Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Regim gastrita: ce sa mananci si ce sa eviti

 

 

 

Gastrita este o afectiune digestiva la nivelul stomacului. Dieta este foarte importanta pentru ameliorarea simptomelor cauzate de gastrita si pentru combaterea eficienta a acesteia. Afla mai multe despre gastrita si despre regimul alimentar in cazul acestei afectiuni!

Ce este gastrita?

Gastrita reprezinta inflamatia mucoasei gastrice, stratul protector care captuseste stomacul la interior. Gastrita poate fi acuta (spontana si severa) sau cronica (inflamatia se prelungeste pe durata anilor urmatori). O forma mai rara a gastritei este gastrita eroziva, caracterizata de distrugerea mucoasei gastrice care duce la sangerari si ulcere (rani).

 

Ce cauzeaza gastrita?

Gastrita este cauzata de iritarea sau subtierea mucoasei gastrice care protejeaza stomacul de sucurile sale acide. Exista numeroase afectiuni care pot cauza gastrita sau pot creste riscul de a dezvolta aceasta afectiune:

 

·        Infectia cu Helicobacter pylori

 

Helicobacter pylori este cea mai frecventa cauza bacteriana a gastritei. Aceasta bacterie patrunde in mucoasa gastrica cu rol protectiv, pentru a se apara de celulele sistemului imunitar. Insa mucoasa gastrica este subtiata, iar astfel acidul gastric ajunge la peretii stomacului, la nivelul carora produce leziuni.

 

50-80% din populatie este infectata cu aceasta bacterie, insa doar un procent mic din aceasta dezvolta gastrita din cauza bacteriei. 

 

Specialistii afirma ca infectia poate fi inhibata cu ajutorul dietei si evitarii fumatului.

 

·        Utilizarea excesiva a analgezicelor

 

Analgezicele de tipul aspirinei si ibuprofenului adminsitrate frecvent sau excesiv reprezinta un factor de risc pentru dezvoltarea gastritei, deoarece afecteaza protectia gastrica.

 

·        Consumul excesiv de alcool, tutun si droguri ilegale

 

Alcoolul consumat in exces, fumatul excesiv si utilizarea drogurilor de mare risc irita mucoasa gastrica si o face susceptibila actiunii acidului gastric.

 

·        Stresul 

 

Stresul sever cauzat de evenimente traumatizante creste riscul de a dezvolta gastrita acuta.

 

·        Mecanisme autoimune

 

O tulburare la nivelul sistemului imunitar face ca acesta sa nu mai recunoasca propriile tesuturi si sa le trateze ca pe niste corpi straini. Astfel, celulele imune distrug mucoasa gastrica. Mecanismele autoimune sunt asociate cu anumite afectiuni, precum diabetul zaharat de tip 1, deficitul de vitamina B12 si boala Hashimoto.

 

·        Varsta inaintata

 

Persoanele inaintate in varsta sunt mai predispuse dezvoltarii gastritei, deoarece au un risc mai mare de infectie cu Helicobacter pylori si de boli autoimune. De asemenea, odata cu imbatranirea, mucoasa gastrica se subtiaza.

 

·        Alte afectiuni

 

Gastrita poate fi cauzata si de afectiuni precum HIV, parazitoze sau boala Crohn.

Care sunt simptomele gastritei?

Gastrita se manifesta prin:

·        Durere sau arsura puternica la nivelul stomacului 

·        Greata si varsaturi (uneori cu sange)

·        Senzatia de „prea plin” imediat dupa masa sau senzatia de saturatie precoce

·        Lipsa apetitului

·        Sughit frecvent

·        Indigestie

·        Scaun de culoare neagra

 

Regim pentru gastrita - Ce am voie sa mananc si ce sa evit?

Dieta are o mare importanta pentru evolutia bolii si pentru prevenirea complicatiilor. Exista o serie de alimente care pot ameliora simptomele gastritei, in timp ce altele ar putea agrava simptomele si inflamatia gastrica.

 

Ce poti sa consumi:

·        Legume 

·        Leguminoase boabe (daca sunt tolerate)

·        Fasole verde 

·        Soia boabe

·        Oua (fierte, nu prajite)

·        Miere

·        Fructe de mare (neprajite)

·        Vegetale cu aciditate scazuta: castraveti, morcovi, cartofi albi, broccoli, salata, varza, gulii, spanac, telina

·        Fructe cu aciditate scazuta

·        Branza slaba, nesarata

·        Iaurt degresat

·        Ulei de floarea-soarelui, de masline (crude)

·        Turmeric, ghimbir

·        Probiotice (iaurturi, varza murata)

·        Carne de pui/curcan fara piele

·        Peste 

·        Paste si cereale integrale: paine integrala, orez brun, ovaz, mei, amarant, hrisca.

 

Ce alimente sa eviti:

·        Sosuri iuti, maioneza

·        Porumb si produse pe baza de porumb

·        Fructe acide (citrice)

·        Legume acide (ceapa)

·        Usturoi (se permit cantitati mici)

·        Alcool

·        Ciocolata 

·        Cafea

·        Ceai

·        Bauturi energizante

·        Alimente prajite

·        Dulciuri, inghetata si produse de patiserie

·        Alimente grase

·        Alimente condimentate

·        Carne procesata (mezeluri)

·        Carne rosie

·        Carne de rata/gasca

·        Carnea afumata

·        Rosiile si produsele pe baza de rosii (sosuri, bulion)

·        Bauturi carbogazoase

·        Cereale rafinate

·        Snacksuri, chipsuri 

·        Smantana 

·        Piper negru 

Ce fructe pot sa consum cand am gastrita?

Daca suferi de gastrita, trebuie sa consumi doar fructe cu aciditate scazuta. Acestea pot fi consumate in stare cruda, daca sunt tolerate, insa este indicat sa fie consumate coapte.

 

Fructele care pot fi consumate sunt: merele, fructele de padure, caisele, ananasul, piersicile, smochinele, curmalele, bananele. 

 

Citricele (lamai, portocale, grapefruit, lime) trebuie evitate.

Ce regim sa tin pentru gastrita hiperacida? 

Faza acuta a gastritei se manifesta cel mai violent si este asociata cu pierderea apetiului, din cauza durerii puternice. 

 

In prima zi a gastritei hiperacide, poti sa eviti consumul de alimente si sa te limitezi la consumul de apa calda si ceai cald. 

 

In a doua sau a treia zi, incepe perioada de readapatare, in care trebuie sa iti obsinuiesti progresiv corpul cu alimente. Aceasta readaptare trebuie efectuata progresiv. Asadar, trebuie sa introduci in dieta alimente lichide sau semi-solide – supe de legume, iaurt, carne si peste sub forma de piure, oua fierte, cantitati mici de unt si ulei de masline, miere.

 

Fructele si legumele proaspete, lactatele lichide, branza, cafeaua, supele de carne si condimentele sunt interzise in aceasta perioada. Este indicat sa eviti sarea.

 

Alimentele trebuie preparate la aburi sau fierte, iar mancarea trebuie consumata calduta. Alimentele trebuie sa aiba o consistenta subtire. Sunt recomandate 5 sau mai multe portii mici pe zi.

Trucuri benefice cand urmezi dieta pentru gastrita

Iata care sunt trucurile benefice pentru regimul gastritei:

·        Mananca portii mici si multe! In loc de 3 mese bazate pe cantitati mari de mancare, inmulteste mesele si scade cantitatea!

·        Bea 6-8 pahare de apa pe zi si nu alte lichide. Incearca sa bei cate un pahar la fiecare masa.

·        Nu manca inainte de culcare! Ultima masa trebuie sa aiba loc inainte cu 3-4 ore de a te culca.

·        Manageriaza-ti stresul! Stresul poate agrava inflamatia gastritei si slabi sistemul imunitar.

·        Evita fumatul si limiteaza expunerea la toxinele din mediu!

·        Ia suplimente cu Omega-3, vitamina C, probiotice, vitamina B12. Discuta cu medicul in privinta acestui aspect!

 

Remedii naturiste pentru gastrita

1.     Probioticele combat infectia cu Helicobacter pylori si stimuleaza cresterea bacteriilor bune in intestin. Suplimentarea cu probiotice sau consumul de alimente probiotice poate ameliora simptomele gastritei. Alimentele ce contin probiotice sunt vegetalele murate (varza murata), chefirul, iaurturile si branzeturile fermentate

2.     Ceaiul verde indulcit cu miere de manuka ajuta la combaterea infectiei cu Helicobacter pylori.

3.     Unele uleiuri esentiale (de cuisoare, de menta piparata, de ghimbir, lemongrass) au rol benefic pentru digestie. Acestea nu trebuie ingerate, ci sunt utilizate impreuna cu un difuzor de aromaterapie.

4.     Suplimentele cu extract de usturoi ar putea ameliora simtomele gastritei, conform unor studii.

Ce pot sa gatesc daca am gastrita? Retete simple si usoare

Orez cu legume

Ai nevoie de:

·        Jumatate de cana de orez brun gatit

·        20 g arahide

·        4 linguri morcov taiat in bucati mici

·        O lingura de fasole verde hidratata in prealabil

·        4 linguri de conopida taiata in bucati mici

·        Un varf de sare

 

Preparare: Se amesteca orezul cu jumatate de cana de apa si se fierbe pana ce devine moale. Se gatesc la aburi morcovul, conopida, arahidele si fasolea, apoi se amesteca cu orezul.

 

Supa de orz cu legume

Ai nevoie de:

·        Jumatate de cana orz perlat gatit

·        85 g piept de pui 

·        4 linguri morcov tocat

·        Jumatate de cana broccoli tocat

·        Un varf de sare

 

Preparare: Se fierbe pieptul de pui, apoi se adauga restul ingredientelor. Se acopera cu un capac si se fierbe la foc mic timp de 5 minute.

 

Smoothie de lapte de soia si fructe

Ai nevoie de:

·        200 mL lapte de soia

·        O banana mica

·        O lingura de miere

·        100 g iaurt degresat

 

Preparare: Se combina toate ingredientele intr-un blender, se transvazeaza intr-un pahar si se consuma. 

 

Asadar, gastrita este o afectiune care provoaca simptome neplacute. Calitatea vietii poate fi imbunatatita cu ajutorul unui regim alimentar potrivit.

 

 

Sursa foto: https://pixabay.com/ro/photos/boal%C4%83-medicin%C4%83-s%C4%83n%C4%83tate-boala-4392164/

Produsul a fost adaugat in cos