Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

5 factori care influenteaza imunitatea


Imunitatea reprezinta capacitatea organismului de a elimina diferiti agenti patogeni care pot provoca imbolnavirea (bacterii, paraziti, virusuri, substante toxice). Acest mecanism este unul extrem de complex, care necesita un echilibru perfect pentru a functiona eficient. De aceea, imunitatea este influentata de numerosi factori.

Persoanele care au o imunitate puternica se vindeca mai usor si au un risc redus de imbolnavire. Totodata, ei rezista mai bine la stres, traiesc mai mult si au o stare de sanatate mai buna, iar primele semne ale imbatranirii apar mai tarziu. De aceea, este important sa luam toate masurile posibile ca sa avem o imunitate crescuta, pentru a rezista cat mai bine in fata amenintarilor venite din exterior.

Imunitatea este influentata de foarte multi factori, in special de activitatea fizica si de alimentele pe care le consumam.

1. Alimentatia sanatoasa

Exista multe alimente care cresc imunitatea, iar efectul lor se datoreaza nutrientilor si antioxidantilor pe care le contin. Astfel, o dieta sanatoasa, care creste imunitatea, trebuie sa includa multa legume si fructe proaspete, proteine, lactate degresate si ar fi bine sa fie evitate dulciurile, grasimile si produsele procesate.

Sfaturi detaliate despre o alimentatie sanatoasa putem obtine de la un nutritionist, in urma unei evaluari a starii de sanatate, prin analize si investigatii medicale de specialitate, pentru ca unele alimente pot fi contraindicate in cazul anumitor afectiuni.
 
Printre cele mai bune alimente pentru imunitate se numara:

    • Citrice
    • Kiwi
    • Coacaze, afine, mure
    • Struguri
    • Macese, catina
    • Usturoi, ceapa
    • Iaurt
    • Miere
    • Cereale integrale
    • Varza, broccoli, spanac
    • Ardei

2. Activitatea fizica

Un alt factor care contribuie semnificativ la intarirea sistemului imunitar este miscarea. Un organism sanatos are nevoie de activitate fizica zilnica, cel putin 30 de minute, pentru ca sedentarismul poate duce la afectiuni medicale serioase. Astfel, poate creste riscul de diabet, obezitate si afectiuni cardiovasculare. De aceea, pentru cresterea imunitatii este recomandata miscarea in fiecare zi, indiferent de tipul de activitate ales: inot, ciclism, plimbare, aerobic, fitness, alergare.

3. Suplimentele alimentare

Imunitatea la copii si la adulti poate fi crescuta si prin administarea unor suplimente alimentare. Acestea nu trebuie sa inlocuiasca un stil de viata sanatos, dar pot ajuta la remedierea unor carente nutritionale si la completarea dietei, mai ales atunci cand anumite alimente trebuie evitate, din motive medicale. Desigur, nu trebuie exagerat cu aceste produse, dar exista unele suplimente care pot fi de un real ajutor:

    • Echinaceea
    • Aloe Vera
    • Ghimbir
    • Zinc
    • Seleniu
    • Laptisor de matca
    • Vitamina B6
    • Vitamina D3
    • Calciu
    • Magneziu
    • Fier
    • Acizi grasi Omega-3.

4. Stresul

Stresul cronic este un alt factor care poate influenta imunitatea. In timp, un organism stresat va deveni slabit, iar sistemul imunitar nu va mai putea face fata agentilor patogeni. De aceea, este esential ca stresul sa fie bine gestionat, prin stabilirea unui echilibru intre viata personala si cea profesionala. Este foarte important sa ne rezervam timp pentru activitatile noastre preferate, pentru hobby si relaxare.

5. Odihna

Pentru un sistem imunitar puternic este esential sa ne odihnim suficient. Medicii recomanda sa dormim cel putin 7 ore pe noapte, dar nevoile sunt diferite de la o persoana la alta, de aceea fiecare ar trebui sa se odihneasca atat cat simte nevoia.

Din pacate, stresul poate provoca insomnie sau alte tulburari de somn si aceste probleme nu trebuie neglijate. Exista suplimente alimentare pentru somn, care contin extracte din plante si care pot fi de ajutor, pentru ca nu au efecte secundare, nu provoaca somnolenta sau dependenta. 

In concluzie, imunitatea este influentata de numerosi factori, de care ar fi bine sa tinem cont, pentru ca, daca vom lua masurile necesare, sistemul imunitar va deveni mai puternic si ne va putea proteja mai eficient.