Blogul Obio


despre alimentatia sanatoasa si un stil de viata armonios

Deficitul de vitamina D - Cauze, simptome si tratament

 

Pentru un organism sanatos, avem nevoie zilnic de toti micronutrientii (vitamine si minerale) in anumite cantitati. Micronutrientii au beneficii in cantitati mici (de ordinul miligramelor sau microgramelor), iar deficitul acestora poate crea dezechilibre grave. Vitamina D este una dintre cele mai importante vitamine pentru sanatate. Afla care sunt rolurile acesteia in organism si ce se intampla atunci cand nu o asiguram in cantitatile corespunzatoare.

 

 

Ce este vitamina D?

 

Vitamina D este, de fapt, o grupa de vitamine liposolubile cu structura asemanatoare, care se dizolva in grasimi si poate fi depozitata in tesutul adipos. Cele mai importante 2 forme ale vitaminei D sunt vitamina D2 si D3. Vitamina D2 provine din surse vegetale, iar vitamina D3, din surse animale. Vitamina D3 este forma mai usor absorbabila si mai eficienta in ceea ce priveste imbunatatirea statusului vitaminei D. 

 

Ce este deficitul de vitamina D?

 

Deficitul de vitamina D reprezinta un nivel scazut de vitamina D in sange, ca urmare a unui aport insuficient. Deficitul de vitamina D este asociat, in principal, cu o serie de afectiuni osoase (rahitism, osteoporoza si osteomalacie).

 

Care sunt beneficiile vitaminei D?

 

Vitamina D are o serie de beneficii importante asupra organismului, mai ales in perioada cresterii si dezvoltarii din copilarie si din viata intrauterina. Care sunt principalele roluri ale acestei vitamine?

 

  • - Vitamina D faciliteaza absorbtia calciului. Calciul are un rol important in procesul de osificare (producerea tesutului osos). Vitamina D in absenta calciului si calciul in absenta vitaminei D nu au efecte benefice asupra oaselor.
  • - Datorita efectelor asupra oaselor, vitamina D este utilizata drept metoda de preventie a rahitismului, osteoporozei si osteomalaciei, boli caracterizate de afectarea tesutului osos.
  • - Vitamina D influenteaza activitatea celulelor imune. Asadar, vitamina D ajuta la mentinerea unui sistem imunitar puternic.
  • - Calciul si fosforul sunt substante minerale implicate in dezvoltarea si intretinerea sistemului osos. Pentru o actiune optima, calciul si fosforul trebuie sa existe in organism in anumite proportii, in raport de ½. Vitamina D mentine echilibrul intre aceste doua minerale.
  • - Vitamina D este implicata in metabolizarea lipidelor (grasimilor), fapt ce face posibila absorbtia si utilizarea acestora de catre organism.
  • - Vitamina D intervine in sinteza unor enzime in organism. Enzimele sunt molecule care degradeaza subtantele nutritive, pentru a putea fi absorbite. Enzimele au rolul de a face posibila desfasurarea proceselor biochimice din organism.
  • - Vitamina D sustine activitatea sistemului nervos. Astfel, acest micronutrient influenteaza memoria. Mai multe decat atat, conform unor studii, vitamina D ar putea preveni depresia si boala Alzheimer.
  • - Vitamina D este implicata in mentinerea bunei functionari a sistemului cardiovascular.

 

Care sunt semnele si simptomele deficitului de vitamina D?

 

Deficitul de vitamina D nu se manifesta evident de la inceput. Dupa o perioada mai lunga in care aportul de vitamina D a fost scazut, deficitul de vitamina D ar putea provoca anumite simptome:

 

  • Iritabilitate
  • Schimbari de dispozitie si comportament
  • Durerea sau disconfortul la nivelul articulatiilor, oaselor si spatelui
  • Dureri musculare
  • Caderea parului
  • Stare de oboseala generala
  • Dificultati de concentrare
  • Infectii frecvente (din cauza sistemului imunitar slabit)
  • Vindecarea greoaie a ranilor
  • Depresie 

 

Ce cauzeaza deficitul de vitamina D?

 

Deficitul de vitamina D este cauzat de o alimentatie dezechilibrata care nu include alimente din toate grupele alimentare. Lipsa expunerii la soare cauzeaza deficit de vitamina D, deoarece soarele ajuta la sinteza unei cantitati mari de vitamina D in organism. De asemenea, deficitul apare din cauza lipsei administrarii de suplimente cu vitamina D in cazul persoanelor cu risc de deficit.

 

Unele afectiuni ale sistemului digestiv precum tulburarile de absorbtie, dar si interventiile chirurgicale de indepartare a unor portiuni din sistemul digestiv pot provoca un deficit de vitamina D.

 

De cata vitamina D am nevoie?

 

Necesarul de vitamina D difera in functie de varsta, de clima si de starea de sanatate. Adultii sanatosi au nevoie de 400-600 UI (unitati internationale) zilnic. Persoanele cu varsta de peste 70 de ani au nevoie de 800 UI vitamina D zilnic.

 

Persoanele care sufera de boli ale sistemului osos au nevoie de o cantitate mai mare recomandata de medic.

 

Care sunt persoanele care au risc de deficit de vitamina D?

 

In cazul sugarilor, deficitul de vitamina D poate aparea daca sunt alaptati exclusiv la san. Formulele de lapte sunt fortifiate cu vitamina D. Laptele matern nu contine cantitatea necesara de vitamina D, de aceea copiii trebuie suplimentati cu aceasta vitamina. In cazul copiilor, deficitul de vitamina D apare tot din cauza faptului ca nu sunt suplimentati.

 

Persoanele care nu petrec timp la soare sunt predispuse deficitului de vitamina D. In zonele reci sau in anotimpurile reci, sinteza de vitamina D scade.

 

Persoanele cu un pigment mai inchis al pielii sunt predispuse la deficitul de vitamina D, din cauza nivelului ridicat de melanina (pigmentul pielii) care protejeaza impotriva razelor UV.

 

Varstnicii sunt susceptibili deficitului de vitamina D. Odata cu inaintarea in varsta, densitatea minerala osoasa scade, ceea ce face ca necesarul de vitamina D si calciu sa creasca.

 

Persoanele care sufera de obezitate au un risc ridicat de a dezvolta deficit de vitamina D. Tesutul adipos in exces favorizeaza stocarea vitaminei D, ceea ce scade utilizarea vitaminei de catre organism.

 

Femeile insarcinate sunt predispuse deficitului de vitamina D, deoarece in perioada sarcinii acestea au nevoie de o canitatate mai mare de vitamina D. Daca nu se suplimenteaza corespunzator, corpul va utiliza calciul din oase pentru a-l transporta la fat, ceea ce duce la demineralizarea osoasa.

 

Persoanele vegane care nu se suplimenteaza cu vitamina D sunt, de asemenea, susceptibile la deficitul acestei vitamine.

 

Ce probleme cauzeaza deficitul de vitamina D?

 

In copilarie, deficitul de vitamina D cauzeaza rahitism. Rahitismul este o boala a sistemului osos caracterizata prin deformari ale oaselor si o devoltare incompleta a acestora.

 

La adulti, deficitul de vitamina D provoaca osteoporoza si osteomalacie. Osteoporoza este caracterizata de pierderea tesutului osos, ceea ce face ca acestea sa devina fragile. Acest lucru favorizeaza aparitia fracturilor in cazul unor lovituri usoare. Osteomalacia produce demineralizarea osoasa, ceea ce provoaca deformari ale oaselor si dureri aproape constante ale oaselor. 

 

Cum este diagnosticat deficitul de vitamina D?

 

Deficitul de vitamina D este diagnosticat cu ajutorul unor teste de sange – 25-OH-vitamina D. Valoarea optima a acestui parametru in sange este de 30-55.5 ng/mL.

 

Care este tratamentul pentru deficitul de vitamina D?

 

Deficitul de vitamina D se trateaza prin adminsistrarea de suplimente cu vitamina D3, la recomandarea medicului. De asemenea, sunt necesare modificari ale stilului de viata. Acest lucru presupune adoptarea unei alimentatii echilibrate, variate, dar si expunerea la soare.

 

Suplimentele administrate pot fi atat comprimate cu vitamina D3, cat si capsule cu ulei de ficat de cod care este foarte bogat in vitamina D. 

 

Este posibil ca medicul sa recomande si suplimentarea cu calciu, pentru a reechilibra procesele sistemului osos. 

 

Ce alimente ar trebui sa consum pentru a creste aportul de vitamina D?

 

Cele mai importante surse alimentare de vitamina D sunt:

 

  • Pestele gras (ton, sardine, somon, peste spada, macrou)
  • Lapte si produse din lapte
  • Cereale fortifiate cu vitamina D
  • Tofu, lapte de soia si alte tipuri de lapte vegetal fortifiat cu vitamina D (este mentionat pe eticheta)
  • Galbenusul de ou
  • Fructe de mare
  • Margarina fortifiata cu vitamina D

 

Cum pot preveni deficitul de vitamina D?

 

Preventia deficitului de vitamina D consta in adoptarea unei alimentatii variate care sa includa sursele alimentare mentionate de vitamina D. De asemenea, se recomanda expunerea la soare pentru a favoriza sinteza proprie de vitamina D. 

 

In anotimpurile reci, se recomanda suplimentarea cu 400-800 UI vitamina D timp de 10 zile pe luna. 

 

In ceea ce priveste copiii, preventia deficitului de vitamina D si rahitismului presupune suplimentarea cu vitamina D inca din a 7-a zi de viata. Se incepe cu o administrare zilnica de 500-1000 UI vitamina D care se continua pana la varsta de 18-24 de luni.

 

Nou-nascutii si sugarii cu deficit de greutate, prematurii si gemenii au nevoie de o cantitate mai mare de vitamina D (750-2000 UI zilnic), dar si de calciu. De la varsta de 18-24 de luni, suplimentarea se continua pana la varsta de 12-15 ani cu adminstrare zilnica de 400-800 UI vitamina D, doar in anotimpurile reci. Ca alternativa, se poate administra o data la 7 zile o doza de 4000 UI. 

 

Prea multa vitamina D afecteaza?

 

Prea multa vitamina D duce la calcificari ale tesuturilor moi – depunerea calciului in organe si alte tesuturi. De asemenea, un exces de vitamina D poate incetini cresterea copiilor, dar poate provoca si varsaturi, afectare renala, hipertensiune arteriala sau anorexie.

 

Expunerea la soare si alimentatia nu provoaca un exces de vitamina D. Excesul de vitamina D apare in cazul unei suplimentari excesive, neadecvate. 

 

Care sunt simptomele deficitului de vitamina D la copii?

 

In cazul copiilor, deficitul de vitamina D poate provoca:

 

  • - Dureri osoase care il trezesc pe copil pe timpul noptii
  • - Intarziere de crestere
  • - Deformari osoase, cum ar fi genu valgum (picioare in X)
  • - Intarzierea mersului
  • - Dureri sau slabiciune musculara
  • - Convulsii, tetanie (contracturi musculare involuntare)

 

Deficitul de vitamina D in sarcina - Ce trebuie sa stii?

 

In ceea ce priveste sarcina, femeile insarcinate trebuie sa stie ca este obligatoriu sa se suplimenteze cu vitamina D, pentru a evita problemele osoase generate de extragerea calciului din oase. 

 

In anotimpul cald, femeile insarcinate trebuie sa-si administreze zilnic o doza de 400 UI vitamina D. In anotimpul rece si in caz de alimentatie dezechilibrata, este nevoie zilnic de 800 UI vitamina D. In locul admistrarii zilnice, se poate apela la administrarea saptamanala sau la doza unica. Se administreaza 4000 UI vitamina D o data la 7 zile sau o doza unica de 200.000 UI vitamina D la inceputul celei de-a saptea luni de sarcina. 

 

In timpul sarcinii, se indica expunerea la soare si consumul alimentelor bogate in vitamina D.

 

In cazul unei alimentatii dezechilibrate, poate fi nevoie si de o suplimentare cu 1000-2000 mg de calciu zilnic, timp de 10 zile pe luna. Discuta cu medicul in privinta acestui aspect!

 

Asadar, vitamina D are roluri foarte importante in organism, iar deficitul poate cauza probleme grave de sanatate. Adopta o alimentatie echilibrata si suplimenteaza-te corect, pentru a preveni deficitul de vitamina D.

 

 

Sursa foto:  https://pixabay.com/ro/photos/pilul%C4%83-galben-izolat-316601/

 

Produsul a fost adaugat in cos