Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Totul despre pudra de Matcha: beneficii, utilizari si contraindicatii

Pudra de matcha a devenit foarte populara in ultimii ani, in special datorita beneficiilor pe care le are pentru organism. Pe de alta parte, popularitatea pudrei de matcha se datoreaza si numeroaselor utilizari pe care le are. Aceasta poate fi folosita pentru prepararea ceaiului, latte-urilor, shot-urilor de matcha, unor tipuri de ciocolata, sucurilor si chiar deserturilor. Matcha a fost, insa, utilizata timp de sute de ani in China si Japonia, facand parte si din ceremonia japoneza a ceaiului.

Matcha provine din planta Camellia Sinensis, din care se obtine si ceaiul verde. Procesul sau de obtinere este unul complex, iar proprietatile ceaiului de matcha sunt mai puternice decat cele ale ceaiului verde. Ceaiul matcha are o serie de beneficii pentru sanatate. Iata tot ceea ce trebuie sa stii despre pudra de matcha. 

Ce este pudra matcha

Pudra de matcha reprezinta, de fapt, ceai verde macinat. Procesul de fabricatie este altul, insa, decat in cazul ceaiului verde obisnuit. Plantele care vor fi utilizate pentru productia de pudra de matcha sunt crescute la umbra, prin acoperirea acestora cu 20-30 de zile inainte de a fi recoltate. Astfel, este evitat contactul direct cu razele soarelui, pentru a creste productia de clorofila, un antioxidant puternic, dar si de aminoacizi, componente ale proteinelor. ]n felul acesta, este crescut continutul de L-teanina, un aminoacid cu numeroase beneficii in organism. De asemenea, in acest mod pudra de matcha capata o culoare verde inchis. 

Dupa recoltarea frunzelor de ceai, acestea sunt aburite rapid, uscate, iar apoi sunt supuse unui procedeu termic pentru 20 de minute. Dupa aceea, se indeparteaza tulpinile si venele frunzelor si se macina foarte fin. Pudra de matcha se amesteca cu apa fierbinte pentru crearea ceaiul matcha. 

Ce contine ceaiul matcha

Compozitia nutritionala a 100 g pudra de matcha:

  • - 324 kcal
  • - 30 g proteine
  • - 38 g carbohidrati
  • - 38 g fibre
  • - 1200 mcg folat
  • - 5000 UI vitamina A
  • - 17 mg fier
  • - 420 mg calciu 
  • - 2700 mg potasiu
  • - 2900 mcg vitamina K
  • - 60 mg vitamina C
  • - 350 mg fosfor
  • - 230 mg magneziu

Bineinteles, desi valorile nutritionale sunt ridicate, cantitatea de pudra de matcha necesara prepararii unei portii de ceai este mica. Acest lucru inseamna ca aportul caloric va fi unul nesemnificativ. 

Pe de alta parte, pudra de matcha contine si alti compusi biologic activi, cu beneficii numeroase pentru organism. Acestia se gasesc in cantitati mari, chiar si intr-o cantitate foarte mica de produs. Este vorba de compusii cu actiune antioxidanta, si anume polifenolii. Tipul de polifenoli prezenti in ceaiul matcha sunt flavonoidele. De asemenea, ceaiul matcha contine o cantitate ridicata de cofeina si teanina. De fapt, jumatate de lingurita de pudra de matcha, ceea ce inseamna aproximativ un gram, contine 35 mg de cofeina. Continutul este similar cu cel al cafelei macinate – o lingurita continand in jur de 60 mg cofeina. 

Beneficiile consumului de ceai matcha

Pentru a afla ce inseamna ceaiul matcha cu adevarat, trebuie sa ii cunoastem beneficiile pe care acesta le aduce organismului. Datorita proprietatilor nutritionale, ceaiul de pudra de matcha vine la pachet cu o serie de beneficii similare ceaiului verde.

Protejeaza impotriva radicalilor liberi

Ceaiul matcha protejeaza organismul impotriva radicalilor liberi, datorita continutului ridicat de antioxidanti. Radicalii liberi reprezinta molecule instabile care cauzeaza tulburari la nivelul mai multor sisteme din organism si asupra materialului genetic. Astfel, radicalii liberi sunt responsabili de aparitia cancerului, de imbatranire si de aparitia unor boli cardiovasculare, cum ar fi ateroscleroza. Efectele antioxidante ale ceaiului verde matcha contracareaza actiunea radicalilor liberi.

Protejeaza ficatul

Consumul de ceai matcha se asociaza unui risc mai mic de deteriorare hepatica atat la persoanele sanatoase, cat si la pacientii diabetici. De asemenea, in cazul pacientilor cu steatoza hepatica non-alcoolica, consumul de ceai matcha s-a asociat cu o imbunatatire a nivelului transaminazelor hepatice.

Poate preveni cancerul

Datorita efectelor antioxidante, consumul de ceai matcha scade riscul de a dezvolta cancer. Catechinele de tipul galatului de epigalocatechina, compusii bioactivi care se gasesc intr-o cantitate ridicata in matcha, au proprietati anti-cancer dovedite. 

Poate preveni bolile cardiovasculare

Ceaiul verde matcha poate imbunatati profilul lipidic (nivelul de grasimi din sange), ceea ce scade riscul de afectare cardiovasculara. In plus, datorita compozitiei bogate in antioxidanti, ceaiul matcha impiedica oxidarea particulelor de LDL-colesterol (colesterolul rau), ceea ce previne aparitia aterosclerozei. 

Poate ajuta la scadere in greutate

Ceaiul matcha poate fi un adjuvant al dietelor de slabit. Studiile au aratat ca ceaiul verde poate accelera metabolismul, crescand astfel consumul energetic. De asemenea, in combinatie cu activitatea fizica de intensitate moderata, consumul de ceai verde matcha poate creste arderea grasimilor. 

Poate creste performanta intelectuala

Studiile au demonstrat ca ceaiul verde creste performanta intelectuala prin imbunatatirea atentiei, concentrarii si memoriei. Pudra de matcha contine o cantitate mai mare de cafeina decat ceaiul verde, ceea ce se asociaza cu efecte mai puternice decat in cazul acestuia. In plus, pudra de matcha mai contine si L-teanina, aminoacid care imbunatateste activitatea undelor cerebrale. Acest lucru scade nivelul de stres si promoveaza starea de relaxare. 

Cum sa prepari ceai din pudra matcha

La inceput, prepararea ceaiului matcha poate parea dificila, deoarece procesul este putin diferit decat in cazul infuziei de ceai. Cu toate acestea, nu este greu de invatat, iar cu timpul vei putea incerca sa consumi pudra de ceai verde matcha si sub alte forme, cum ar fi intr-un latte, smoothie, terci de ovaz sau desert. 

Ingrediente si ustensile necesare

Pentru prepararea ceaiului matcha vei avea nevoie de:

  • - Pudra de ceai verde matcha – 1 lingurita pentru ceaiul matcha Usucha (varianta mai apoasa) sau 2 lingurite pentru Koicha (mai consistent)
  • - 80 ml de apa pentru ceaiul matcha Usucha/50 ml de apa pentru ceaiul matcha Koicha 
  • - Miere/sirop de artar/zahar sau alt indulcitor
  • - Sita pentru ceai
  • - Pamatuf (tel traditional matcha din bambus)
  • - Ceasca pentru ceai
  • - Bol de ceramica

Este recomandat sa optezi pentru produse certificate bio, deoarece acestea sunt mai sanatoase, fiind mai sarace in pesticide si conservanti.  

Mod de preparare

Iata cei mai simpli pasi pentru cel mai gustos ceai matcha:

  1. 1. Toarna apa clocotita in bol si amesteca cu telul traditional din bambus. Astfel, bambusul va deveni mai moale, iar bolul se va incalzi. 
  2. 2. Scoate apa din castron si sterge-l bine cu o carpa. 
  3. 3. Pentru Usucha, adauga o lingurita de pudra de matcha in castron, strecurand-o prin sita deasa pentru ceai. Pentru Koicha, adauga 2 lingurite. Sita pentru ceai te va ajuta sa te asiguri ca ceaiul nu va avea cocoloase.
  4. 4. Toarna apa clocotita ceasca pentru ceai si las-o la racit timp de 1-2 minute, pana atinge temperatura de 80 grade Celsius. Aceasta este temperatura perfecta pentru ca pudra de matcha sa isi mentina proprietatile.
  5. 5. Adauga foarte putina apa in bolul cu pudra de matcha (2-3 lingurite apa). 
  6. 6. Amesteca foarte bine pudra cu apa folosind telul traditional. 
  7. 7. Apoi adauga restul de apa fierbinte in castron - 70 ml pentru Usucha sau 40 ml pentru Koicha.
  8. 8. Pentru Usucha: prin miscari rapide inainte si inapoi cu telul, din incheietura, amesteca foarte bine, pana ce apar la suprafata bule mici. Apoi, amesteca doar la suprafata, pana ce se formeaza o spuma cu multe bule. Deseneaza un cerc si scoate telul prin mijloc, pentru a crea o spuma uniforma, mai bombata in mijloc.
  9. 9. Pentru Koicha: nu este nevoie de miscari rapide, ci de cateva miscari stanga-dreapta si miscari circulare, pana ce obtii un lichid de consistenta groasa.
  10. 10. Serveste ceaiul matcha imediat, pentru a nu permite particulelor de matcha sa coboare pe fundul vasului. 

Cum se deosebeste ceaiul matcha de ceaiul verde obisnuit

Ceaiul verde matcha are un gust mai dulce decat ceaiul verde obisnuit. Bineinteles, acesta este si mai cremos. Unele persoane sunt de parere ca mirosul si gustul se aseamana cu iarba verde. 

Ceaiul verde obisnuit si ceaiul matcha se deosebesc din punct de vedere al continutului nutritional. In primul rand, procesul de fabricatie al ceaiului verde utilizat in productia pudrei de matcha creste continutul acestuia in antioxidanti si in aminoacizi, ceea ce inseamna ca pudra de matcha exercita efecte benefice mai puternice in organism decat o face ceaiul verde obisnuit. 

Un alt aspect important este reprezentat de modul in care se prepara si se consuma cele doua tipuri de ceai. Frunzele de ceai sunt indepartate dupa infuzare, in cazul ceaiului verde obisnuit. Acest lucru inseamna ca, pe langa faptul ca ceaiul verde obisnuit este mai sarac in nutrienti, o parte din acestia se pierd. De aceea, va fi nevoie de mai multe cani de ceai verde pe zi pentru a obtine beneficiile dovedite de studii. In schimb, in cazul pudrei de matcha, frunzele de ceai macinate sunt „consumate”. 

Contraindicatii pentru consumul de ceai matcha

Ca orice produs, ceaiul matcha are si contraindicatii, din cauza continutului ridicat de cafeina. Ceaiul matcha nu este recomandat:

  • - Femeilor insarcinate, celor care alapteaza si copiilor – Nu se recomanda ceaiul matcha in sarcina, deoarece cresterea si dezvoltarea fatului pot avea de suferit. Cafeina creste riscul de avort spontan. Totusi, cantitatile mici sunt considerate inofensive. In cazul femeilor care alapteaza, un aport ridicat de cafeina poate produce probleme de somn la sugarii alaptati, stari de iritabilitate si tranzit intestinal rapid. In cazul copiilor, ceaiul verde ar putea produce afectare hepatica. 
  • - Persoanelor care sufera de anemie – ceaiul verde ar putea agrava anemia. 
  • - Persoanelor care sufera de anxietate – nivelul ridicat de cofeina din ceaiul matcha ar putea agrava simptomele anxietatii.
  • - Persoanelor care prezinta sangerari anormale – poate agrava sangerarile si creste riscul de hemoragie. 
  • - Pacientilor cu afectiuni cardiovasculare – in cantitati mari, cafeina poate provoca aritmii.
  • - Persoanelor cu tulburari digestive (diaree, sindrom de colon iritabil) – cafeina poate agrava diareea. 
  • - Pacientilor cu epilepsie – dozele ridicate de cafeina pot cauza convulsii sau pot agrava convulsiile.
  • - Pacientilor cu glaucom – presiunea intraoculara este crescuta de ceaiul verde.
  • - Pacientilor cu osteoporoza – in cantitati mari, cafeina impiedica absorbtia calciului.