Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Vitamina B12: descriere, surse, beneficii, deficit, administrare si contraindicatii la copii si adulti

 

Ca element component al complexului de vitamina B, vitamina rosie, B12, cobalamina sau cianocobalmina este un pilon important pentru consolidarea sanatatii. Prin proprietatile pe care aceasta le are, vitamina B12 aduce un aport considerabil in mentinerea unei imunitati puternice, fiind vitala pentru optimizarea proceselor din organismul adultilor dar mai ales al copiilor. Descoperim in acest articol cateva informatii generale despre cobalamina, afland totodata care sunt sursele din care aceasta poate fi consumata, care sunt manifestarile lipsei de vitamina B12, cum se administreaza si care sunt contraindicatiile, pe categorii de varsta.

 

Din cuprins:

Descriere: informatii generale

Vitamina B12 este un compus coordinativ care face parte din grupul de vitamine B si a fost descoperit in anul 1926. In anul 1948 vitamina B12 a fost izolata in forma pura, iar  opt ani mai tarziu, descoperirea avea sa castige premiul Nobel pentru chimie. “Vitamina rosie” este o alta denumire care i-a fost atribuita acesteia, datorita rolului pe care il are in producerea globulelor rosii. De asemenea, vitamina B12 se mai numeste si cobalamina deoarece contine cobalt. Ea este o vitamina hidrosolubila, care se gaseste in stare naturala sub forma solida.

Vitamina rosie poate fi sintetizata doar de catre bacterii si arhee, prin enzimele pe care acestea le secreta.

Surse de vitamina B12

 

Vitamina rosie se regaseste in mai multe categorii de alimente. Din acest punct de vedere, de la carne la lactate, la fructe de mare, optiunile alimentare sunt diverse, pentru toate gusturile, ceea ce inseamna ca preferintele diferite nu ar trebui sa reprezinte un impediment in asigurarea aportului zilnic necesar de vitamina B12. Iata care sunt cele mai importante surse de vitamina B12

  • Carnea
  • Carnea de pui
  • Carnea de vita
  • Carnea de porc
  • Carnea de curcan

In special in ficatul de pui, vita si porc exista o cantitate mare de vitamina B12.

  • Produsele lactate
  • Lapte
  • Branza
  • Cascaval
  • Derivate
  • Peste si fructe de mare
  • Somon
  • Sardine
  • Ton
  • Scoici
  • Stridii
  • Crabi
  • Alte categorii de produse

 

Fructe care ajuta la absorbtia vitaminei B12 in organism:

 

  • Merisoare
  • Afine
  • Cranberry

Beneficii vitamina B12

Vitamina B12 indeplineste o multime de functii importante in organismul uman. Printre principalele responsabilitati care ii revin acesteia, se numara urmatoarele:

 

  • Asigura functionarea optima a sistemului nervos

 

Vitamina B12 este implicata in producerea mielinei, adica a tesului protector care inconjoara o parte din celulele nervoase si care, totodata, accelereaza transmiterea impulsurilor nervoase. In acest mod, cianocobalamina asigura buna functionare a sistemului nervos. Ca efecte beneficice se numara imbunatatirea capacitatii de concentrare, mentinerea acuitatii simtului tactil si auditiv si in general a unui tonus mental foarte bun.

 

  • Participa la procesul de sintetizare a ADN-ului

 

Vitamina B12 are un rol esential in procesul de reinnoire celulara, participand activ la procesul de sintetizare a ADN-ului. Fara vitamina B12, ADN-ul nu se poate replica in conditii normale, ceea ce inseamna ca un deficit de cobalamina duce automat la aparitia semnelor de imbatranire prematura.

 

  • Este o componenta activa a metabolismului proteinelor, lipidelor si glucidelor

 

Reglarea digestiei, a respiratiei, a circulatiei si a temperaturii corpului - acestea sunt doar cateva dintre cele mai importante beneficii pe care le ofera prezenta vitaminei B12 in corpul nostru. De fapt, ea este o componenta de baza in metabolizarea proteinelor, lipidelor si a glucidelor, procesul in urma careia rezulta energia de care avem atata nevoie. Mai mult decat atat, in combinatie cu vitamina B6 si cu folatul, vitamina B12 ajuta la reducerea riscului de cancer mamar.

 

  • Contribuie la functionarea normala a celulelor

 

Cianocobalamina este responsabila, printre altele, si cu mentinerea echilibrului de la nivel celulalar. Aceasta asigura in special buna functionare a celulelor din maduva osoara, dar si a celor hepatice, carora le ofera protectie prin prisma proprietatii sale de a impiedica depunerea grasimilor la nivelul ficatului.

 

  • Amelioreaza simptomele anemiei

 

Vitamina rosie, asa cum se mai numeste vitamina B12 este esentiala in producerea eritocitelor, adica a globulelor rosii, atat de necesare pentru combaterea anemiei.

Simptome lipsa de vitamina B12

 

Cianocobalmina este vitala pentru cresterea si dezvoltarea bebelusilor, motiv pentru care se recomanda ca femeile insarcinate sa suplimenteze aportul de vitamina B12, odata cu toate celelalte substante nutritive esentiale. Lipsa vitaminei B12 poate avea un impact negativ puternic asupra sanatatii micutilor, insa nici adultii nu sunt feriti de efectele daunatoare ale unei carente. Deficitul de vitamina B12 poate fi semnat de mai multe tipuri de simptome, care se pot manifesta individual sau ca un conglomerat:

 

  • Constipatie
  • Pierderi de memorie
  • Anemie
  • Lipsa de energie
  • Furnicaturi
  • Deficit de concentrare
  • Amorteala
  • Dezorientare
  • Anxietate
  • Inflamarea limbii

 

In cazuri mai grave, lipsa de vitamina B12 poate genera aparitia dementei.

Deficitul de vitamina rosie poate aparea ca urmare a unei alimentatii neadecvate, dar si atunci cand, la nivelul sistemului digestiv apare incapacitatea de a se realiza absorbtia acestei vitamine. Categoriile de persoane care sunt cel mai predispuse la carentele de vitamina B12 sunt vegetarienii - prin prisma restrictiilor alimentare si persoanele in varsta.

In plus, o cantitate insuficienta de cianocobalmina poate fi si manifestarea ce apare drept consecinta a eliminarii unei substante cunoscuta drept homocistina, care, secretata in exces, devine toxica pentru celulele de la nivelul creierului.

 

Factori de risc

 

Absorbtia de vitamina B12 este un proces care are loc in stomac, acolo unde aceasta este extrasa cu ajutorul acidului gastric. Acesta este si motivul pentru care medicamentele care suprima productia de acid gastric sunt un factor de risc in aparitia deficitului de vitamina rosie.

In acelasi timp, administrarea regulata de aspirina este asociata cu un risc crescut de deficit de vitamina B12. Anumite medicamente pentru diabet sunt, de asemenea, incompatibile cu vitamina B12.

 

Mod de administrare

Vitamina rosie se poate procura prin consumarea alimentelor in care aceasta este prezenta si pe care am mentionat-o mai sus.  Totusi, ea se regaseste si sub forma de pastile, capsule si diverse forme de suplimente in farmacii si in magazinele naturiste. Comparativ cu alte vitamina care fac parte din complexul B si care, din cauza faptului ca sunt hidrosolubile tranziteaza foarte repede prin organism, cianocobalamina poate fi stocata la nivelul ficatului, pe parcursul a mai multi ani, fara aparitia efectelor toxice.

Iata care sunt dozele zilnice recomandate de vitamina B12, pe categorii de varsta:

 

  • Adulți și adolescenți (14-19+ ani): 2.4 mg
  • Copii între 4-12 ani: 1.2 mg
  • Copii între 1-3 ani:  0.9 mg
  • Sugari în primul an de viață - 0.5 mg

 

Contraindicatii

Excesul de vitamina B12 poate avea si efecte mai putin placute pentru sanatate. De exemplu, cianocobalamina ar putea favoriza inmultirea celulelor canceroase in cazul in care este administrata cu mult peste doza recomandata. O alta boala cauzata de hipervitaminoza este astmul bronsic.

Pe de alta parte, nivelurile insuficiente de vitamina B12 din organism pot duce la o stare de oboseala intensa, schimbari bruste de dispozitie si chiar la daune irevocabile ale nervilor.

Aparitia acestor afectiuni si probleme de sanatate poate fi prevenita prin respectarea recomandarilor in ceea ce priveste doza zilnica recomandata.

Produsul a fost adaugat in cos