Rusalii
Rusalii
Your product has been added on cart !
Coșul pentru cumpărături este gol !
Arrow left icon Inapoi la blog

Regim alimentar la diabet - Top 7 lucruri pe care sa le stii

Diabetul zaharat este o boala din ce in ce mai frecventa. In timp ce diabetul zaharat de tip 1 este caracterizat de o distrugere a celulelor beta pancreatice care produc insulina, diabetul de tip 2 apare fie din cauza unei productii insuficiente de insulina, fie din cauza afectarii receptorilor pentru insulina de la nivelul celulelor (insulina exista, dar nu poate fi utilizata). Diabetul de tip 2 apare deseori din cauza unei alimentatii dezechilibrate, mai ales la persoanele obeze. 

Ambele tipuri de diabet, cat si raspunsul la tratament sunt influentate de alimentatie. Alimentatia poate imbunatati calitatea vietii unui pacient cu diabet, deoarece astfel sunt prevenite complicatiile. Pacientul cu diabet trebuie sa aiba o dieta controlata calitativ si cantitativ. Daca si tu te confrunti cu aceasta afectiune, te invitam sa descoperi cateva dintre cele mai importante aspecte despre regimul alimentar la diabet. Iata ce trebuie sa stii despre mancarea pentru diabetici! 

Cuprins 

1. Rolul regimului alimentar pentru diabet 

2. Indexul glicemic al alimentelor in regimul pentru diabet 

3. Mancare pentru diabetici: ce sa mananci si ce sa eviti? 

4. Bauturile in regimul pentru diabet 

5. Modurile de preparare a alimentelor in dieta pentru diabet

6. Rolul meselor regulate pentru persoanele cu diabet zaharat 

7. Planuri pentru regim la diabetici

8. Retete pentru diabetici: idei de meniu pentru bolnavii de diabet 

Regim alimentar diabet: sfaturi si recomandari pentru diabetici 

1. Rolul regimului alimentar pentru diabet 

Exista o serie de aspecte in ceea ce priveste tratamentul diabetului si tinerea acestei afectiuni sub control, iar regimul alimentar pentru diabetici este unul dintre acestea. Astfel, un pacient care a fost diagnosticat cu diabet trebuie sa urmeze o dieta speciala, care sa-l ajute sa tina glicemia sub control, in timp ce ii satisface nevoile nutritionale. Regimul alimentar pentru diabet va merge mana in mana cu medicamentele pentru diabet prescrise de medic, exercitiile fizice regulate si mentinerea unei greutati corporale normale. 

Alimentatia si activitatea fizica sunt parti importante ale unui stil de viata sanatos atunci cand ai diabet. Alaturi de alte beneficii, respectarea unui plan alimentar sanatos si exercitiile fizice te pot ajuta sa-ti mentii nivelul de glucoza din sange intr-un interval indicat. Ce alegi sa mananci, cat de mult mananci si cand mananci sunt toate importante pentru mentinerea nivelului de glucoza din sange in intervalul recomandat de medic. Prin urmare, un regim alimentar pentru diabet te poate ajuta sa: 

    • mentii nivelul de glucoza din sange, tensiunea arteriala si colesterolul in intervalele tinta; 
    • pierzi in greutate sau sa ramai la o greutate sanatoasa; 
    • previi sau sa intarzii simptomele asociate cu diabetul; 
    • te simti bine si sa ai mai multa energie [1]. 

2. Indexul glicemic al alimentelor in regimul pentru diabet

Indexul glicemic reprezinta rapiditatea cu care un aliment creste glicemia, dar este caracterizat si de intervalul de timp in care un anumit nivel al glicemiei este mentinut constant.

Alimentele cu index glicemic ridicat cresc brusc glicemia la un nivel foarte ridicat, dar in scurt timp glicemia va scadea la fel de brusc. Aceste alimente contin glucide simple care se absorb rapid. Alimentele cu index glicemic mare suprasolicita pancreasul in cazul in care mai exista o productie partiala de insulina, ceea ce agraveaza diabetul de tip 2 [2]. 

Alimentele cu index glicemic scazut contin glucide complexe cu absorbtie lenta. Astfel, acestea cresc glicemia lent si o mentin in mod constant la un nivel moderat. 

Alimente cu index glicemic mare, care trebuie evitate: 

  • orezul alb;
  • painea alba;
  • zaharul;
  • cerealele cu zahar pentru micul-dejun;
  • cartofii albi;
  • porumbul;
  • pastele albe;
  • cerealele rafinate.

Alimentele cu index glicemic mic, care trebuie consumate: 

  • cereale integrale (inclusiv paste integrale, paine integrala, orez brun, fulgi de ovaz integral); 
  • cartofi dulci;
  • leguminoase boabe. 

3. Mancare pentru diabetici: ce sa mananci si ce sa eviti? 

Un regim alimentar pentru diabetici este bazat pe trei mese principale pe zi, servite la ore regulate. Acest lucru va ajuta organismul sa foloseasca mai bine insulina pe care o produce sau pe care o ia din tratamentul medicamentos urmat. Un medic nutritionist te poate ajuta sa elaborezi un regim pentru diabet bazat pe starea ta de sanatate, obiectivele tale si stilul tau de viata. In plus, acesta iti va vorbi despre cum iti poti imbunatati obiceiurile alimentare, in functie de silueta si greutate, dar si in functie de nivelul tau de activitate fizica. 

In general, bolnavii de diabet ar trebui sa se axeze pe alimente care scad glicemia si o mentin in valori optime. Iata o lista cu alimentele pentru diabet, dar si cu cele care sunt interzise sau ar trebui consumate cu moderatie de diabetici! 

Alimente permise in diabet 

    • Fructe si legume proaspete
    • Cereale integrale si produse pe baza de cereale integrale
    • Carne de pasare
    • Peste si fructe de mare
    • Nuci, caju, migdale, seminte (de in, de dovleac), arahide – in stare cruda.
    • Avocado
    • Iaurt neindulcit, degresat
    • Leguminoase boabe
    • Oua (maxim 1 ou pe zi) 

Alimente interzise in diabet 

    • Alimente prajite
    • Produse fast-food
    • Dulciuri din comert si produse de patiserie
    • Cereale rafinate si paine alba
    • Carne rosie
    • Carne procesata (mezeluri) 

Alimente pentru diabetici care trebuie consumate cu moderatie

  • Paine integrala: 20 g 
  • Cereale integrale: 15 g
  • Fainoase - orez, paste, gris, bulgur: 50 g, fierte
  • Leguminoase - mazare, fasole, naut, linte, soia: 50 g 
  • Amidon - cartofi albi, rosii, mov sau cartofi dulci - 50 g, fierti
  • Fructe 20% zahar - banane, prune, struguri, pere, rodie, mango - 50 g 
  • Fructe cu 10% zahar - mere, piersici, citrice, fructe de padure, cirese, visine, caise - 100 g 
  • Fructe cu 5% zahar - grepfrut, lamaie, pomelo - 150 g 
  • Lactate - lapte, iaurt, kefir, branza proaspata, branza cottage - 150-200 g

Chiar daca fructele sunt considerate optiuni sanatoase in regimul pentru diabet, trebuie sa stii ca exista atat fructe pentru diabetici, asa cum sunt fructele de padure sau citricele, dar si fructe interzise la diabet sau care trebuie consumate cu moderatie din cauza indicelui glicemic ridicat, asa cum sunt ananasul, pepenele rosu, strugurii sau fructele uscate. 

4. Bauturile in regimul pentru diabet 

Nu doar mancarea, ci si bauturile pot influenta glicemia si greutatea corpului la diabetici si nu numai. Prin urmare, este important sa te hidratezi, iar apa devine cea mai buna optiune intr-un regim alimentar pentru diabet. Cu toate acestea, exista si alte bauturi pe care bolnavii de diabet le pot servi. Afla mai multe in randurile urmatoare! 

Bauturi recomandate diabeticilor

    • Apa plata sau minerala
    • Ceaiurile neindulcite - ceai negru, ceai verde, ceai de plante 
    • Cafeaua simpla, fara zahar, frisca, indulcitori sau toppinguri
    • Bere light
    • Vin in cantitati mici

Bauturi interzise persoanelor care sufera de diabet 

    • Bauturile acidulate
    • Bauturile din fructe
    • Berea obisnuita
    • Vinurile pentru desert
    • Ceaiul indulcit
    • Cafeaua cu zahar si frisca
    • Bauturile energizante

5. Modurile de preparare a alimentelor in dieta pentru diabet 

Un alt aspect important pe care trebuie sa il stii atunci cand vine vorba despre regimul la diabet este reprezentat de modurile de preparare a alimentelor. Daca suferi de diabet zaharat, trebuie sa stii ca exista cateva reguli generale pe care trebuie sa le respecti in ceea ce priveste prepararea alimentelor si pregatirea meselor. 

Gateste cu cat mai putine grasimi 

Atunci cand gatesti mancarea, este recomandat sa folosesti cat mai putine grasimi. Daca alegi sa adaugi ulei in mancare, este de preferat sa optezi pentru ulei de masline, cu un continut ridicat de grasimi sanatoase. In general, ar fi bine sa alegi sa gatesti mancare la abur atunci cand tii un regim alimentar pentru diabet. 

Mai mult decat atat, este important sa optezi pentru produse lactate degresate sau cu un continut mic de grasime. De pilda, poti inlocui smantana cu un iaurt grecesc, pentru aport mai mic de grasimi. 

Alege carbohidratii inteligent 

In regimul pentru diabet sunt recomandati carbohidratii complecsi, care ofera energie in mod treptat si care au un continut ridicat de fibre. Daca o reteta presupune utilizarea fainii albe, orezului alb sau a altor cereale rafinate, ideal ar fi sa le inlocuiesti cu variantele integrale.

Renunta la zahar

Zaharul este un aliment interzis in regimul de diabet, intrucat acesta iti poate creste rapid glicemia, spre deosebire de carbohidratii din legume sau din alimentele cu amidon, care se absorb mult mai lent. De cele mai multe ori, poti elimina complet zaharul fara a afecta gustul sau textura preparatelor. 

6. Rolul meselor regulate pentru persoanele cu diabet zaharat 

A sari peste mese poate fi un lucru normal, dar nu este indicat in cazul in care ai diabet. Mentinerea glicemiei la un nivel normal este esentiala pentru a tine diabetul sub control. Ceea ce mananci sau nu mananci poate avea un efect considerabil asupra cantitatii de glucoza prezenta in sange. 

Mananca aceeasi cantitate de mancare in fiecare zi! Medicul sau nutritionistul te poate ajuta sa-ti planifici inteligent mesele. Este important sa stabilesti un orar de mese si sa ai 5-6 mese pe zi. Practic, trebuie sa cresti numarul meselor si sa scazi cantitatea de mancare la fiecare masa. Aceasta metoda te ajuta sa controlezi mai bine glicemia. Ultima masa trebuie sa se consume cu cel putin 2 ore inainte de culcare.

Mentinerea unui echilibru intre alimentatie si medicamentele prescrise pentru diabet este un lucru vital, fie ca vorbim despre medicamente orale sau despre injectii cu insulina. Ambele metode de tratament pentru diabet consta in respectarea unui program strict si consecvent. 

7. Planuri pentru regim la diabetici

Exista o serie de planuri pentru a crea un regim alimentar pentru diabet, fiecare dintre acestea ajutand la mentinerea glicemiei in valori normale. Cu ajutorul unui medic nutritionist vei reusi sa gasesti un plan sau o combinatie a metodelor de mai jos, in asa fel incat dieta pentru diabet sa functioneze pentru tine. Iata ce presupun aceste planuri de mancare pentru diabetici! 

Metoda farfuriei

Cea mai simpla metoda de planificare a mesei este prin metoda farfuriei. Asociatia Americana de Diabet recomanda [3]: 

    • ½ din farfurie sa fie reprezentata de legume, exceptand cartoful;
    • ¼ din farfurie sa fie reprezentata de o sursa de proteine (peste, carne de pasare);
    • ¼ din farfurie sa fie reprezentata de cereale integrale sau leguminoase boabe;
    • o cantitate mica de grasimi nesaturate (nuci, alune, uleiuri). 

Metoda masurarii indicelui glicemic

Asa cum mentionam in randurile anterioare, masurarea indicelui glicemic este un pas important pe care nu ar trebui sa-l ignori daca ai diabet si daca trebuie sa urmezi un regim special pentru diabet. Multe persoane care sufera de aceasta afectiune folosesc metoda indicelui glicemic pentru a alege alimentele pe care le consuma, cu atat mai mult din punct de vedere al carbohidratilor. 

Aceasta metoda presupune un clasament al alimentelor care contin carbohidrati, bazandu-se pe efectul acestor alimente asupra glucozei din sange. Este important sa discuti cu medicul tau despre aceasta metoda, pentru a afla daca poate functiona pentru tine. 

Metoda masurarii carbohidratilor

O metoda mai precisa este cantarirea si calcularea carbohidratilor. Medicul te poate invata cum sa urmezi aceasta metoda, masurand carbohidratii din alimentele pe care le consumi. Dat fiind ca acestia se decompun in glucoza, pot avea un impact major asupra glicemiei tale. Pentru a tine sub control glicemia este recomandat sa consumi aceeasi cantitate de carbohidrati in fiecare zi, la intervale regulate, cu atat mai mult daca iei medicamente prescrise sau faci injectii cu insulina. 

In cazul injectiilor cu insulina, medicul iti poate oferi recomandari privind masurarea carbohidratilor la fiecare masa sau gustare si te poate invata cum sa ajustezi doza de insulina in mod corespunzator. 

Metoda listei de alimente pentru regim diabetici pe zile 

Metoda listei de alimente poate ajuta substantial la crearea unui regim pentru diabetici pe zile, atunci cand suferi de diabet zaharat. Asa cum exista un tabel cu alimente permise in diabet, exista si liste organizate pe categorii, precum: carbohidratii, grasimile si sursele de proteine. De pilda, o portie dintr-un aliment are aproape aceeasi cantitate de carbohidrati, proteine si grasimi precum fiecare alt aliment din aceeasi categorie. 

De asemenea, poti folosi obiectele de zi cu zi sau propria palma pentru a stabili dimensiunea unei portii [1]:

  • o portie de carne este de dimensiunea palmei mainii tale; 
  • o portie de peste este cat un carnetel; 
  • o portie de branza inseamna sase zaruri; 
  • 1/2 cana de orez sau paste fierte inseamna o minge de tenis; 
  • o portie de clatite are dimensiunea unui DVD; 
  • 2 linguri de unt de arahide sunt cat o minge de ping-pong. 

8. Retete pentru diabetici: idei de meniu pentru bolnavii de diabet 

Alte aspecte importante care fac parte din sfera regimului alimentar pentru diabet sunt, desigur, retetele pentru diabetici. Atunci cand planifici mesele este important sa tii cont de greutatea corporala si de nivelul tau de activitate. Confort Mayo Clinic, un meniu pentru cineva care are nevoie de 1,200 - 1,600 de calorii pe zi ar putea fi urmatorul [4]: 

    • micul dejun: 1 felie medie de paine integrala cu 2 lingurite de gem, 1/2 cana de cereale din grau maruntite cu o cana de lapte degresat, un fruct si cafea fara zahar; 
    • masa de pranz: sandvis cu friptura de vita si paine de grau cu salata verde, rosii si maioneza vegetala, un mar mediu si apa;
    • cina: somon, 1/2 lingurita de ulei vegetal, un cartof mic copt, 1/2 cana de morcovi, 1/2 cana de fasole verde, o chifla medie si un ceai neindulcit. 
    • gustare: 2 cani de floricele de porumb cu 1 lingurita de ulei de cocos

Regim alimentar diabet: sfaturi si recomandari pentru diabetici 

Acum, la final de articol, am adunat pentru tine si cateva sfaturi si recomandari in ceea ce priveste dieta pentru diabet. Daca si tu te confrunti cu aceasta problema de sanatate, te invitam sa afli din randurile urmatoare recomandarile noastre pentru un regim alimentar la diabet.

Consuma desertul intr-un mod inteligent 

Daca ai diabet, acest lucru nu inseamna ca-ti iei adio de la orice desert. Trebuie insa sa stii cum sa tii sub control consumul de dulciuri si ce tip de dulciuri sa alegi. La inceput, este important sa reduci progresiv consumul de alimente dulci, pentru a te dezobisnui treptat de ele. 

Trebuie sa stii ca deserturile pot fi gatite acasa, cu indulcitori pentru diabetici (de exemplu, zaharina) care nu cresc glicemia. De asemenea, acestea trebuie sa aiba la baza faina integrala, in locul celei albe. 

Este important sa stii ca daca vrei sa consumi un desert la o masa, trebuie sa scazi cantitatea de carbohidrati din alte surse consumata la aceeasi masa. De exemplu, trebuie sa mananci mai putina paine sau mai putine paste daca vrei sa consumi si ceva dulce dupa masa respectiva. 

Consumul de dulciuri impreuna cu alte alimente sau cu grasimile (iaurt, unt de arahide) impiedica cresterea brusca a glicemiei. Asadar, nu manca dulciuri separat!

Alege carbohidrati sanatosi 

Toti carbohidratii influenteaza nivelul de glucoza din sange, asa ca este important sa stii ce alimente contin carbohidrati. Alege alimentele mai sanatoase care contin carbohidrati si acorda importanta marimii portiilor! Asa cum mentionam in randurile anterioare, cateva surse importante de carbohidrati pot fi cerealele integrale, fructele, legumele, leguminoasele sau lactatele [5]. Poti opta chiar si pentru o dieta fara carbohidrati, in urma discutiilor cu un medic nutritionist. 

Ai grija la zaharul adaugat din produse

Unele produse pot avea adaugat zahar in plus fata de cel prezent in mod natural intr-un aliment. Spre exemplu, unele iaurturi fara grasimi contin zaharuri. De aceea, este important sa identifici zaharul ascuns din alimente, citind cu atentie ambalajul si optand pentru alimente fara zahar adaugat. Iata ce zaharuri sunt folosite ca ingrediente: 

    • zahar;
    • miere;
    • siropuri (de glucoza, de porumb);
    • melasa;
    • suc/cristale de trestie;
    • zahar invertit;
    • maltoza;
    • dextroza;
    • fructoza;
    • lactoza. 

Consuma mai putina sare 

Consumul de sare poate creste riscul de hipertensiune arteriala, care la randul sau creste riscul de boli de inima si accidente vascular cerebral [5]. Si atunci cand suferi de diabet, esti deja mult mai expus riscului tuturor acestor afectiuni. Prin urmare, intr-un regim pentru diabet este recomandat sa te limitezi la a cosuma 6g de sare pe zi [5]. Multe dintre alimentele ambalate deja contin sare, asa ca ar fi bine sa verifici etichetele alimentelor si sa le alegi pe cele cu mai putin sare. 

Mananca mai putina carne rosie si procesata 

Daca iti doresti sa reduci aportul de carbohidrati, e posibil sa incepi sa ai portii mai mari de carne in farfurie. Nu este o idee buna insa sa faci acest lucru consumand carne rosie si procesata, cum ar fi sunca, slanina, carnatii, carnea de vita sau carnea de miel. Incearca sa inlocuiesti aceste tipuri de carne cu: 

    • leguminoase precum fasolea si lintea;
    • oua;
    • peste;
    • carne de pui si de curcan;
    • nuci [5]. 

Adauga in meniul pentru diabet mai multe fructe si legume 

Consumul de fructe si legume face minuni pentru organism, cu atat mai mult daca suferi de diabet. Acest lucru te poate ajuta sa obtii vitaminele, mineralele si fibrele de care corpul are nevoie pentru a te mentine sanatos. S-ar putea sa te intrebi care sunt cele mai bune fructe pentru diabetici si pe care ar trebui sa le eviti pentru ca sunt zaharoase. Adevarul este ca fructele proaspete intregi sunt bune pentru toata lumea, indiferent daca ai sau nu diabet. Fructele contin zahar insa este un zahar natural, diferit de cel adaugat. 

Produsele precum sucurile de fructe pot fi considerate zahar adaugat, asa ca este important sa alegi fructe intregi. Ti-am povestit deja in articol care sunt fructele pentru care poti opta cu precadere intr-un regim pentru diabet. 

Consuma grasimi sanatoase

Exista mai multe tipuri de grasimi. Avand in vedere predispozitia diabeticului la boli cardiovasculare, calitatea grasimilor in alimentatie este foarte importanta. Este important sa eviti grasimile de tip trans. Acestea se gasesc in produse intens procesate industrial, in prajeli, mezeluri, produse de patiserie si produse fast-food. De asemenea, limiteaza consumul de grasimi saturate prezente in produsele de origine animala. 

In schimb, consuma mai multe grasimi nesaturate care se gasesc in peste gras, fructe si seminte oleaginoase (avocado, migdale, caju, seminte de in, nuci) si uleiuri extravirgine (de masline, de in etc.)! 

Ia-ti vitaminele si mineralele din mancare 

Nu exista dovezi stiintifice conform carora suplimentele alimentare cu vintamine si minerale te ajuta sa gestionzi diabetul. Prin urmare, cu exceptia cazului in care medicul tau nutritionist ti-a spus sa iei suplimente (cum ar fi acidul folic pentru sarcina), nu este necesar sa iei suplimente. E

Este indicat sa obtii toti nutrientii esentiali din mancare, urmand o dieta echilibrata. Acest lucru se datoreaza faptului ca unele suplimente pot interactiona cu medicamentatia pentru diabet si pot chiar agrava unele complicatii ale diabetului, cum ar fi boala de rinichi [5]. 

Nu uita sa faci miscare 

A fi activ din punct de vedere fizic se potriveste de minune cu o alimentatie sanatoasa. Excercitiile fizice te pot ajuta sa gestionezi diabetul si, de asemenea, sa reduci riscul de afectiuni cardiace [5]. Acest lucru se datoreaza faptului ca muschii tai folosesc cantitatea de glucoza din sange si exercitiile fizice ajuta organismul sa foloseasca insulina mai eficient. Incearca sa faci miscare pentru cel putin 30 de minute in fiecare zi! 

Regimul alimentar joaca un rol major in managementul diabetului si in mentinerea unei vieti sanatoase. Prin controlul consumului de carbohidrati, alegerea surselor de proteine si grasimi sanatoase, dar si prin distributia corecta a alimentelor pe parcursul zilei, poti contribui la mentinerea nivelului de zahar din sange in limite normale si la prevenirea complicatiilor asociate cu diabetul. Consulta intotdeauna un medic nutritionist pentru un plan alimentar personalizat si adaptat nevoilor tale individuale! 

Referinte

[1] “Diabetes Diet, Eating, & Physical Activity - NIDDK.” National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, U.S. Department of Health and Human Services, www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/diet-eating-physical-activity. Accessed 29 Feb. 2024. 

[2] Solan, Matthew. “High-Glycemic Diets Could Lead to Big Health Problems.” Harvard Health, 1 July 2021, www.health.harvard.edu/staying-healthy/high-glycemic-diets-could-lead-to-big-health-problems. Accessed 29 Feb. 2024. 

[3] “Diabetes Meal Planning.” Centers for Disease Control and Prevention, 19 Apr. 2023, www.cdc.gov/diabetes/managing/eat-well/meal-plan-method.html. Accessed 29 Feb. 2024. 

[4] “Diabetes Diet: Create Your Healthy-Eating Plan.” Mayo Clinic, Mayo Foundation for Medical Education and Research, 13 Apr. 2023, www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-diet/art-20044295. Accessed 29 Feb. 2024. 

[5] Diabetes UK. “10 Tips for Healthy Eating with Diabetes.” Diabetes UK, www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/10-ways-to-eat-well-with-diabetes. Accessed 29 Feb. 2024.

Autor: Adrian Cadar

Arrow up icon
Produsul a fost adaugat in cos
Finalizează comanda