Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Vitamina E. Afla totul despre ”vitamina fertilitatii”!

Alaturi de alte substante chimice organice necesare dezvoltarii armonioase a organismului se regaseste si vitamina E. Supranumita si ”vitamina fertilitatii” datorita implicatiilor pe care le are in acest proces, aceasta are, in plus, un important rol antioxidant.

Mentinerea aportului de vitamina E in organism inseamna prevenirea a numeroase boli, fiind chiar o conditie esentiala pentru sanatatea bebelusilor, inca din primele zile de la nastere.


Cuprins:

 

  1. Definitie
  2. Beneficii si actiune
  3. Surse de vitamina E
  4. Lipsa de vitamina E
  5. Precautii si efecte adverse
  6. Doza zilnica recomandata

 

Definitie

Vitamina E face parte din clasa vitaminelor liposolubile. Aceasta este stocata in organism pentru un timp scurt, motiv pentru care este necesara administrarea sa regulata prin consumul de suplimente si alimente care o contin. Cel care a descoperit vitamina E, in anul 1922, a fost Herbert McLean Evans care, alaturi de Katherine Scott Bishop, un cunoscut anatomist, au reusit sa izoleze pentru prima data in laborator aceasta vitamina. Structura sa chimica a fost stabilita, insa, abia in anul 1938, de catre chimistul de origine germana Erhard Fernholz.

Vitamina E este disponibila in 8 forme diferite printre care si alpha-tocoferolul, care are cel mai activ rol pentru organismul uman. Aceasta forma de vitamine E asigura buna functionare a sistemului nervos si a sistemului imunitar in general.

Beneficii si actiune

Vitamina E are importante beneficii pentru sanatate. Aflam impreuna care sunt cele mai importante dintre ele.


  • •Rolul vitaminei E in fertilitate

Asa cum am mentionat deja, vitamina E este implicata in procesul fertilitatii, fiind benefica pentru ambii parteneri. In cazul barbatilor, vitamina E stimuleaza formarea spermatozoizilor, in timp ce in cazul femeilor asigura buna dezvoltare a sarcinii. Potrivit studiilor, vitamina E imbunatateste calitatea spermei si scade considerabil riscul malformatiilor congenitale si al avortului spontan.


  • • Vitamina E ca antioxidant

Vitamina E aduce beneficii esentiale pentru organism. Printre altele, aceasta contribuie la protejarea celulelor impotriva factorilor nocivi din mediul exterior (radicalii liberi). Poluarea, radiatiie si obiceiurile nesanatoase pot conduce la imbatranirea prematura a celulelor, dar vitamina E actioneaza ca o bariera impotriva acestora. In acest mod se manifesta efectele sale antioxidante, care stopeaza actiunea actestor factori. Datorita acestei proprietati, vitamine E este prezenta in majoritatea tipurilor de produse dermato-cosmetice, in special in cele anti-aging.


  • • Vitamine E in mentinerea imunitatii

Vitamina E joaca un rol important si in ceea ce priveste mentinerea unei imunitati crescute. Aportul optim de vitamina E din organism ne tine departe de virusuri si bacterii, contribuind in acelasi timp la vindecarea mai rapida a ranilor deschise si a arsurilor.


Printre alte functii vitale pe care vitamina E le indeplineste in organism se numara:

 

  • • Reducerea riscului de aparitie a cataractei;
  • • Prevenirea unor forme de cancer (cancer pulmonar, cancer gastro-intestinal);
  • • Prevenirea bolii Parkinson;
  • • Ameliorarea simptomelor epilepsiei;
  • • Metabolizarea zaharurilor;
  • • Metabilizarea acizilor grasi;
  • • Protejarea ficatului;
  • • Mentinerea sanatatii sistemului circulator;
  • • Cicatrizarea ranilor;
  • • Regenerarea celulara.

 

Surse de vitamina E

 

 

Necesarul zilnic de vitamina E poate fi asigurat prin consumul unor alimente care o contin in cantitati importante. Iata care sunt cele mai bogate surse de vitamina E:


Fructe cu coaja lemnoasa:

  • • Nucile
  • • Arahidele
  • • Alunele
  • • Migdalele

Fructe

  • • Avocado
  • • Kiwi
  • • Papaya
  • • Strugurii
  • • Caise (uscate)

Legume

  • • Ardeii grasi
  • • Broccoli
  • • Cartofi dulci
  • • Asparagus
  • • Sfecla de zahar
  • • Spanacul
  • • Varza
  • • Salata

Produse uleioase

  • • Uleiurile vegetale (de floarea-soarelui, de cocos)
  • • Margarina
  • • Untul de arahide

Carne

  • • Ficat

Alte categorii de alimente

  • • Germenii de grau
  • • Cerealele integrale
  • • Ouale (galbenusuri)

Produse naturiste

  • • Mugurii de pin
  • • Seminte de floarea soarelui
  • • Semintele de mustar.

Pentru ca aceste alimente sa isi pastreze proprietatile, se recomanda sa fie cat mai putin gatite. De asemenea, este indicat sa se evite prajelile, chiar daca vitamina E  se numara printre cele rezistente la temperaturi inalte.

Pe langa aceste surse naturale, vitamina E este disponibila si sub forma de tablete, capsule, uleiuri si tablete.

Lipsa de vitamina E

Deficitul de vitamina E se poate manifesta atat pe termen lung cat si temporal. In functie de perioada de timp in care carenta este prezenta, semnele sale pot fi urmatoarele:

  • • Sensibilitate la nivelul membrelor;
  • • Slabiciune musculara;
  • • Vindecarea greoaie a ranilor;
  • • Pete pigmentate pe piele;
  • • Probleme de vedere;
  • • Anemie;
  • • Arterioscleroza;Functionarea deficitara a sistemului nervos.

Neremediata, lipsa de vitamina E poate cauza o serie de afectiuni si complicatii, dupa cum urmeaza:

  • • Aritmii;
  • • Orbire;
  • • Dementa;
  • • Probleme ale ficatului;
  • • Probleme ale rinichiului;

Precautii si efecte adverse

Hipervitaminoza sau supradoza de vitamina E prezinta un risc foarte scazut. Chiar si asa, un aport prea mare de vitamina E are anumite efecte adverse. Supraadministrarea de suplimente sau alimente bogate in vitamina E poate impiedica desfasurarea anumitor procese din organism, cum ar fi cele de vindecare si cicatrizare a ranilor. Mai mult decat atat, poate provoca dureri de cap, greata si chiar sangerari la nivelul creierului.

Precautiile in administrarea vitaminei E vizeaza femeile in special femeile insarcinate, hipervitaminoza fiind asociata unui risc crescut de aparitie a anomaliilor cardiace. De asemenea, tot in cazul femeilor gravide, pot fi observate niveluri crescute ale tensiunii, ca urmare a unei cantitati prea mari de vitamina E.

Si in cazul barbatilor excesul de vitamina E are efecte negative, producand azoospermie si ogliospermie. La femei, supradoza acestei vitamine cauzeaza tulburari ale ciclului menstrual.


Printre cele mai comune efecte adverse ale vitaminei E se numara:

 

  • • Vedere incetosata;
  • • Fluctuatii ale nivelului de colesterol;
  • • Stari de ameteala;
  • • Lesin;
  • • Diaree;
  • • Greturi;
  • • Disfunctii sexuale;
  • • Disfunctii renale;
  • • Rezistenta la insulina;
  • • Dureri de stomac;
  • • Letargie;
  • • Migrene;
  • • Afectiuni cardiace;
  • • Risc de tuberculoza;
  • • Risc de atac cerebral.

 

Doza zilnica recomandata

 

Doza zilnica recomandata de vitamina E se stabileste direct proportional cu varsta pacientului, dar si cu cantitatea de acizi polinesaturati din alimentele consumate.

In general, in cazul nou-nascutilor le este administrat tocoferol pana in momentul in care li se formeaza propria flora intestinala. Proaspetele mame trebuie sa stie ca laptele matern contine o cantitate foarte mica de vitamina E.

Batranii si femeile insarcinate au nevoie de un aport suplimentar de vitamina E.

 

Doza zilnica recomandata in cazul femeilor este de 8-10 mg, si 11-12 mg in perioada de alaptare, iar pentru barbati dzr-ul este de 10 mg.

Produsul a fost adaugat in cos