Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Regim disociat - Ce inseamna, cum te ajuta sa slabesti, principii de baza

Kilogramele in plus sunt o problema pentru multe persoane, nu doar din cauza esteticii, ci si din pricina afectiunilor pe care o greutate nepotrivita le poate favoriza. Regimul disociat este util pentru a scapa de surplusul de greutate.

Regimul disociat are la baza combinarea unor alimente, in functie de ceea ce contin, dar si in functie de aciditatea acestora. In ansamblu, acest regim presupune consumul doar de alimente din aceeasi grupa alimentara la o masa sau intr-o zi (spre exemplu, doar vegetale sau doar proteine). Astfel, fiecare grupa alimentara se consuma prin rotatie si nu se combina cu alta grupa. Insa cat de sanatoasa este aceasta dieta? Sa vedem ce presupune regimul disociat, care sunt avantajele si dezavantajele acestuia, dar si ce spun nutritionistii despre aceasta dieta. 

Scurt istoric 

Regimul disociat este o dieta dezvoltata inca din anii 1900, de catre doctorul William Howard Hay, motiv pentru care regimul disociat se mai numeste dieta Hay. Principul pe care s-a bazat acesta a fost faptul ca mesele ar trebui create in functie de proprietatile similare ale alimentelor, cum ar fi aciditatea. Alimentele pot fi alcaline, acide sau neutre.

Doctorul a considerat ca metabolismul este ingreunat prin consumul alimentelor de diferite tipuri la aceeasi masa. Explicatia acestuia a fost ca organismul trebuie sa secrete mai multe tipuri de enzime in procesul de digestie, ceea ce incetineste metabolismul. De asemenea, doctorul Hay a fost de parere ca dieta obisnuita care combina mai multe tipuri de alimente duce la acumularea de toxine si la o aciditate mai mare. S-ar parea ca alimentele care sunt surse de carbohidrati creeaza un mediu alcalin, iar sursele de proteine creeaza un mediu acid. 

In schimb, doctorul Hay a argumentat ca o dieta disociata asigura o doza mai mare de energie, te ajuta sa slabesti si mentine o functionare optima a sistemului digestiv. Cu toate acestea, conceptul doctorului Hay nu se bazeaza pe multe dovezi. Din anii 1900 si pana in prezent, cercetarile mai aprofundate au continuat, iar in momentul de fata specialistii promoveaza dietele sanatoase si echilibrate.

Ce inseamna regimul disociat?

Regimul disociat are la baza consumul unui singur tip de aliment. Alimentele sunt impartite in mai multe categorii, in functie de macronutrientii acestora (proteine, glucide, grasimi) – carne, legume, fructe, cereale, lactate. Alimentele se consuma prin rotatie, astfel:

  • Alimente dintr-o singura categorie la o masa
  • Alimente dintr-o singura categorie pe zi
  • Alimente dintr-o singura grupa alimentara la un anumit interval de timp

Cum te ajuta sa slabesti?

Nu exista studii care sa demonstreze ca dieta disociata iti garanteaza pierderea in greutate. Totusi, se pare ca adoptarea acestei diete te va face sa te saturi mai repede la o masa, datorita faptului ca preparatele se bazeaza pe alimente dense din punct de vedere nutritional. Acest lucru este asociat cu portii mai mici.

De asemenea, dieta disociata are la baza si evitarea produselor intens procesate industrial, cum ar fi dulciurile din comert si alimentele de tip fast-food. Din acest motiv, dieta disociata ajuta la scaderea in greutate. Totusi, renuntarea la alimente nesanatoase si bogate in calorii, cum sunt alimentele de tip fast-food, nu este un principiu specific al dietei disociate. Poti renunta la aceste alimente si fara sa urmezi o dieta disociata. De cele mai multe ori, castigul in greutate apare ca si consecinta a consumului necontrolat de dulciuri si alte alimente bogate in calorii, deoarece excesul de calorii este, de fapt, motivul pentru care ne ingrasam.

Principii de baza

Principiul de baza al dietei disociate este consumul unui singur tip de aliment la o masa sau pe durata unei zile intreagi. Categoriile de alimente sunt urmatoarele:

Alimente permise

  • Cereale si produse cu amidon – fulgi, tarate de cereale, paine, paste, cartofi.
  • Fructe acide – lamai, lime, portocale, grapefruit, rosii, ananas, rodii. Acestea nu se combina cu fructele subacide si dulci.
  • Fructe subacide – fructe de padure, mere, kiwi, mango, prune, pere, capsuni, nectarine, piersici, struguri, papaya. Le poti combina cu nuci si seminte, dar nu si cu alte tipuri de alimente.
  • Fructe dulci – banane, fructe deshidratate, smochine, curmale, cocos. Acestea se pot combina doar cu nuci si seminte si cu fructe subacide.
  • Legume cu amidon – cartofi dulci, dovleac, mazare.
  • Legume fara amidon – morcov, ceapa, varza, broccoli, salata, castraveti, dovlecel, ciuperci, ardei, leguminoase verzi, conopida.
  • Proteine animale – carne, peste, lapte, branzeturi, oua. Se combina cu proteinele vegetale.
  • Proteine vegetale – legumimoase boabe, nuci si seminte, soia, tofu.
  • Grasimi – uleiuri vegetale, masline, avocado, seminte, unt, smantana.
  • Pepeni – pepene rosu, pepene galben.
  • Vin rosu/alb, cidru – se consuma impreuna cu surse de proteine.
  • Whisky si gin – se pot consuma la orice masa.
  • Bere – se consuma impreuna cu carbohidratii.

Alimente nepermise

Singurele alimente care trebuie evitate in cadrul acestui regim sunt alimentele intens procesate industrial (produse fast-food, mezeluri, semipreparate, produse de patiserie) si cele bogate in zahar.

In general, produsele procesate combina mai multe categorii de alimente. Chiar daca ai impresia ca biscuitii sunt o sursa de cereale, acestea contin si o cantitate mare de grasimi nesanatoase.

Exemplu de regim disociat

Varianta 1:

Luni: carne slaba, preparata fiarta, la abur, la gratar sau la cuptor, fara ulei

Marti: legume fara amidon, proaspete

Miercuri: lactate

Joi: fructe

Vineri: peste, preparat fara ulei, pe gratar 

Sambata: cereale

Duminica: oua

 

Varianta 2:

Mic dejun: fructe

Pranz: carne slaba

Cina: legume

Avantaje

  • Ajuta la slabit – mesele care combina mai multe tipuri de alimente sunt mai apetisante. Insa impartirea specifica a alimentelor in regimul disociat le face mai putin apetisante si favorizeaza aparitia rapida a starii de saturatie. In acest mod, regimul disociat prezinta avantajul ca te poate ajuta sa scazi in greutate.
  • Se bazeaza pe consumul de alimente bogate nutritiv – un alt avantaj al acestei diete este faptul ca favorizeaza consumul de alimente dense din punct de vedere nutritional si determina evitarea produselor procesate.
  • Este usor de urmat.
  • Nu produce infometare.
  • Favorizeaza o glicemie ridicata in unele zile, ceea ce creste riscul de diabet zaharat de tip 2.

Dezavantaje

  • Restrictiv – cu toate ca regimul disociat poate fi o modalitate eficienta de a slabi, acesta nu este considerat un regim sanatos. O dieta disociata poate fi restrictiva si poate provoca deficiente nutritionale. Cercetarile in domeniul nutritiei sugereaza ca o alimentatie sanatoasa este variata si respecta zilnic proportiile dintre macronutrienti – 30-35% grasimi, 55-60% glucide si 10-15% proteine. De asemenea, se bazeaza pe portii zilnice bine organizate de cereale, vegetale, leguminoase, produse de origine animala, oleaginoase. Un regim disociat nu asigură proportiile necesare intre macronutrienti. De aceea, nutritionistii nu recomanda aceasta metoda de a pierde in greutate.
  • Dieta disociata nu este recomandata copiilor sau persoanelor active.
  • Poate favoriza efectul yo-yo, prin care kilogramele pierdute sunt castigate din nou.

In concluzie, regimul disociat este o dieta potrivita pentru slabit, insa este restrictiva si nu este o metoda sanatoasa de-a pierde kilogramele in plus. De aceea, aceasta dieta nu trebuie utilizata pentru perioade lungi de timp. Un nutritionist te poate ajuta sa slabesti sanatos.

Produsul a fost adaugat in cos