Your product has been added on cart !
Coșul pentru cumpărături este gol !
Arrow left icon Inapoi la blog

Deficienta de magneziu: 6 semne si simptome

Deficienta de magneziu

Deficitul de magneziu, cunoscuta si sub denumirea de hipomagneziemie, este o problema de sanatate adesea ignorata. Cauzele carentei de magneziu variaza de la o dieta saraca in magneziu la pierderea substantei minerale din organism. Afectiunile asociate cu pierderea magneziului includ diabetul zaharat, diareea cronica si boala celiaca. Persoanele care sufera de alcoolism sunt, de asemenea, expuse unui risc sporit.

In acest articol vom discuta despre cele mai comune semne si simptome ale deficitului de magneziu, dar si despre cele mai eficiente metode de a o combate.

Care este rolul magneziului in organism?

Oamenii de stiinta considera magneziul un mineral antistres, cu rol paliativ in diferite afectiuni ale nervilor si muschilor. Iata care este aportul pe care acest mineral il aduce organismului:

  • Magneziul este o componenta de baza a moleculelor de clorofila. Atunci cand exista un deficit de magneziu, organismul incearca sa-l acopere, acesta fiind, dupa potasiu, cel mai important dintre mineralele intracelulare. Magneziul face parte din compozitia plasmei din sange, care poate fi gasita la nivelul muschilor scheletici, ai inimii, ai sistemului nervos si ai ficatului.
  • Magneziul face posibila desfasurarea a mai bine de 300 de functii vitale pentru organism, echilibrand sistemul nervos si intreg sistemul muscular si permitand transmiterea impulsurilor intre fibrele nervoase.
  • Magneziul face posibil metabolismul hidratilor de carbon, ai grasimilor si proteinelor.
  • Magneziul este un catalizator important pentru enzimele sistemice.
  • Magneziul are rolul de a actiona preventiv impotriva infarctului cardiac, prin prevenirea tulburarilor ritmului cardiac si intarirea muschilor inimii.
  • Magneziul previne formarea pietrelor la rinichi si reduce toxicitatea diverselor sustante din ficat, accelerand regenerarea acestuia.
  • Magneziul reglementeaza digestia si este eficient in tratarea constipatiei.
  • Magneziul poate stimula fertilitatea la barbati, caci este unul dintre cele mai importante elemente regasite in compozitia spermei.
  • Magneziul are proprietati antioxidante si protejeaza celulele organismului uman.

Cauzele deficitului de magneziu

Alaturi de problemele de sanatate, deficitul de magneziu poate fi cauzat de un regim alimentar nesanatos. De regula, oamenii consuma prea putin alimente cu un continut bogat de magneziu, multe dintre produsele alimentare fiind evitate intentionat in timpul diverselor cure de slabire. Iata, asadar, principalele cauze ale deficitului de magneziu in organism:

  • Dietele alimentare care pun accentul pe un singur tip de nutritie;
  • Consumul de alimente grase;
  • Malnutritia;
  • Consumul mare de zahar si faina alba;
  • Alimentele cu un continut bogat de calciu, insa lipsite de vitaminele B1, B2 sau B6;
  • Fumatul si alcoolul;
  • Tulburarile gastrointestinale, asa cu sunt boala Crohn, boala cealica sau colita ulceroasa;
  • Hiperaldosteronismul, o tulburare in care glanda suprarenala elibereaza in sange prea mult din hormonul aldosteron;
  • Pancreatita;
  • Arsuri pe o zona extinsa a corpului;
  • Cauze endocrine, precum diabetul zaharat, tulburari ale tiroidei, paratiroidei si glandelor suprarenale sau boli ale rinichilor;
  • Transpiratia in exces poate duce la lipsa de magneziu;
  • Medicamente precum amfotericina, ciclosporina, amfotericina, diureticele, antibioticele sau aminoglicozidicele;
  • Sporturile extreme;
  • Situatiile stresante;
  • Sarcina si alaptarea.

Care sunt simptomele deficitului de magneziu?

In lista de mai jos iti vom prezenta principalele semne si simptome ale deficitului de magneziu. Iata cum se poate manifesta carenta de magneziu, conform studiilor!

1. Crampe si spasme musculare

Crampele si spasmele musculare sunt simptome des intalnite ale deficientei de magneziu. In cele mai nefavorabile scenarii, hipomagneziemia poate provoca chiar si convulsii. Oamenii de stiinta cred ca aceste simptome sunt cauzate de un flux mare de calciu in celulele nervoase, care supraexcita sau hiperstimuleaza nervii musculari. Suplimentele alimentare precum clorura de magneziu pot ameliora crampele si spasmele musculare in cazul persoanelor cu acest deficit.

2. Osteoporoza

Lipsa de magneziu poate creste riscul de osteoporoza si fracturi osoase, desi aceasta posibilitate este influentata de multi factori. Hipomagneziemia poate subtia oasele, dar, de asemenea, scadea nivelul de calciu (blocul principal al oaselor) din sange.

3. Oboseala si slabiciune musculara

Deficienta de magneziu poate provoca oboseala sau slabiciune musculara. Insa acestea nu sunt semne specifice ale hipomagneziemiei, cu exceptia situatiilor in care sunt insotite de alte simptome.

4. Tensiune arteriala crescuta

Studiile arata ca lipsa de magneziu poate creste tensiunea arteriala. Persoanele care se confrunta cu aceste problema pot apela la suplimente alimentare cu magneziu, care s-au dovedit a fi eficiente

5. Astm

Deficienta de magneziu este asociata cu formele severe de astm. Mai mult, persoanele care sufera de astm par sa aiba mai putin magneziu in organism in comparatie cu cele care nu se lupta cu aceasta afectiune. Cercetatorii considera ca lipsa de magneziu poate determina acumularea de calciu in muschii care inconjoara caile respiratorii ale plamanilor. Acest lucru cauzeaza constrictia cailor respiratorii, ceea ce face ca respiratia sa fie mai dificila.

6. Afectiuni ale sanatatii mintale

Conditiile de sanatate mintala pot fi un alt posibil simptom al deficitului de magneziu. Cel mai simplu exemplu este apatia, caracterizata prin slabirea mentala si lipsa de emotii. Deficienta agravata poate duce chiar si la delir sau coma. Mai mult decat atat, studiile au asociat nivelurile scazute de magneziu cu un risc crescut de depresie. Pe scurt, deficitul de magneziu poate provoca disfunctii nervoase serioase si pot duce la aparitia problemelor de sanatate mintala.

Complicatii care apar din cauza deficitului de magneziu

Pe termen lung, deficitul de magneziu poate crea o serie de probleme in ceea ce priveste functionarea nervilor si a muschilor, sistemul digestiv, densitatea osoasa sau functionarea creierului. Dintre acestea, pierderea densitatii osoase poate cauza probleme serioase. In cazul in care deficitul de magneziu avanseaza, oamenii afectati se pot confrunta cu eventuale complicatii precum:

  • Schimbari de personalitate;
  • Hipocalcemie;
  • Convulsii;
  • Ritm cardiac anormal;
  • Hipokaliemie;
  • Amorteala si furnicaturi la nivelul extremitatilor;
  • Crampe si contractii musculare.

Mai mult decat atat, carenta de magneziu pe termen lung poate avea un impact major asupra sanatatii si poate crea complicatii grave, asa cum sunt:

  • Bolile cardiace;
  • Tensiunea arteriala crescuta;
  • Diabetul de tip 2;
  • Osteoporoza.

Alimente bogate in magneziu

Te intrebi ce trebuie sa mananci cand ai lipsa de magneziu? Din fericire, exista o multime de alimente bogate in acest mineral, ce pot fi considerate cel mai bun tratament pentru deficitul de magneziu. Aceasta substanta minerala se gaseste atat in plante, cat si in alimentele de origine animala. Cele mai bogate surse sunt reprezentate de nuci si seminte, dar cerealele integrale, leguminoasele si verdeturile sunt de asemenea optiuni excelente.

 

Mai jos gasesti cantitatea de magneziu in 100 de grame din cele mai indicate alimente:

- Migdale: 270 mg

- Seminte de dovleac: 262 mg

- Ciocolata neagra: 176 mg

- Alune: 168 mg

- Popcorn: 151 mg

 

Alte surse demne de luat in considerare sunt semintele de floarea soarelui, de in, semintele de chia, cacaua, cafeaua, nucile caju, si fulgii de ovaz. In plus, suplimentele pe baza de magneziu pot reprezenta si ele o optiune.

Contraindicatii ale administrarii de magneziu

Administrarea magneziului prin alimentatia potrivita nu prezinta un risc pentru persoanele cu o stare buna de sanatate, caci richinii pot elimina orice exces prin urina. Cu toate acestea, dozele mari de magneziu din suplimentele alimentare sau medicamente pot duce la diaree, insotita de greata sau crampe abdominale. Laxativele, utilizate pentru cresterea miscarilor intestinale si antiacidele, folosite pentru ameliorarea arsurilor la stomac, pe baza de magneziu, pot provoca toxicitate in organism atunci cand sunt administrate in doze mari. Simptomele de toxicitate a acestui mineral pot include greata, varsaturi, retentia de urina, inrosirea fetei, depresia si letargia. Aportul zilnic de magneziu este de 350 mg pe zi pentru barbatii si femeile adulte si pentru femeile insarcinate sau care alapteaza. Trebuie sa stii ca magneziul are potentialul de a interactiona cu anumite medicamente si ca unele medicamente pot afecta nivelul de magneziu din organism. De asemenea, pentru a sti pentru cat timp se administreaza magneziu sau in combinatie cu ce medicamente poate fi administrat, ideal ar fi sa consulti medicul despre suplimentarea cu magneziu.

Deficienta de magneziu este o problema foarte des intalnita. Simptomele acesteia sunt, de obicei, subtile, cu exceptia cazurilor in care nivelul de magneziu din organism este foarte scazut. Lipsa de magneziu poate provoca oboseala, crampe musculare si osteoporoza. Pentru a o combate, poti incerca un supliment alimentar cu magneziu. Totusi, cel mai important este sa consumi alimente bogate in aceasta substanta minerala, cum ar fi nucile si semintele bio.

Autor: Adrian Cadar

Arrow up icon