuta in medicina traditionala chineza pentru stimularea sistemului imunitar, imbunatateste capacitatea de aparare a organismului impotriva agentilor patogeni. Se gaseste sub forma de capsule.

                            • Echinaceea este o planta recomandata in deficientele imunitare, care ajuta la combaterea infectiilor, chiar si a celor recurente. Se administreaza de obicei sub forma de capsule.

                            Ce sa mananci pentru imunitate?

                            Pe ce produse trebuie sa te bazezi, daca ai imunitatea slabita? Consuma cat mai multe fructe si legume crude, care sunt bogate in vitamina C (fructe de padure, citrice, ananas, spanac, kale, ceapa verde, patrunjel, ardei gras).

                            Nu uita nici de alimentele bogate in vitamina A (morcovi fierti, rosii, dovleac gatit) si E (uleiuri vegetale crude). Leguminoasele boabe (naut, mazare, fasole), crustaceele si carnea sunt alimente bogate in zinc, un mineral care intareste imunitatea.

                            Consuma alimente probiotice, utile pentru imbunatatirea microflorei intestinale. Legumele murate (varza murata, castraveti murati, conopida murata etc.) sunt surse excelente de probiotice. Iaurturile, dar mai ales chefirul, sunt de asemenea bogate in probiotice. Painea dospita cu drojdie si branzeturile fermentate sunt si ele importante surse de probiotice.

                            Cum sa-ti imbunatatesti imunitatea in timpul pandemiei de coronavirus?

                            Nu exista suficiente studii care sa demonstreze ca un anumit aliment sau supliment ar putea preveni infectarea cu noul coronavirus. Cu toate acestea, in aceasta perioada pot fi utilizate anumite metode pentru cresterea imunitatii, conform informatiilor deja cunoscute. Asadar, se poate administra zilnic o doza de 500-1000 mg vitamina C, 400 UI vitamina D3 si 10-15 mg de zinc.

                            Asadar, cu ajutorul unui stil de viata sanatos si a suplimentelor alimentare potrivite, iti poti imbunatati si intretine imunitatea.

                            Produsul a fost adaugat in cos