Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Sosul de soia: Beneficii, proprietati si utilizari

Sosul de soia

In bucataria asiatica si in cea internationala, sosul de soia este folosit pentru gustul sau deosebit. Se poate obtine printr-un proces traditional sau chimic, insa condimentul produs natural poate avea numeroase beneficii pentru organism. In functie de raportul ingredientelor, exista mai multe tipuri de sos de soia, ce pot fi consumate alaturi de numeroase mancaruri. 

Cuprins:

Ce este sosul de soia?

Sosul de soia este un condiment traditional asiatic, cu o vechime de peste 2,000-3,000 de ani. S-a raspandit mai intai in Asia, iar astazi este utilizat in toata lumea. Acesta are o compozitie lichida si este folosit pentru asezonarea diverselor preparate asiatice si nu numai.

La baza condimentului sunt patru ingrediente, in cantitati diferite: boabe de soia, grau, sare si agenti de fermentare. Consistenta, culoarea si gustul sosului de soia sunt influentate de raportul celor patru produse.

Cum se obtine sosul de soia?

Sosul de soia se poate produce printr-o modalitate traditionala sau printr-un proces chimic. Condimentul traditional se obtine prin inmuierea boabelor de soia in apa, prajirea graului si zdrobirea acestuia. Cele doua ingrediente sunt combinate cu o cultura de mucegai cu rol de agent de fermentare. 

Amestecul se lasa doua-trei zile pentru dezvoltarea agentului de fermentare, dupa care se adauga apa si sare. Produsul astfel rezultat este lasat intr-un recipient special cel putin cinci luni, pentru fermentare. 

Dupa finalizarea procesului de descompunere si de transformare a proteinelor din soia si grau, sub actiunea enzimelor din mucegai, amestecul este asezat pe o panza. Prin presare se obtine condimentul lichid, care este pasteurizat si gata de consum. Sosul de soia obtinut in mod natural este considerat un produs de calitate superioara. 

In schimb, procesul chimic este mai putin costisitor si reduce timpul de producere al sosului de soia la cateva zile. Boabele de soia sunt incalzite la 80℃ si amestecate cu acid clorhidric, cunoscut si sub numele de acid muriatic. Acest proces inlocuieste fermentatia naturala si are rolul de a descompune proteinele din soia si din grau. 

Pentru a potenta gustul si a obtine un produs asemanator cu sosul de soia fermentat in mod traditional, se adauga sare si anumiti compusi pentru aroma si culoare. Dintre acestia, unii pot fi agenti cancerigeni. 

Astfel, este recomandat sa verifici eticheta inainte de achizitionarea sosului de soia. Condimentul traditional contine doar boabe de soia, grau, sare si agenti de fermentare. Acesta are o serie de beneficii pentru organism si adauga savoare alimentelor. 

Foloseste produse bio si ofera-i organismului tot ce are nevoie. Descopera proprietatile sosului de soia si cum poate fi utilizat corect. In plus, afla beneficiile si modul de consum al frunzelor de goji si include in alimentatia ta produse naturiste obtinute din acestea. 

La ce se foloseste sosul de soia?

Exista numeroase preparate culinare cu sos de soia. Tine doar de preferinte si de ingeniozitate modul in care il utilizezi. In plus, tine cont ca nu trebuie sa mai adaugi sare cand gatesti cu acest condiment. Iata la ce mancaruri se foloseste sosul de soia cel mai des:

  • - Salate si platouri de legume crude sau fierte;
  • - Cartofi la cuptor;
  • - Pui gatit la tigaie sau la cuptor, cu crusta de susan sau cu alte ingrediente;
  • - Sushi;
  • - Noodles;
  • - Peste la cuptor;
  • - Marinate;
  • - Mancaruri cu orez;
  • - Supe cu carne.

Mai mult, descopera beneficiile altui produs asiatic din ce in ce mai cunoscut si utilizat: pudra de matcha. Afla aportul nutritional al ceaiului matcha si cum se prepara corect. 

Tipuri de sos de soia

Tipuri de sos de soia

Sosul de soia fermentat natural se poate incadra in categoria de produse bio si are numeroase beneficii pentru organism. In functie de cantitatile ingredientelor de baza, se pot distinge mai multe tipuri de sosuri de soia japoneze:

  • - Koikuchi (sos inchis la culoare) - are o culoare intensa, o aroma puternica si este cel mai utilizat tip de sos de soia;
  • - Usukuchi (sos deschis la culoare) - culoarea este mai deschisa, gustul mai putin pronuntat, iar in compozitie are mai multa soia decat grau;
  • - Tamari - continutul de grau este scazut (sub 10% sau chiar lipseste), are o culoare mai inchisa si aroma este puternica;
  • - Shiro - este produs doar din grau sau cu o cantitate mai mica de soia (pana la 20%), iar gustul este dulceag si culoarea este foarte deschisa, aurie;
  • - Saishikomi - contine cantitati egale de soia si grau, insa la fermentare nu se foloseste apa si sare, ci sos de soia koikuchi.

Soiurile de soia chinezesti sunt cunoscute drept:

  • - „dark” (inchise la culoare) - au o consistenta mai groasa si o aroma dulceaga, sunt fermentate mai mult timp si pot fi folosite pentru asezonarea preparatelor;
  • - „light” (deschise la culoare) - sunt mai lichide, fermentate o perioada mai scurta si au o cantitate mai mare de sare.

Cel mai bun sos de soia este cel adaptat preparatului alaturi de care este consumat si, desigur, preferintelor tale. Alege produse fermentate natural, in mod traditional, pentru a te asigura ca alimentatia ta este una sanatoasa. In plus, daca vrei sa adopti un stil de viata sanatos si sa renunti la cafea, descopera ce este bautura de cicoare si care sunt beneficiile acesteia.

Ce calitati nutritionale are sosul de soia?

In functie de ce contine sosul de soia, calitatile nutritionale pot varia. Spre exemplu, o lingura (15 mililitri) din acest condiment are aproximativ 8 calorii, 1 gram de glucide, 1 gram de proteine si 902 miligrame de sare (in jur de 38% din cantitatea zilnica recomandata de sare). 

De asemenea, sosul de soia contine procente mici de calciu, fier, zinc, magneziu, potasiu si fosfor, precum si de vitamina B3, B6 s.a. Prin fermentare si pasteurizare, sunt produse peste 300 de substante care dau culoare si gust condimentului: glucide, aminoacizi etc. 

De asemenea, pentru mentinerea unui stil de viata sanatos, formeaza-ti un plan alimentar diversificat si, cand este nevoie, completeaza-ti aportul de vitamine, minerale si alti compusi cu suplimente alimentare sau produse bio.

Beneficiile sosului de soia

Beneficiile sosului de soia

Consumul regulat si moderat de sos de soia poate avea beneficii pentru organism, precum reducerea tensiunii arteriale si aparitiei alergiilor, protejarea sistemului digestiv si al celui cardiovascular, imbunatatirea imunitatii si inhibarea celulelor cancerigene.

Diminueaza aparitia alergiilor

Sosul de soia poate avea un rol in reducerea simptomelor alergiilor sezoniere sau cauzate de alimente. Acesta poate avea un efect inhibator, daca este consumat zilnic, intr-un mod responsabil.

Protejeaza sistemul digestiv

Acest produs poate avea un rol in producerea unei cantitati mai mari de suc gastric si imbunatateste digestia. De asemenea, datorita proprietatilor antibacteriene, ar putea contribui la protejarea sistemului digestiv. 

Tot cu beneficii pentru digestie este kombucha, o bautura fermentata din ce in ce mai populara. Consumul regulat al acesteia are si alte avantaje, precum stimularea metabolismului si reducerea riscului de infectii.

Reduce tensiunea arteriala

Tipurile de sos de soia cu o cantitate mai mica de sare pot juca un rol in reducerea tensiunii arteriale. Mai mult, produsele inchise la culoare contin antioxidanti, care ar putea avea efecte pozitive asupra sanatatii inimii.

Imbunatateste sistemul imunitar

Sosul de soia poate stimula producerea de anticorpi, responsabili de apararea organismului impotriva virusurilor si agentilor patogeni. In plus, contine un tip de carbohidrat bun, care contribuie la imbunatarirea sistemului imunitar. Iata recomandarile noastre de produse pentru imunitate.  

Are efecte anticancerigene

Anumite tipuri de sos de soia natural pot avea un rol inhibator pentru tumori si celule canceroase, insa efectele nu sunt confirmate inca. In schimb, produsele fermentate chimic pot avea adaugate anumite substante care cresc riscul de aparitie a cancerului. 

Cum se consuma corect sosul de soia

Cu toate ca sosul de soia poate avea numeroase beneficii pentru sanatate, exista si riscuri asociate cu un consum necorespunzator. Din cauza continutului ridicat de sare, acest condiment nu trebuie folosit in cantitati mari. Tine cont ca o lingura de sos de soia poate reprezenta aproximativ 40% din cantitatea de sare recomandata pentru consumul zilnic. 

Persoanele cu hipertensiune sau afectiuni cardiovasculare pot utiliza sosul de soia cu mai putina sare (se gasesc produse cu o cantitate mai mica de sare de pana la 50%). In plus, sosul de soia contine grau si gluten, iar cei cu alergii pot consuma variante speciale, fara acesti alergeni.

De asemenea, sosul de soia obtinut prin proces chimic poate contine sustante cancerigene sau aditivi periculosi pentru sanatate, folositi ca potentatori de gust sau pentru obtinerea unei culori mai intense. 

Astfel, este recomandata consumarea sosului de soia fermentat natural, in cantitati moderate, alaturi de mancaruri cu legume. Nu adauga o cantitate de sare suplimentara in preparate, daca folosesti acest condiment.