Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Cresterea imunitatii - Ghid util de la A la Z

 

Imunitatea este functia organismului care ne poate apara de o multime de afectiuni. Trebuie sa ne ingrijim imunitatea mereu, nu doar in perioadele cand devenim predispusi la infectii. Ingrijirea continua a imunitatii va scadea susceptibilitatea la agentii patogeni. Iata cum iti poti creste si intretine imunitatea.

 

 

Cum functioneaza sistemul imunitar?

 

Sistemul imunitar reprezinta o retea de celule, organe si tesuturi specializate in apararea organismului impotriva agentilor patogeni (virusuri, bacterii, fungi, paraziti). Sistemul imunitar apara organismul prin identificarea substantelor straine si eliminarea acestora, utilizand diverse mecanisme. Un exemplu de astfel de mecanism este fagocitoza, prin care unele celule imune inglobeaza (prind si inghit) particulele straine si le distrug prin digerare.

 

Organele si tesuturile implicate in imunitate sunt amigdalele, splina, timusul (aflat in spatele sternului), vasele limfatice (sistem de vase care transporta celulele imune numite limfocite), ganglionii limfatici si intestinele. Da! Intestinele. Microbiota intestinala care colonizeaza cu bacterii bune interiorul intestinelor formeaza peste 70% din sistemul imunitar. Asadar, sanatatea florei intestinale este asociata cu o imunitate puternica.

 

Imunitatea este de 2 feluri:

 

  • Innascuta (nespecifica) – este transmisa de la mama la fat, in timpul sarcinii si alaptarii. Copilul va primi anticorpii mamei impotriva agentilor patogeni comuni pe care aceasta i-a intalnit in timpul vietii.
  • Dobandita (specifica) – este construita pe masura ce organismul intalneste agenti patogeni si ii distruge. Deoarece celulele imune au memorie, urmatoarea data cand organismul intalneste acelasi agent patogen, il va distruge cu usurinta, fara a provoca imbolnavirea.

 

Ce inseamna sistem imunitar slabit?

 

Atunci cand sistemul imunitar este slabit, acesta nu mai functioneaza corespunzator si creste riscul de imbolnovire. Persoanele cu sistem imunitar slabit se imbolnavesc mult mai des si mai sever decat cele cu un sistem imun puternic.

 

Sistemul imunitar devine slabit in diverse situatii care produc dezechilibre, cum ar fi:

 

  • Stresul

 

Stresul produce dezechilibre hormonale in organism. Aceste dezechilibre favorizeaza eliminarea nutrientilor si inhibarea activitatii leucocitelor – celule imune. Stresul este o stare perfect normala in unele situatii. Insa atunci cand stresul este accentuat, dureaza prea mult sau devine cronic, acesta scade dramatic imunitatea si favorizeaza aparitia a numeroase afectiuni, nu doar infectii.

 

  • Lipsa odihnei

 

Odihna insuficienta este asociata cu un nivel de stres mai ridicat si cu o functionare anormala a organismului. In timpul somnului, organismul se reface. Daca nu ii permiti acest lucru, vor aparea dezechilibre.

 

  • Alimentatia dezechilibrata

 

Alimentatia nesanatoasa, bazata pe alimente sarace in nutrienti, intens procesate industrial (mezeluri, fast-food, snacks-uri, dulciuri), nu aduce un aport adecvat de substante nutritive. De asemenea, excesul unei grupe de alimente in detrimentul celorlalte conduce tot la deficite nutritionale. Proteinele, grasimile, carbohidratii, vitaminele, mineralele, antioxidantii si alte substante nutritive au un rol foarte important in buna functionare a sistemului imunitar si a intregului organism. 

 

Hidratarea insuficienta este, de asemenea, importanta pentru sistemul imunitar. Apa se gaseste in toate celulele corpului si permite desfasurarea reactiilor din organism. O cantitate insuficienta de apa inhiba unele functii ale organismului.

 

  • Fumatul 

 

Tigarile contin substante toxice care agreseaza celulele organismului si cresc susceptibilitatea la infectii.

 

  • Obezitatea 

 

Obezitatea este asociata cu dezechilibre la nivelul tuturor sistemelor din corp, dar si cu o alimentatie dezechilibrata.

 

  • Subponderea (deficit de greutate)

 

Deficitul de greutate inseamna ca organismul nu primeste cantitatea necesara de nutrienti. 

 

  • Unele boli 

 

Cancerele, SIDA, diabetul si afectiunile de malabsorbtie (boala celiaca) scad sistemul imunitar.

 

  • Interventiile chirurgicale

 

In general, orice interventie chirurgicala este asociata cu un aport insuficient de nutrienti inainte si dupa interventie. In ceea ce priveste interventiile chirurgicale de rezectie a unor fragmente din sistemul digestiv, acestea produc sindroame de malabsorbtie pe termen lung. 

 

  • Antibioticele necorespunzatoare

 

Antibioticele luate „dupa ureche”, fara prescriptie medicala, distrug microflora intestinala si cresc rezistenta organismului la substantele farmaceutice de care e posibil sa ai nevoie la un moment dat.

 

  • Factori genetici

 

Unele afectiuni la nivelul sistemului imun pot fi transmise ereditar.

 

  • Factori de mediu

 

Pesticidele, detergentii, poluarea, radiatiile, aditivii alimentari in exces sunt numai cativa factori de mediu care pot scadea imunitatea.

 

Care sunt semnele unui sistem imunitar slabit?

 

Sistemul imunitar slabit poate fi recunoscut prin:

 

  • Infectiile frecvente, recurente (repetate) la nivelul pielii, cum ar fi cele de tipul herpes sau candida, dar si la nivelul sistemului respirator (bronsita, raceli comune)
  • Infectii urinare, ale sinusurilor, ale urechii sau ale organelor
  • Inflamatia organelor interne sau a ganglionilor limfatici
  • Tulburari digestive (greata, diaree, apetit scazut) 
  • Stare de oboseala
  • Anemie
  • Intarzierea cresterii si dezvoltarii la copii
  • Insomnie 

 

Cum sa-ti imbunatatesti imunitatea?

 

Imunitatea poate fi imbunatatita prin schimbarea stilului de viata si prin administrarea de suplimente alimentare.

 

Schimbarea stilului de viata presupune adoptarea unei alimentatii echilibrate. Este important sa mananci o varietate de alimente, insa jumatate din alimentatia zilnica sa se bazeze pe fructe si legume, de preferat crude. O alimentatie variata si adecvata ajuta organismul sa lupte impotriva agentilor patogeni prin asigurarea hranei si energiei necesare. 

 

Cerealele integrale – produse de panificatie din faina integrala, fulgi de cereale integrale sau boabele de cerealele gatite – trebuie asigurate in proportie de un sfert din farfurie. Celalalt sfert trebuie sa contina produse proteice (carne, soia, ou, branzeturi, leguminoase boabe, nuci, alune). 

 

Nu uita sa mananci 3 mese principale si 2 gustari si sa bei 6-8 pahare de apa zilnic.

 

Odihneste-te minim 7 ore pe noapte pentru a-i oferi timp corpului sa se refaca si pentru a reduce stresul.

 

Incearca sa reduci stresul prin efectuarea unor activitati placute, calmante, cum ar fi hobby-urile, plimbarile, vizionarea de filme sau timpul petrecut cu persoanele dragi. 

 

Renunta la fumat si limiteaza consumul de alcool! Acestea te fac susceptibil la contactarea agentilor patogeni si fac vindecarea mai dificila.

 

Activitatea fizica usoara sau moderata scade riscul de dezvoltarea a unor infectii si boli, conform studiilor. Mai mult decat atat, aceasta ajuta la reducerea stresului prin secretia de endorfine. Asadar, fa miscare zilnic pentru minim 30 de minute. Poti alege mersul pe jos, dansul, gradinaritul, clasele de aerobic, mersul pe bicicleta, zumba sau joggingul.

 

Suplimentele alimentare sunt o alegere inspirata in perioadele in care ai imunitatea scazuta. Alege suplimente pe baza de vitamina C, zinc, vitamina D, vitamina B12, vitamina A, vitamina E, acid folic, fier si probiotice. Este recomandat sa-ti administrezi vitaminele si mineralele in doza zilnica recomandata sau in doze usor mai mari. Nu utiliza doze mari de vitamine si minerale pe termen lung, ci doar atunci cand ai imunitatea scazuta. 

 

Vaccinarea este cea mai buna metoda de preventie a unor afectiuni periculoase. Mergi la medicul de familie pentru a afla ce vaccinuri trebuie reactualizate.

 

Ce remedii naturale exista pentru cresterea imunitatii?

 

  • Polenul crud reprezinta particulele de polen adunate de albine, din cele mai calitative surse. Polenul crud isi pastreaza calitatile, spre deosebire de cel uscat. Acesta contine o cantitate mare de minerale si vitamine, de antioxidanti si aminoacizi esentiali. Polenul crud se pastreaza la congelator si se poate adauga in diverse preparate (iaurt cu cereale, limonada, sucuri naturale, smoothie).

 

  • Laptisorul de matca reprezinta o substanta secretata de glandele albinelor, cu care regina albinelor (matca) se hraneste intreaga viata. Acesta are rol antibacterian si antiviral si contine o cantitate semnificativa de aminoacizi, minerale, vitamine si enzime. Laptisorul de matca se gaseste in stare lichida sau capsule.

 

  • Spirulina este o alga marina folosita ca supliment sub forma de pulbere uscata. Aceasta contine o varietate de minerale si vitamine, dar si o cantitate mare de proteine. 

 

  • Uleiul de ficat de cod este o alternativa pentru suplimentele cu vitamina D.

 

  • Extractul de soc negru ajuta la intarirea imunitatii, la ameliorarea simptomelor asociate cu raceala si infectiile si la grabirea vindecarii.

 

  • Curcuma sau turmericul este un condiment, insa se gaseste si sub forma de capsule. In studiile pe animale, curcuma a reusit sa imbunatateasca functiile imune.

 

  • Usturoiul consumat ca atare sau sub forma de capsule ajuta la intarirea imunitatii prin stimularea celulelor imune.

 

  • Astragalus, cunoscuta in medicina traditionala chineza pentru stimularea sistemului imunitar, imbunatateste capacitatea de aparare a organismului impotriva agentilor patogeni. Se gaseste sub forma de capsule.

 

  • Echinaceea este o planta recomandata in deficientele imunitare, care ajuta la combaterea infectiilor, chiar si a celor recurente. Se administreaza sub forma de capsule.

 

Ce ar trebui sa mananci ca sa-ti imbunatatesti imunitatea?

 

Pe ce produse trebuie sa te bazezi, daca ai imunitatea slabita? Consuma mai multe fructe si legume crude bogate in vitamina C (fructe de padure, citrice, ananas, spanac, kale, ceapa verde, patrunjel, ardei gras). Nu uita de cele bogate in vitamina A (morcovi fierti, rosii, dovleac gatit) si E (uleiuri vegetale crude). Leguminoasele boabe (naut, mazare, fasole), crustaceele si carnea sunt alimente bogate in zinc, mineral ce sprijina imunitatea.

 

Consuma alimente probiotice pentru imbunatatirea microflorei intestinale. Vegetalele murate (varza murata, castraveti murati, conopida murata etc.) sunt surse excelente de probiotice. Iaurturile, dar mai ales chefirul, sunt bogate in probiotice. Painea dospita cu drojdie si branzeturile fermentate sunt, de asemenea, surse de probiotice.

 

Cum sa-ti imbunatatesti imunitatea in timpul crizei de coronavirus?

 

Nu exista suficiente studii care sa demonstreze ca un anumit aliment sau supliment ar putea preveni infectarea cu noul covid-19. Cu toate acestea, in aceasta perioada pot fi utilizate anumite metode pentru cresterea imunitatii, conform informatiilor deja cunoscute. Asadar, se poate adminstra zilnic o doza de 500-1000 mg vitamina C, 400 UI vitamina D3, 10-15 mg de zinc.

 

Asadar, cu ajutorul unui stil de viata sanatos si a suplimentelor alimentare potrivite, iti poti imbunatati si intretine imunitatea. 

 

 

Produsul a fost adaugat in cos