Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Dieta ketogenica: reguli de baza, cum functioneaza, ce beneficii are, alimente permise, alimente interzise

Dieta ketogenica (sau, pe scurt, dieta keto) este un regim sarac in carbohidrati si bogat in grasimi sanatoase. Acest program care are numeroase beneficii pentru sanatate despre care vom discuta in paragrafele urmatoare. Iata un ghid detaliat despre aceasta dieta a carei popularitate creste pe zi ce trece.

 

CUPRINS

Dieta ketogenica - ce este si cum functioneaza?

Beneficiile dietei ketogenice

Alimente permise

Alimente interzise

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/avocado-vegetable-food-healthy-2115922/

 

Dieta ketogenica - ce este si cum functioneaza?

Asa cum am mentionat si in introducerea acestui articol, dieta ketogenica este un regim sarac in carbohidrati si foarte bogat in grasimi sanatoase. Programul implica reducerea drastica a numarului de carbohidrati consumati si inlocuirea lor cu grasimi. Acest proces ajuta corpul sa intre intr-o stare naturala a metabolismului numita cetoza.

 

In timpul cetozei, organismul transforma grasimile in energie. De asemenea, corpul transforma grasimea de la nivelul ficatului in niste molecule numite cetone, ceea ce asigura necesarul de energie pentru creier. In plus, dieta ketogenica reduce considerabil zaharul din sange. Acest lucru, impreuna cu un numar crescut de cetone, are o serie de beneficii pentru sanatate.  

 

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/olive-oil-salad-dressing-cooking-968657/

 

Beneficiile dietei ketogenice

Beneficiile unei diete ketogenice sunt similare, dar mai puternice decat cele ale altor diete cu continut scazut de carbohidrati. Iata cateva dintre ele.

Arderea grasimilor

Numeroase studii au descoperit faptul ca, in comparatie cu alte diete, dieta ketogenica este mai eficienta pentru pierderea in greutate. Acest beneficiu este demonstrat in mai multe metaanalize ale studiilor de top, precum aceasta.

 

In timpul unei diete ketogenice, intregul corp foloseste grasimea ca sursa de energie, ceea ce inseamna ca organismul va arde grasimi 24/7. In plus, nivelul insulinei, hormonul responsabil pentru depozitarea grasimilor, scade. Atunci cand nivelul insulinei este scazut, arderea grasimilor poate creste considerabil. Devine, astfel, usor pentru corp sa acceseze depozitele de grasime si sa le arda. Asta este o veste extraordinara pentru cei care incearca sa slabeasca, insa nu vor sa se infometeze.

 

Un studiu a descoperit ca oamenii care au urmat o dieta ketogenica au pierdut de 2.2 ori mai multe kilograme decat cei care si-au restrictionat caloriile. Valorile trigliceridelor si ale colesterolului HDL au fost si ele imbunatatite. Un alt studiu a observat ca persoanele ce au urmat un regim keto au pierdut de 3 ori mai mult in greutate decat cele care au urmat o alta dieta.

 

Exista numeroase motive pentru care aceasta dieta este superioara celorlalte, precum consumul crescut de proteine, numarul crescut de cetone, mai putin zahar in sange si rezistenta la insulina imbunatatita.

Imbunatatirea starii de sanatate

Dieta ketogenica are numeroase beneficii pentru starea generala de sanatate a organismului.

 

  • Scaderea concentratiei de zahar din sange. O dieta ketogenica ajuta la controlul nivelului de zahar din sange. Poate fi, deci, potrivita si pentru a tine sub control diabetul de tip 2.
  • Boli de inima. Dieta keto poate lupta impotriva factorilor de risc precum grasimea corporala, colesterolul HDL, tensiunea arteriala si zaharul din sange.
  • Cancer. Momentan, acest regim este folosit pentru tratarea diferitelor tipuri de cancer si pentru a incetini cresterea tumorilor.
  • Boala Alzheimer. Dieta keto poate reduce simptomele bolii Alzheimer si sa-i incetineasca progresia.
  • Epilepsie: Studiile arata ca dieta ketogenica poate reduce considerabil crizele de epilepsie in randul copiilor care sufera de aceasta afectiune.
  • Boala Parkinson.  Un studiu a descoperit ca aceasta dieta a ajutat la ameliorarea simptomelor bolii Parkinson.
  • Sindromul ovarelor polichistice. Regimul ketogenic poate contribui la reducerea nivelului de insulina, care se pare ca joaca un rol important in sindromul ovarelor polichistice.
  • Acnee. Scaderea nivelului de insulina si consumul de alimente neprocesate, sarace in zahar poate ajuta la ameliorarea simptomelor acneei.
  • Leziuni cerebrale. Un studiu pe animale a aratat ca dieta keto poate ajuta la recuperarea persoanelor ce au suferit o leziune cerebrala.

Energie si performanta intelectuala crescuta

Multe persoane afirma ca dieta ketogenica le ajuta sa se concentreze mai usor si sa aiba mai multa energie. Acest lucru este explicat de folosirea cetonelor pe post de combustibil pentru creier.

Alimente permise

In dieta ketogenica, majoritatea meselor ar trebui sa contina:

 

  • Carne: carne rosie, carne alba, bacon, peste.
  • Peste gras: somon, macrou, cod, ton etc.
  • Oua: alege, de preferat, ouale provenite de la gaini crescute in aer liber.
  • Unt si smantana: alege variantele cat mai calitative.
  • Branza: branza nu trebuie sa-ti lipseasca din alimentatie. Poti consuma orice tip de branza: branza simpla de vaci, urda, cas, telemea, cheddar, branza de oi, branza de capra, mozzarella etc.
  • Oleaginoase: migdale, nuci, seminte de in, seminte de dovleac, seminte de chia etc.
  • Uleiuri sanatoase: ulei extravirgin de masline, ulei de cocos, ulei de avocado.
  • Avocado: un aliment extrem de sanatos pe care poti sa-l consumi zilnic.
  • Legume cu un continut scazut de carbohidrati: legume verzi, rosii, ceapa, ardei etc.
  • Condimente: sare, piper, chimen, cimbru, oregano etc.
  • Bauturi: apa, cafea, ceai. Toate aceste bauturi trebuie consumate neindulcite; cafeaua si zaharul pot fi consumate cu putin lapte sau creamer.

 

Alimente interzise

Orice aliment bogat in carbohidrati trebuie evitat. Iata o lista de alimente pe care trebuie sa le eviti sau sa le consumi cat mai rar posibil:

 

  • Dulciuri: sucuri carbogazoase, sucuri de fructe, smoothie-uri, prajituri, inghetata, bomboane etc.
  • Cereale: produse pe baza de grau, orez, paste, fulgi de porumb etc.
  • Fructe: toate fructele cu exceptia unor mici portii de fructe de padure, precum capsunile.
  • Leguminoase: mazare, fasole, linte, naut etc.
  • Radacinoase: cartofi, cartofi dulci, morcovi, pastarnac, telina etc.
  • Produse low-fat: Acestea sunt, de obicei, intens procesate si foarte bogate in carbohidrati.
  • Anumite amestecuri de condimente si sosuri: cele care contin zahar si grasimi nesanatoase.
  • Grasimi nesanatoase: limiteaza-ti consumul de uleiuri vegetale procesate, maioneza etc.
  • Alcool: din cauza continutului crescut de carbohidrat, majoritatea bauturilor alcoolice te pot scoate din starea de cetoza.
  • Produse sugar-free: Acestea sunt adesea bogate in indulcitori nesanatosi, care pot afecta uneori nivelul de cetone. In plus, produsele sugar-free tind sa fie foarte procesate.

 

Toate informatiile prezentate mai sus te ajuta sa intelegi principiile dietei ketogenice si regulile ei. Astfel, iti va fi mai usor sa o urmezi. Succes!

Produsul a fost adaugat in cos